جذب سپرده نیکوکاران و مشارکت در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان بدون هیچ سودی نیکوترین خدمتی است که انسان به هم‌نوع خود می‌تواند انجام دهد.
کد خبر: ۵۵۰۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 10 January 2018
در یک روز سرد زمستانی به همراه مددکار کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان راهی یکی از روستاهای بخش ویسیان به نام کرفله حاتم‌وند واقع در 25 کیلومتری جنوب این شهرستان می‌شویم.

پیچ و خم جاده را یکی پس از دیگری طی میکنیم، مقصدمان بازدید از طرح موفق خوداشتغالی جوانی از اهالی این روستاست که فعل خواستن را صرف کرده و توانسته برای خود و پنج نفر دیگر شغل ایجاد کند.

جوان 28 ساله خود را این‌گونه معرفی می‌کند، سلمان حاتم‌وند متولد 1368، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی عمران ، فرزند مددجوی تحت حمایت و متاهل هستم.

با توجه به موقعیت محل سکونت و نیازسنجی مردم می‌توان شغل ایجاد کرد

می‌گوید: بیکار بودم، اگر چه گاهی در شرکت‌های راه ساختمان مشغول به کار می‌شدم، اما با توجه به مدرک تحصیلی‌ام دنبال طرح و ایده‌ای بودم که ضمن کسب درآمد برای خود، بتوانم برای همشهریانم مفید واقع شوم و به همین منظور هر چند وقت یکبار چندین طرح عمرانی را به افراد مختلف پیشنهاد می‌دادم.

با توجه به سکونت بنده در روستا و رفت‌و آمد از محل کار تا خانه بارها می‌دیدم که باغدارها بعد از هرس درختان خود، شاخه‌ها و ضایعات آن را در مکانی می‌سوزاندند.

 وی ادامه میدهد: به دنبال فکر و ایده‌ای برای استفاده و بازیافت ضایعات درختی افتادم، با پیگیری و جستجوی فراوان و تحقیقات دامنه‌دار، به ایده‌ای متعالی که همواره دغدغه مسئولین منابع‌طبیعی و محیط‌زیست بود، رسیدم.

این روزها سود جویان درختان بلوط را به بهانه‌های تهیه زغال قلع‌وقمع می‌کنند و علی‌رغم تلاش‌های فراوان و پیشگیرانه هنوز این معضل حل نشده و این طرح ایده‌ای شد برای جایگزینی زغال از شاخه‌های هرس شده درختان باغی.

جهت آموزش ساخت زغال به شمال مسافرت کردم و در آنجا فنون تبدیل ضایعات درختی به زغال را از طریق روش علمی و صنعتی آموختم، پایان دوره مدارک مرتبط را اخذ نمودم و به روستا بازگشتم.

برای شروع کار نیازمند سرمایه‌ای بودم که نداشتم به‌همین خاطر به امداد مراجعه و طرح خود را ارائه دادم، در آنجا با استقبال مددکار امداد روبرو شدم و پس از بررسی‌های لازم به صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت معرفی و مبلغ 30ملیون تومان وام دریافت کردم.

دستگاه‌های مورد نیاز را سفارش دادم و پول را به حساب کارخانه‌های مربوطه واریز کردم.

کار را با جدیت شروع کردم، اکنون که کارم رونق گرفته، توانسته‌ام پنج نفر دیگر از جوانان بیکار روستا را به این کار مشغول نمایم.

توصیه بنده به افراد تحصیل کرده مثل خودم این است که به فکر کار دولتی و پشت میزنشینی نباشیم ، فضای کار در کشور زیاد است، باتوجه به موقعیت محل سکونت و نیازسنجی مردم می‌توان شغل ایجاد کرد، شغلی که هم برای خود مفید بود و هم برای سایر افراد بیکار.



وام‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با ضمانت و تقسیط آسان پرداخت می‌شود>ng>

در همین راستا مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) لرستان در خصوص فعالیت صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، اظهار کرد: وام‌های پرداخت شده توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در راستای توانمندسازی و رفع مشکلات مالی نیازمندان بوده‌است.

وی  با اشاره به فرآیند پرداخت وام‌های امداد، خاطرنشان کرد: در گام نخست نیازسنجی توسط حوزه مددکاری صورت گرفته، سپس متقاضی برای دریافت تسهیلات به صندوق معرفی می‌شود.

جاسم محمدی فارسانی با بیان اینکه وام‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با ضمانت و تقسیط آسان پرداخت میشود، بیان داشت: اقشار نیازمند جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اجتماعی به سختی می‌توانند از وام‌های سایر بانک‌ها استفاده نمایند.

این مسوول افزود: امکان فراهم شدن شرایطی از قبیل ضمانت‌نامه و پرداخت اقساط برای اقشار نیازمند سخت است، اما خوشبختانه وام‌های صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت با ضمانت و تقسیط آسان پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد استان لرستان افزود: جذب سپرده نیکوکاران و مشارکت در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به نیازمندان بدون هیچ سودی نیکوترین خدمتی است که انسان به هم‌نوع خود می‌تواند انجام دهد.

محمدی فارسانی در خصوص اهداف پرداخت تسهیلات نیز یادآور شد: پرداخت وام‌های قرض الحسنه به منظور رفع نیازهای ضروری محرومان جامعه و با هدف تامین هزینه‌های درمان، اشتغال، دیه جرائم غیرعمد، محکومین، ودیعه مسکن اجاره‌نشین‌ها، کمک هزینه ازدواج انجام می‌گیرد.

صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت تحت نظارت و مجوز بانک مرکزی در سال 95 تاسیس گردید.

این صندوق وابسته به کمیته امداد امام خمینی(ره) و منطبق با اهداف این نهاد به منظور توانمندسازی، فقرزدایی در زمینه اعطا وام‌های قرض‌الحسنه آسان از طریق مشارکت مردم و خیرین نیکوکار فعالیت می‌نماید.

پرداخت وام قرض‌الحسنه به منظور تامین نیازهای اساسی خانوارهای نیازمند تحت حمایت و سایر اقشار و جذب سپرده قرض‌الحسنه نیکوکاران از اهداف این صندوق بوده است.

با گذشت بیش از یک‌سال و نیم از تاسیس این صندوق در استان لرستان نگاهی به عملکرد این صندوق داریم.

 
پرداخت 4 هزار و 549 فقره وام با اعتباری بالغ بر 211 میلیارد و337 میلیون ریال

در همین راستا مدیر صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت شهرستان خرم‌آباد به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 4 هزار و 549 فقره وام با اعتباری بالغ بر 211 میلیارد و337 میلیون ریال پرداخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این میزان، سهم اشتغال 479 فقره به ارزش 8 میلیارد و 960 میلیون تومان بوده که به طرح‌های کشاورزی، دامپروری، صنایع‌دستی و حمل‌ونقل اعطا شده است.

علیرضا اکبری میزان پرداخت تسهیلات حمایتی را 4 هزار و 78 فقره با اعتباری بالغ بر 121 میلیارد و 737 میلیون ریال عنوان و تصریح کرد: از این تعداد 3 هزار و 117 فقره وام بدهی به مبلغ 93 میلیارد و 341 میلیون ریال و  تعداد 432 فقره کمک هزینه درمانی با اعتباری بالغ بر12 میلیارد و310 میلیون ریال بوده است.

مدیر صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت شهرستان خرم‌آباد خاطرنشان کرد: تاکنون49 فقره کمک هزینه ازدواج با اعتباری معادل یک میلیارد و 620 میلیون ریال پرداخت گردیده است.

اکبری از پرداخت 19 فقره وام محکومین جرائم غیرعمد با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 856 میلیون ریال خبر داد و گفت: همچنین در راستای کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان، 51 فقره با اعتباری معادل یک میلیارد و 480 میلیون ریال پرداختی انجام شده است.

وی تعداد مشترکین این صندوق را 74 هزار و 122 نفر عنوان و تصریح کرد: صاحبان سپرده با کارت الکترونیکی صندوق از دستگاه‌های عضو شتاب بهره‌مند هستند.

مدیر صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت شهرستان خرم‌آباد بیان داشت: تامین اعتبار  وام‌های پرداختی از محل کمک‌های مردمی و سپرده‌گذاری خیرین و منابع دولتی می‌باشد.



گزارش از پریسا قربانی نژاد- فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار