کد خبر: ۵۶۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱ 05 February 2018
زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه با محکوم کردن برنامه دولت آمریکا برای تقویت توان هسته ای آن کشور، هشدار داد که رقابت جدید تسلیحاتی هسته ای آغاز شده و اروپا باید رهبری تلاشها برای خلع سلاح جهانی را به دست گیرد.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد: همانند دوران جنگ سرد، ما اروپایی‌ها بطور خاص در معرض خطر یک رقابت تسلیحاتی هسته ای جدید قرار داریم و دقیقا به همین علت است که ما در اروپا باید طرحهای جدیدی را برای کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح آغاز کنیم.

پایگاه خبری دویچه وله آلمان با اعلام این خبر خاطرنشان کرد که وزیر امور خارجه آلمان نیز به موج جهانی محکومیت جهانی طرح هسته ای آمریکا پیوست و در این زمینه به روسیه ، ایران و چین پیوست. اظهار نظر گابریل پس از آن مطرح می‌شود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز جمعه در سند 'مرور وضعیت هسته ای' راهبرد نظامی و هسته ای جدید دولت ترامپ را مشخص کرد که خواستار افزایش توانایی هسته ای آمریکا و همچنین 'رویکردی منعطف' به بازدارندگی شده است.

پنتاگون همچنین روسیه و چین را بزرگترین تهدیدهای پیش روی آمریکا توصیف کرد. وزیر امور خارجه آلمان در این خصوص گفت: اقدام روسیه در انضمام کریمه به خاک آن کشور موجب از بین رفتن اعتماد در اروپا و آمریکا شده و همچنین نشانه های روشنی هست که روسیه در حال تسلیح مجدد خود هم به شکل متعارف و هم با سلاح های هسته ای است.

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال تاکید کرد که این کشور بجای تولید سلاح های جدید به همراه متحدان و شریکان خود برای خلع سلاح بیشتر جهانی و تقویت معاهده های منع اشاعه تسلیحات تلاش خواهد کرد.
 
به گزارش ایرنا، در همین ارتباط 'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شنبه شب در توییتی نوشت: مرور سیاست هسته‌ای آمریکا نشان‌ دهنده اتکای بیشتر آمریکا بر سلاح‌های هسته‌ای است که نقض معاهده «ان پی تی» است.

در توییت وزیر امورخارجه آمده است: مرور سیاست هسته‌ای آمریکا نشان‌ دهنده اتکای بیشتر آمریکا بر سلاح‌های هسته‌ای است که نقض معاهده «ان پی تی» است و انسانیت را به نابودی هسته‌ای نزدیک‌تر می کند. بی جهت نیست که ساعت آخر الزمان (حرکت نمادین دانشمندان هسته‌ای برای نشان دادن میزان خطر هسته‌ای) هیچگاه از سال 1953 در چنین وضعیت خطرناکی قرار نداشته است. سماجت ترامپ برای از بین بردن برجام هم از همین نابخردی خطرناک ناشی می‌شود.

پنتاگون درتازه ترین بازنگری خود در رابطه با موضع هسته ای ایالات متحده(NPR) ، خواستار ایجاد زرادخانه ای بزرگتر با سلاح های هسته ای کوچک و کم توان تر شده است. به اعتقاد آمریکا این اقدام، خاصیت بازدارندگی در مقابل تهدیدها را تضمین خواهد کرد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار