کد خبر: ۵۲۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳ 18 November 2017
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دخالت رئیس جمهور فرانسه در موضوع موشکی ایران را به نفع مکرون و این کشور ندانست و با هشدار درخصوص مداخله در امور داخلی کشورمان به او توصیه کرد سعی کند مانند مارشال دوگل، حداقل نیمه مستقل باشد.


به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در بخشی از یک گفت‌وگو با رد و تقبیح مواضع ضد ایرانی اخیر رئیس جمهور فرانسه افزود: به نفع آقای مکرون و فرانسه نیست که در موضوع موشکی و امور راهبردی جمهوری اسلامی ایران که در آن حساسیت بسیار داریم، دخالت کند؛ این دخالت ها جز کاستن از اعتبار دولت فرانسه نزد جمهوری اسلامی ایران خاصیت دیگری ندارد.


وی گفت: به عنوان فردی ایرانی که با مسائل سیاست خارجی و تاریخ فرانسه آشنایی دارم به رئیس جمهور این کشور توصیه می کنم سعی کند مسیر ژنرال دوگل در دوران ریاستش در سیاست خارجی را طی کند یعنی حالت نیمه استقلال داشته باشد.


ولایتی افزود: ما که برای مسائل و برنامه دفاعی کشورمان از دیگران اجازه نمی گیریم که موشک داشته باشیم یا نداشته باشیم یا بگویند برد موشک هایمان چند کیلومتر باشد.


وی تصریح کرد: این موضوع به آقای مکرون چه ربطی دارد؟ وی اصلا چه کاره است که دخالت می کند؟ اگر می خواهد رابطه ایران و فرانسه، رابطه ای رو به رشد باشد سعی کند در این نوع امور دخالت نکند زیرا این خلاف مصالح ملی فرانسه هم است.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معلوم است که پاسخ ما به او منفی است پس چرا این موضوع را مطرح می کند که وقتی پاسخ منفی گرفت بگویند آقای مکرون در سیاستش شکست خورده است؟ کاری کند که بگویند در سیاستش موفق بوده است.


ولایتی بار دیگر خطاب به مکرون تاکید کرد: آقای مکرون این جمله را از بنده به عنوان شهروندی ایرانی بشنود و بپذیرد که اگر به این امور وارد شود پاسخ ما حتما منفی است و حتی یک درصد هم احتمال ندارد که به خواستی که دخالت در امور داخلی ماست، پاسخ مثبت بدهیم.


بنابراین گزارش، رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهارات مداخله آمیزش در امور داخلی کشورمان، دیروز در اجلاس اتحادیه اروپا در گوتنبرگ سوئد خواستار شفاف سازی در خصوص " راهبرد ایران در برنامه موشکی بالستیک " شد. مکرون همچنین مدعی شد که ایران باید " سیاستی کمتر تهاجمی " در منطقه اتخاذ کند.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با رد توصیه برخی در داخل برای مذاکره موشکی با اروپا تاکید کرد: هیچ کشور مستقلی منافع و مصالح ملی خود را در معرض حراج قرار نمی دهد.


وی درباره انتشار مقاله یکی از استادان دانشگاه تهران در یکی از روزنامه های اصلاح طلب مبنی بر آغاز مذاکره موشکی با اروپا گفت: این یکی از خواص دموکراسی است که هر شخصی می تواند حرفش را بزند منتهی اگر سخن معقولی نباشد مردم از این گوش می شنوند و از آن گوش به در می کنند.


ولایتی تصریح کرد: آیا کسی می آید منافع و مصالح ملی اش را این طور در معرض حراج و تمامیت ارضی اش را در معرض یغمای دیگران قرار دهد؟ کدام کشور مستقل و قدرتمندی در دنیا مسائل دفاعی اش را در بازار مکاره دنیا به حراج گذاشته است؟


وی گفت: عیبی ندارد که او نظرش را گفته، اظهار نظر آزاد است اما حتما بداند که میان عقلا شنونده ای نخواهد داشت.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به اینکه جاگزینی مذاکره با اروپا به جای آمریکا چه قدر مبتنی بر منافع ملی است ؟ اظهار داشت: این موضوعی متقابل است، اروپایی ها هم از رابطه با ما نفع می برند و جزء آرزوهایشان است که با کشور ثروتمند، بزرگ و قابل اعتمادی مانند ایران که دارای ملتی کارآمد، مومن و مصمم است رابطه داشته باشند.


ولایتی افزود: من سال ها با اروپایی ها در موقعیت های رسمی و غیررسمی سر و کار داشته ام، آنان هم از داشتن رابطه با ایران استقبال می کنند مگر این که زیرفشار آمریکا باشند و نتوانند این کار را بکنند. اکنون می بینیم که به رغم فشارهای آمریکا، برخی کشورهای اروپایی، سرمایه گذاری در کشورمان را آغاز کرده اند.


وی گفت: البته چاره ما نیز صرفا منحصر به ارتباط با غرب نیست، آمریکا نباشد با اروپا کار می کنیم، اروپا نیز نه صرفا اروپای متحد که متشکل از 27 کشور است بلکه با تک تک کشورهای اروپایی دارای روابط مجزا هستیم همچنان که با کلیت اتحادیه اروپا نیز رابطه داریم.


ولایتی افزود: در این چارچوب اگر بخواهیم کار کنیم اولویت بندی می کنیم که چه کشورهایی این ظرفیت را دارند که با آنان روابط جامع تری داشته باشیم بنابراین صرفا به سیاست کلی رابطه با اتحادیه اروپا بسنده نمی کنیم بلکه طبق محاسباتمان با تک تک کشورهای اروپایی نیز ارتباط داریم.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته رابطه ما صرفا به غرب منحصر نمی شود بلکه با دیگر کشورها اعم از روسیه، چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین که دارای ظرفیت های مختلف هستند روابط داریم.


وی افزود: دست ما در این زمینه از برخی کشورهای وابسته بازتر است.


به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، ولایتی گفت: البته کشورهای وابسته به نفت چاره ای بجز فروش نفت به آمریکا و خرید سلاح از این کشور ندارند آن هم با شرایطی که قیمت نفت را واشنگتن در پشت پرده تعیین و پولش را نیز برای هرکاری که کاخ سفید مشخص کند، هزینه کنند.


وی اضافه کرد: نوع تسلیحات صادره به این کشورها و قیمت آن را نیز آمریکا تعیین می کند و دست این کشورها خیلی بسته تر از ماست زیرا کاملا وابسته اند و روزی که واشنگتن اراده کند به راحتی می تواند آن ها را ساقط کند مانند حکومت پهلوی.


ولایتی تصریح کرد: اما اکنون حکومت مستقلی در کشورمان برپاست که گرچه تحت فشار آمریکاست اما ظرفیت هایی دارد که در کشورهای جهان سوم کمتر چنین ظرفیت هایی دیده می شود.


وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب استقلالش می تواند تصمیم بگیرد که با کشورهای مختلف اعم از روسیه، چین، ژاپن، هند، آفریقای جنوبی، آلمان، فرانسه و دیگر کشورها رابطه داشته باشد و هیچ شاخصی بجز منافع ملی ما در این خصوص تعیین کننده نیست.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار