کد خبر: ۵۴۷۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 04 January 2018
از هر 10 ایرانی، 6 نفر عضو تلگرام هستند و به عبارت دیگر 58.4 درصد ایرانیان بالای 18سال در تلگرام عضویت دارند. تلگرام در کل 180میلیون کاربردر جهان دارد و ایرانی‌ها از نظر تعداد کاربر، در رده نخست استفاده از تلگرام قرار دارند.

ایران آنلاین نوشت: این روزها تلگرام در ایران به بحث داغ روز تبدیل شده است و فیلتر موقتی آن، 40میلیون کاربر فعال ایرانی را نگران کرده است. معنای 40میلیون کاربر ایرانی وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که بدانیم این رقم بدان معناست که از هر 10 ایرانی، 6 نفر عضو تلگرام هستند و به عبارت دیگر 58.4 درصد ایرانیان بالای 18سال در تلگرام عضویت دارند.لازم به یادآوری است که تلگرام در کل 180میلیون کاربردر جهان دارد و ایرانی‌ها از نظر تعداد کاربر، در رده نخست استفاده از تلگرام قرار دارند. پس از ایران نیز به ترتیب کشورهای روسیه، ایتالیا، امریکا و اسپانیا در این زمینه در رده‌های بعدی قرار دارند که البته باید گفت بازهم ایران با روسیه به‌عنوان دومین کشور استفاده‌ کننده از تلگرام، فاصله معناداری دارد.

اما ایرانی‌ها در کانال‌های تلگرامی به‌دنبال چه مواردی هستند و اصولاً چند کانال تلگرامی به زبان فارسی در این پلتفرم وجود دارد و درحال فعالیت است؟ طبق جدیدترین آمار، درحال حاضر حدود 600هزار کانال تلگرام فارسی در این شبکه اجتماعی مشغول فعالیت است که از این تعداد، 20هزار کانال دارای حداقل 5هزارعضو هستند. اگر هم بخواهید بدانید که میزان فعالیت کاربران در این کانال‌های ایرانی به چه صورت است، باید گفت که هر کاربر ایرانی حداقل عضو 18 کانال است؛ کانال‌هایی با موضوع‌های مختلف از سیاسی و پزشکی گرفته تا خرید و فروش آنلاین، مسکن و... در این پلتفرم وجود دارند.

اما هریک از این موضوع‌ها تا چه حد کاربران را جذب خود کرده و باعث شده است که کانال‌هایی بر حسب موضوع راه‌اندازی شود؟ گفتنی است، موضوع‌های علمی بیشترین توجه مخاطبان ایرانی را جلب کرده و 35درصد کانال‌های فارسی ایجاد شده به این موضوع پرداخته است. همچنین روابط خانوادگی در کانال‌های تلگرامی سهم بالایی را دارند که این موضوع چندان دور از ذهن نیست. تنها کافی است نگاهی به خانواده‌های ایرانی داشته باشیم که با این نگاه گذرا می‌بینیم تقریباً بیشتر آنها کانال‌هایی برای اعضای فامیل خود ایجاد کرده‌اند. درهمین راستا آمار نشان می‌دهد که کانال‌های خانوادگی و دوستان حدود 32درصد از کل کانال‌های فارسی را به خود اختصاص داده‌اند.

موضوع‌های طنزآمیز، جوک و... نیز بخشی دیگر از علاقه‌مندی ایرانی هاست چرا که 22درصد کانال‌های فارسی تلگرام به این موضوع اختصاص دارند. البته اخبار و موضوع‌های سیاسی هم همین رقم از تعداد کانال‌های فارسی تلگرام را در اختیار دارند به این معنا که کانال‌های خبری و موضوع‌های سیاسی نیز 22درصد کانال‌های فارسی هستند. طبق این تحلیل، موضوع‌های آشپزی 16درصد کانال‌های تلگرامی را به خود اختصاص می‌دهند و این رقم در زمینه موارد ورزشی به 14درصد و مسائل مربوط به بهداشت جنسی نیز به 11درصد کل کانال‌های تلگرامی فارسی بازمی گردد.

البته باید گفت موضوع ارائه خدمات و خرید و فروش آنلاین نیز در بخش زیادی از این کانال‌ها نمود دارد. به‌عنوان مثال هرچند بخشی از کانال‌های آشپزی به آموزش اختصاص یافته ولی بخش عمده‌ای از آنها از همین آموزش آنلاین، درآمد کسب کرده یا اینکه سفارش غذا می‌گیرند. در سایر کانال‌ها هم این موضوع صدق می‌کند به‌عنوان مثال در بخش علمی و سلامت، شاهد فروش آنلاین محصولات بهداشتی، ارائه خدمات مربوط به سلامت و بهداشت و... هستیم و خرید و فروش آنلاین وسایل خانه و... نیز بخشی دیگر از ظرفیت این کانال‌ها محسوب می‌شود.

اما ایرانی‌ها بیشتر از کدام نسخه تلگرام بهره می‌گیرند؟ طبق این آمار، 90درصد ایرانی‌ها ازطریق گوشی‌های هوشمند به تلگرام دسترسی دارند و تنها 10درصد آنها از نسخه دسکتاپ این شبکه پیام رسان موبایلی بهره می‌گیرند.

همچنین گفتنی است طبق آمارها، ایرانی‌ها در تلگرام روزانه 3میلیون مطلب منتشر می‌کنند و تعداد کل بازدیدها از کانال‌های تلگرامی در یک روز حدود یک میلیارد و 944میلیون و 500 هزار بار است و البته اوج انتشار مطلب ایرانی‌ها در کانال‌های تلگرامی به ساعت 22 مربوط می‌شود و کمترین ساعت انتشار مطالب نیز 4صبح است. اما اینکه فیلتر موقت تلگرام تا چه حد بر میزان فعالیت ایرانی‌ها در این شبکه اجتماعی تأثیرگذار بوده است، باید منتظر جدیدترین آمار بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار