کد خبر: ۵۱۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 21 October 2017
معاون اول رئیس جمهور گفت: دیپلماسی اقتصادی از اصلی‌ترین سیاست‌های این دولت است، وزارت خارجه در حال تغییر ساختار خود است و می‌خواهد دیپلماسی اقتصادی را در مرکز سیاست خارجه قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری فارس، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم گرامیداشت بیست‌و‌یکمین سالروز ملی صادرات که صبح امروز (شنبه 29 مهرماه) در سالن سران برگزار شد، با بیان اینکه اهمیت صادرات و وصل شدن به بازارهای جهانی برای ملت ایران و مسئولان دولت و فعالان اقتصادی بیش از دیگران روشن است، اظهارداشت: اگر به طور جدی به مسائل اقتصادی و توسعه‌ای بپردازیم آن تولیدی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد که در عرصه رقابت حضور داشته باشد.


جهانگیری افزود: هم بازار داخلی بازاری نیست که هر کالایی را بشود تولید کرد و از آن مهمتر حضور در بازار بین‌المللی نیازمند رقابت جدی و افزایش بهره‌وری برای بالا بردن کیفیت است. 


وی با بیان اینکه اگر بخواهیم اقتصاد را از اتکا به نفت کاهش بدهیم مطمئنا درآمدی که باید جایگزین شود درآمد حاصل از صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد:‌ اگر بخواهیم اقتصاد را در مقابل فشارهای بین‌المللی مقاوم کنیم باید به درآمدهای اقتصادی تنوع ببخشیم.


معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از سیاه‌نمایی‌هایی که در خصوص دستاوردهای دولت و نظام انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: من همیشه علاقه دارم که نیمه پر لیوان را ببینم و با تکیه بر نیمه پر به پر کردن سایر قسمت لیوان فکر کنم.


وی با بیان اینکه برخی‌ها فقط نیمه خالی را می‌بینند و جزء القاء یأس و ناامیدی کاری نمی‌کنند، اظهار داشت: ما در اقتصاد مسیر طولانی را طی کرده‌ایم تا به اینجا رسیده‌ایم قطعاً دستاوردها و اشکالاتی هم داریم،‌مهم این است که آنها را بشناسیم و تمرکز خود را بر روی رفع آنها بگذاریم. 


جهانگیری ادامه داد:‌ باید قدر کسانی که زحمت کشیده‌اند را بدانیم، باید به کسانی که کشور را به اینجا رسانده‌‌اند خدا قوت بگوییم و ارزش کار آنها را بدانیم. 


وی با بیان اینکه امسال دو برابر درآمد نفت صادرات غیرنفتی داریم، آن را کار بزرگی دانست. 


معاون اول رئیس‌جمهور  افزود: در حال حاضر حدود  23 میلیون و 800 هزار نفر مشغول به کار هستند یعنی حدود 24 میلیون شغل ایجاد شده است، فقط بخشی از این اشتغال را دولت ایجاد کرده است و مابقی توسط شما صنعتگران و تولیدکنندگان انجام شده است، درست است که 3 میلیون هم بیکار داریم اما باید برای آنها ایجاد اشتغال کنیم تا فردی بیکار نماند. 


وی با قدردانی از زحمات بخش خصوصی تأکید کرد: بخش خصوصی می‌گوید اگر مدیران با ما خوب همکاری کنند ما نیز کارهای بزرگ‌تری انجام می‌دهیم. 


جهانگیری در همین زمینه به نقل خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: در آن دیدار آقای عسگراولادی گفتند که خارجی‌ها به این نگاه می‌کنند که ما با بخش خصوصی خودمان چگونه رفتار می‌کنیم و بعد از آن برای سرمایه‌گذاری در کشور اقدام می‌کنند. 


جهانگیری خاطرنشان کرد: از آن زمان به بعد بنده دو یا سه مرتبه از مقام معظم رهبری شنیدم که فرمودند جمله آقای عسگراولادی جمله پرمغزی بود. 


وی با بیان اینکه پس از برجام فضای بین‌المللی برای کار با ایران بسیار مثبت است، تصریح کرد: قطعاً‌ در تاریخ کم می‌توانید پیدا کنید که رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشوری سخن بگوید و دنیا نسبت به او بی‌اعتنایی کند. حداقل در تاریخ کشور ما بی‌سابقه بوده است. 


معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: دنیا می‌داند که ایران جای مهمی است و می‌شود با این کشور کار کرد، اروپا، آفریقا و آسیا همه می‌خواهند با ایران کار کنند. شما صادرکنندگان باید از این فرصت استفاده کنید موانعی هم وجود دارد و با این حال می‌گویم که شما می‌توانید کار کنید. 


رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی با یادآوری رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر تعامل و گسترش روابط با همه دنیا جزء دو کشور خاطرنشان کرد: یکی از این کشورها را که به رسمیت نمی‌شناسیم، کشور دیگر که آمریکاست خودشان را از اقتصاد ایران محروم کردند ما هیچگاه به آنها نگفتیم که به اقتصاد ما نیایند.


جهانگیری دیپلماسی اقتصادی را یکی از مهمترین سیاست‌های دولت دوازدهم عنوان کرد و تصریح کرد: وزارت امور خارجه در حال تغییر ساختار خود است و می‌خواهد مرکز سیاست خارجه را دیپلماسی اقتصادی قرار دهد و معاونت اقتصادی موضوع اصلی این وزارتخانه بشود. 


وی تأکید کرد:‌ سفارتخانه‌ها باید پایه اساسی برای صادرات ما باشند و سفیر خوب کسی است که از صادرات کالاهای ایرانی حمایت کند.


وی با بیان اینکه با افتخار باید از بخش خصوصی حمایت شود، بخش خصوصی را محرک اقتصاد دانست و اظهار داشت: ثبات اقتصادی مهمترین پیش‌نیاز فعالیت اقتصادی است. 


معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: تلاش دولت این است که فضا بگونه‌ای پیش برود که نرخ تورم از سود بانکی قابل پیش‌بینی باشد و تلاطم در اقتصاد به وجود نیاید. 


وی پشتوانه ارز کشور را مناسب ارزیابی کرد و گفت: بین 45 تا 50 میلیارد دلار فروش نفت ماست که به اکثر پول آن نیز دسترسی داریم. 45 تا 50 میلیارد دلار نیز صادرات غیرنفتی ما است، از لحاظ ارزی توانایی 100 میلیاردی داریم. 


وی واردات را حدود 4 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تراز مثبت تجاری داریم.


وی با بیان اینکه دلیلی ندارد که بگذاریم بازار ارز دچار تلاطم شود، تصریح کرد: به هیچ وجه پذیرفته نیست که کالایی صادر کنیم اما ارز آن در اقتصاد کشور وجود نداشته باشد. 


وی با اشاره به محدودیت‌هایی که در ارتباط با دلار برای ایران وجود دارد، تصریح کرد: اصرار داریم که صادرکنندگان و فعالان اقتصادی با سایر ارزها نظیر یورو فعالیت کنند. 


جهانگیری در همین زمینه تأکید کرد: برنامه دولت این است که با کشورهای هدف به تفاهم برسیم که با پول ملی با یکدیگر کار کنیم. 


معاون اول رئیس‌جمهور از بسته حمایتی صادراتی در ستاد اقتصاد مقاومتی برای سال 96 خبر داد. 


وی همچنین گفت: حدود 48 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ما است که امیدواریم به 50 میلیارد دلار برسد. 


جهانگیری با بیان اینکه دیگر پذیرفته نیست که ضمانت نامه بانکی صادر کنیم، خاطرنشان کرد: در یک مقطعی خود من جلسه می‌گذاشتم و موضوع اصلی این بود که چگونه در دوران تحریم برای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی ضمانتنامه صادر کنیم. حتی تا این حد پیش رفتیم که بانک مرکزی ما در بانک‌های خارجی پول می‌گذاشت تا به پشتوانه آن به صادرکننده ما ضمانتنامه بدهد.


وی ادامه داد: اینکه امروز صادرکننده ما گفت که ما مشکل ضمانتنامه داریم باید دید که کجای کار گیر وجود دارد. الان که قاعدتاً با بسیاری از بانک‌های دنیا ارتباط داریم. بله ممکن است هنوز با برخی از بانک‌های بزرگ، نتوانسته باشیم آنطور که می‌خواستیم کار کنیم ولی به هر حال این موضوع باید حل بشود.


معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه صندوق توسعه ملی برای حمایت از بخش خصوصی ایجاد شده است، تصریح کرد: دیگر به این راحتی نیست که دولت بتواند از صندوق توسعه ملّی بردارد و بودجه جاری خود را تأمین کند. اگر هم استفاده‌ای بکند برای فعالیت‌های زیربنایی است.


جهانگیری افزود: در بسته حمایتی که در ستاد اقتصاد مقاومتی برای سال 96 تصویب کرده‌ایم، به صندوق توسعه ملی تکلیف کرده‌ایم که به کشورهای خریدار کالای ایرانی 2 میلیارد دلار اعتبار اختصاص دهد.


رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی خطاب به صادرکنندگان گفت: اگر شما اقدامی را برای صادرات به دولت پیشنهاد بدهید که اجرای آن برای دولت ممکن باشد و ما از آن استقبال نکنیم، پس حرف‌هایی که درخصوص حمایت از صادرات می‌زنیم صادقانه نیست؛ در حالی که اینگونه نیست.


جهانگیری، تعامل تنگاتنگ صادرکننده‌ها و شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران را یک نیاز عنوان کرد و خاطرنشان کرد: به طور مکرر به شرکت‌های خارجی گفته‌ایم که اولویت ما در استفاده از منابع خارجی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی است. شرکت‌های خارجی بیایند و با مشارکت با شرکت‌های ایرانی، به تولید محصول بپردازند و صادر کنند.


معاون اول رئیس‌جمهور ، گردشگری را موضوعی کلیدی در مقطع فعلی دانست و با بیان اینکه گردشگری به ایجاد اشتغال و حل مشکلات اقتصادی کشور کمک می‌کند، به پیش‌بینی بسته‌هایی برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و بیان داشت: بخش عمده دیدار بنده با رئیس‌جمهور ترکیه به این موضوع اختصاص داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار