کد خبر: ۵۱۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹ 19 October 2017
شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از گزارش خشونت‌ها رد اطراف کرکوک خواهان آرام شدن اوضاع در منطقه و آغاز گفت‌وگوهای سازنده میان بغداد و اربیل شد.


به گزارش ایسنا، به نقل از سایت الحره در بیانیه صادره از سوی اعضای شورای امنیت آمده است: شرایط در کرکوک نگران‌کننده است و ما ازهمه طرف‌ها در این منطقه می‌خواهیم که از تهدید و استفاده از زور اجتناب کنند.


در ادامه این بیانیه آمده است: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا وارد گفت‌وگوهای سازنده با هدف آرام کردن تنش‌ها در این منطقه شوند.


اعضای شورای امنیت از طرفین خواسته‌اند با تعهد به قانون اساسی حاکمیت و تمامیت راضی عراق را حفظ کنند.


این شورا همچنین بر حمایت خود از حاکمیت و تمامیت راضی و اتحاد عراق و لزوم تلاش برای مبارزه با داعش تاکید کرده و همچنین حمایت کامل خود را تلاش‌های سازمان ملل برای تسهیل مذاکرات میان طرفین عراقی اعلام داشته است.


از سال ۲۰۰۳ نیروهای پیش‌مرگ توانستند به صورت تدریجی کنترل مناطقی را به دست بگیرند اما تمام مناطق به دست گرفته را در طی۴۸ ساعت از دست دادند و ضربه سنگین‌تر آن بود که چاه‌های نفت کرکوک را نیز از دست دادند که این مسئله آرزوهای آن‌ها برای ایجاد یک کشور مستقل را از بین برد چرا که آن‌ها نزدیک به سه چهارم نفت کرکوک را از طریق کردستان بدون موافقت بغدادصادر می‌کردند. نیروهای عراقی بعد از آنکه کردها با شرط حیدرالعبادی نخست وزیر عراق مبنی بر لغو همه پرسی جدایی اقلیم کردستان موافقت نکردند عملیات خود را برای بازپس‌گیری این مناطق آغاز کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار