دادستان کل کشور گفت: یکی از وظایفی که به عهده خودم و دادستان‌ها می‌دانم بحث دفاع از حقوق عمومی است،لذا دادستان‌ها دفاع از حقوق عمومی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۵۶۴۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 10 February 2018
به گزارش پایگاه خبری تابناک لرستان، به نقل از دادگستری لرستان، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور در جلسه شورای قضایی لرستان گفت: یکی از وظایفی که به عهده خودم و دادستان‌ها می‌دانم بحث دفاع از حقوق عمومی است، دفاع از حقوق عمومی را جدی بگیرید.

وی با اشاره به آیه «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» اظهار داشت: در ۱۴ قرن پس از پیدایش اسلام، همه فراز و نشیب‌ها و همه حوادثی که اتفاق افتاد، چون در زمره باطل بود از بین رفت و آنچه که باقی مانده اسلام است، اصولا باطل در ذات‌اش زهوق است، اسلامی که به حق است باقی است.

وی تصریح کرد: توفیق است برای ما که در عصری حیات و زندگی مان قرار گرفته که تحت لوای اسلام و حکومت قرآن و هدایت ولی فقیه بتوانیم از آثار و برکات ارزشمند این انقلاب اسلامی بهره بجوییم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حقیقتا توفیقی است اگر بتوانیم این فرصت گران‌بها را قدر بنهیم و به تکالیف و وظایفی که در نظام جمهوری اسلامی بر عهده ما گذاشته شده عمل کنیم، تصریح کرد: اساس حکومت قضاوت است و بخش های دیگر جنبه اجرایی دارد، برای قاضی در شریعت مقدس اسلام شرایطی گذاشته شده که برای هیچ صنف دیگری دیده نشده است.

وی گریزی به نهج البلاغه زد و ادامه داد:اگر عهد نامه مالک اشتر را که منشوری از حکومت حقه الهی است را ملاحظه کنید، آن جا که امام علی(ع) کارگزاران را تقسیم بندی می‌کند به انواع مختلف، به امر قضا که می‌رسد مطالب عجیب و کوبنده‌ای دارد.

حجت الاسلام منتظری خطاب به دادستان‌ها و روسای دادگستری‌های شهرستان‌های لرستان گفت: وظیفه خود می دانم به عنوان یک عضو کوچک در دستگاه قضایی از زحمات شما که در سنگر مدیریت محاکم و دادسراها در استان شهیدپرور و ولایتمدار لرستان خدمت می‌کنید تقدیر و تشکر کنم.

وی افزود: هرچند که لرستان استان محرومی است اما محرومیت را تنها نباید در وضعیت اقتصادی ببینیم، از این جهت محروم است اما امتیازات فراوانی هم دارد، آنها را نباید نادیده گرفت.

این مقام عالی قضایی ادامه داد: خداوند همه نعمت‌ها را یکجا نمی‌دهد و نعمت‌ها را بین مناطق مختلف تقسیم می‌کند، یکی از ویژگی‌های لرستان یکدست بودن در ولایت پذیری و تبعیت از ولایت است، صفا و صمیمتی که در مردم بوده یک سرمایه است، خدمت به این مردم ارزش است.

دادستان کل کشور تصریح کرد:امام علی(ع) دو ملاک را برای مدیر خوب معرفی کرده است، این دو شاخص از مهم‌ترین شاخص‌های مدیریت خوب است، مدیریت اجرایی و قضایی در هر سطحی که باشد اگر این دو شاخص را داشته باشد مدیریتی مطلوب است.

وی گفت: نخستین شاخص برنامه‌ریزی است، مدیر باید با تدبیر و دوراندیشی تصمیم بگیرد، دومین شاخص دوری گزیدن از زیاده روی است، از حد و مرز هر کاری خارج نشدن، اگر انسان کم کاری داشته باشد در مدیریت اش ضعف دارد اگر از حد و مرز هم فراتر رود بازهم در مدیریت ضعف دارد.

حجت الاسلام منتظری عنوان کرد: به تعبیری که امروز داریم، از افراط و تفریط باید اجتناب کرد، یکی از آسیب های جدی که در مدیریت های امروز می بینیم عدم توجه به این نکات است، مدیران ما یا افراط می کنند یا تفریط.

وی تصریح کرد: امروز در مسئولیت قضایی تنها به امر قضاوت شرعی و قانونی بسنده نمی‌شود، بلکه در قانون یک مسئولیت‌ها و وظایفی به عهده دستگاه قضایی گذاشته شده است، سازمان بازرسی که یک سازمان اثرگذار در سلامت دستگاه‌ها است، این دستگاه سبقه قضایی ندارد اما به موجب قانون مسئولیت‌اش با قوه قضاییه است.

دادستان کل کشور ادامه داد:دادستانی یکسری مسئولیت‌ها دارد، از جمله دفاع از حقوق عمومی که سبقه قضایی ندارد اما به عهده دستگاه قضا است، حضور و تاثیرگذاری دادستان کل در مسائل اقتصادی کشور، حضور در شورای پول و اعتبار و شورای عالی بورس از جمله این وظایف است.

وی با تاکید بر اینکه این حضور فلسفه و پیامی دارد که باید توجه کرد،افزود: امروز دستگاه قضایی ما صرف مسئولیت امر قضا را عهده دار نیست بلکه مسائل بیشتری را عهده دار است، ما در مدیریت کشور می‌توانیم نقش داشته باشیم، نظارت، پیگیری و مراقبت می‌توانیم داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار