مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:
شرایط تأمین آب استان قم بحرانی است، و در این راستا بازچرخانی آب و استفاده از پساب امری ضروری است. هر چه مصرف آب افزایش پیدا کند درجه شوری آب افزایش بیشتری پیدا می کند. با بهره‌برداری تصفیه‌خانه جدیدی که در حال احداث است آب کل شهر قم به استثنا ی بخش‌هایی که به شبکه رینگ متصل نیست؛ شیرین می‌‌شود.
کد خبر: ۵۵۵۴۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۳ 21 January 2018

 

به گزارش تابناک قم، علی جان صادق‌پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در جلسه کارگروه حفظ منابع آب که در سالن امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با اشاره به افت آب‌های زیرزمینی در حوزه قمرود اظهار داشت: در جلسه قبلی مصوب شد در این رابطه توسط مسکن و شهرسازی مطالعاتی صورت بگیرد نمی‌دانیم نتیجه به کجا رسید، با این وجود مراجعات حتی از مسئولان استان بسیار داریم مبنی بر اینکه اجرای شبکه فاضلاب اجرایی شود.

وی با بیان اینکه با این مصوبات عملاً نمی‌توان اجرای شبکه فاضلاب را عملیاتی کرد، افزود: باید انجام این کار با تشخیص آب منطقه‌ای انجام شود با توجه به مراجعات و شناختی که از منطقه داریم احساس نیاز کرده و امکانات آن را تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به مراجعات بالا برای اجرای شبکه فاضلاب در این مناطق گفت: محدودیت‌های موجود مانعی برای اجرای این طرح است و جلوی یک سری خدماتی که برای مردم می‌توان انجام داد را گرفته است، این‌گونه نیست که اگر اجرای طرح شبکه فاضلاب را تصویب کنیم سبب ارتقای سفره‌های زیرزمینی شده‌ایم، این مصوبه عملاً اگر برداشته شود به نفع مردم است.

صادق پور بیان کرد: 60 درصد پسابی که براساس بخش‌نامه مصوب شده به‌هیچ‌وجه نمی‌توان کاری برایش انجام داد از 40 درصد باقی‌مانده می‌توان به فضای سبز شهری اختصاص داد.

وی با بیان اینکه پساب فاضلابی که در حال انجام است سبب اشتغال‌زایی می‌شود، ادامه داد: سازمان صداوسیما و سایر رسانه‌ها مکلف به ترویج مصرف بهینه آب هستند، در منطقه عادی و منطقه تنش تعیین‌شده که چه ساعتی نحوه مصرف نمایش داده شود همچنین باید در کتب درسی نیز مصرف بهینه آب گنجانده شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به بحث اجرای شبکه فاضلاب گفت: تمام بیمارستان‌ها، شهرها و شهرک‌ها موظف هستند که در قالب یک آیین‌نامه استانی در رابطه با نحوه اجرایی شدن این طرح اقدام کنند.

صادق پور با بیان اینکه شرایط تأمین آب استان قم بحرانی است، خاطرنشان کرد: در این راستا بازچرخانی آب و استفاده از پساب امری ضروری است.

شوري آب قم با مصرف نسبت مستقيم دارد

وی با اشاره به وضعیت آب قم اظهار کرد: دولت پس از انقلاب به دلیل کویری بودن شهر قم برای تأمین آب این شهر تلاش‌های فراوانی کرده که احداث سد کوچری از جمله این امور است که در طول مسیر بیش از 12 بار آب تخلیه و بارگیری می‌شود که در این مسیر خطرات، مشکلات فنی و اجرایی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه احداث شده نزدیک به 3 هزار متر مکعب در شبانه روز می‌تواند آب تصفیه کند؛ در حالی که مصرف آب قم در تابستان در پیک مصرف به 4 هزار و 600 تا 4 هزار و 800 لیتر در ثانیه می‌رسد و حداقل مصرف 2 هزار و 700 لیتر بر ثانیه است البته زمستان امسال نسبت به سال گذشته افزایش مصرف آب وجود داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به تفاوت میزان مصرف گفت: این تفاوت باید از چاه‌های علی آباد و سطح شهر تأمین شود. هر چه مصرف آب افزایش پیدا کند درجه شوری آب افزایش بیشتری پیدا می کند. اکنون آب پردیسان، شهرک قدس، بخشی از صفائیه و بخشی از صفاشهر کامل شیرین است.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه جدیدی در حال احداث است که پیش‌بینی شده در سال آینده به بهره‌برداری برسد که با تکمیل تصفیه‌خانه، آب کل شهر قم به استثنا ی بخش‌هایی که به شبکه رینگ متصل نیست؛ شیرین می‌‌شود.

صادق‌پور با اشاره به مشکل فاضلاب پردیسان گفت: بخش‌هایی از پردیسان مشکل دارد و باید بدون تردید شبکه فاضلاب اجرا شود ولی به دلیل آنکه مبلغ اعتباری زیاد است بر اساس آخرین تصمیم توافق شد یک سوم مبلغ از سوی استان و یک سوم از سوی آب و فاضلاب کشور یا وزارت نیرو تأمین شود و یک سوم با مجوز شورای شهر از مردم دریافت شود.

 

 

برای پیوستن به کانال رسمی تابناک قم در تلگرام میتوانید از لینک های زیر استفاده نمایید:
 
https://telegram.me/www_tabnakqom_ir
 
https://telegram.me/joinchat/AAAAAEBGvgGdXHQWdwFDDA
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار