کد خبر: ۵۳۰۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ 28 November 2017
روز سه شنبه قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که در اواخر روز دوشنبه، قیمت نفت افزایش یافته بود و به بشکه ای ۶۳.۸۴ دلار رسید. دلیل کاهش قیمت نفت، راه اندازی مجدد صادرات خط لوله ی نفت خام کیستون کانادا به آمریکا و همچنین تردیدهای موجود در بازار در خصوص تمدید مجدد قرار داد کاهش تولید نفت اوپک عنوان شده است.


به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه ۱۲ سنت (۰.۲ درصد) کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۳.۷۲ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت با ۲۹ سنت کاهش (۰.۵ درصد)، بشکه ای ۵۷.۸۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت به میزان ۱.۴ درصد کاهش یافته بود. لازم به ذکر است که در روز جمعه قیمت نفت به دلیل اختلال در صادرات خط لوله ی کیستون کانادا به آمریکا با رسیدن به بالاترین سطح خود از اواسط جولای ۲۰۱۵ به بشکه ای ۵۹.۰۵ دلار افزایش یافته بود.


از دلایل کاهش قیمت نفت، از سرگیری صادرات نفت کانادا به آمریکا بوده است. شرکت ترنس کانادا در هفته ی جاری اعلام کرد که پس از دریافت مجوز از مقامات آمریکا مجددا از خط لوله ی صادرات نفت خود ۵۹۰،۰۰۰ بشکه در روز نفت به آمریکا صادر خواهد کرد. باید خاطر نشان گردد که شرکت ترنس کانادا سابقا اعلام کرده بود که تا پایان ماه نوامبر، میزان صادراتی نفت خام به آمریکا از طریق خط لوله ی نفت خام کیستون را تا حداقل ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. این امر باعث شده بود که صادرات نفت خام کانادا به آمریکا به میزان ۵۹۰،۰۰۰ بشکه کاهش یابد. لازم به ذکر است که فعالیت این خط لوله که نفت خام آلبرتا را به پالایشگاه های نفت آمریکا متصل می کند، به دلیل نشت معادل ۵۰۰۰ بشکه نفت از آن در هفته ها ی گذشته متوقف شده بود. گفته می شود که نشت لوله های نفت خام باعث کاهش شدید موجودی این محصول در انبارهای کاشینگ اوکلاهامای آمریکا شد.


افزون بر این، هنوز در خصوص تصمیم روسیه در رابطه با تمدید قرارداد کاهش تولید نفت اوپک پس از ماه مارچ ۲۰۱۸ اطمینانی وجود ندارد و این از دلایلی بوده که بر روی کاهش قیمت نفت تاثیر گذاشته است. سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال گذشته توافق کردند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. تصمیم این کشورها موجب شده که قیمت نفت برنت از ماه ژوئن سال جاری به میزان ۴۰ درصد افزایش داشته باشد. به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت، انتظار می رود که اکثریت اعضای اوپک با تمدید قرارداد کاهش تولید موافقت کنند و این در حالی است که در صورت عدم تمدید قرارداد توسط روسیه، بازار نفت با تغییر چشمگیر قیمت نفت مواجه خواهد شد.


در این خصوص، وزیر انرژی امارات متحده عربی ابراز امیدواری کرده است که قرارداد کاهش تولید نفت اوپک به شکلی تمدید شود که تاثیرات مثبتی بر روی بازار نفت بگذارد. همچنین، به گفته ی یکی از تحلیلگران بازار نفت در سیدنی استرالیا، در صورت تمدید قرارداد کاهش نفت اوپک، میزان عرضه ی نفت خام در بازار های جهانی از میزان کنونی آن که ۱.۸ میلیون بشکه در روز است کمتر خواهد بود. به گفته ی وی، تمدید این قرارداد باعث ایجاد اطمینان بیشتری در بازار شده و از افزایش چشمگیر فروش نفت جلوگیری می کند. از دیدگاه وی، با تمدید این قرارداد، رقبای تجاری با افزایش قیمت نفت باعث پیشگیری از از دست رفتن سهم روسیه و کشورهای عضو اوپک در بازارهای جهانی نفت خواهند شد.


از سویی دیگر، وزیر اقتصاد روسیه روز ۲۳ نوامبر ماه جاری گفته بود که کاهش ۳۰۰،۰۰۰ بشکه ای صادرات نفت توسط روسیه بر اقتصاد این کشور در ماه اکتبر سال جاری تاثیر منفی گذاشته است. همچنین، بانک گلدمن ساکس اعلام کرده است که در خصوص نشست ۳۰ ام نوامبر سران اوپک '' بیش از (حد) معمول عدم اطمینان وجود دارد''. افزون بر این، یکی از مسوولان شرکت ماکرو اویل گفته است '' در صورتی که قرارداد کاهش تولید نفت اوپک در ماه مارچ ۲۰۱۸ پایان یابد، بر اساس پیش بینی های ما ۲.۴ میلیون بشکه در روز تولید نفت در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت''.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار