«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در آستانه برگزاری همه‎پرسی برای جدایی کردستان از عراق نشست خبری در اربیل برگزار کرد.
کد خبر: ۴۹۹۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۲ 24 September 2017
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در آستانه برگزاری همه‎پرسی برای جدایی کردستان از عراق نشست خبری در اربیل برگزار کرد.


به گزارش فارس، وی در این نشست خبری گفته که ما در سال 2003 پس از جنگ آمریکا علیه عراق و سقوط رژیم صدام امیداور بودیم که مرحله جدیدی در عراق آغاز و نظام فدرالی و دموکراتیک در این کشور تشکیل شود.


رئیس منطقه کردستان عراق افزود: اگر مشارکت استان های کردستان برای تشکیل قانون اساسی جدید عراق در سال 2005 نبود، قانون اساسی در این کشور تشکیل نمی شد.


بارزانی تصریح کرد: اما پس از سال 2003 همه مناطق عراق علیه کردستان عراق شد و بغداد از پرداخت حقوق و بودجه پیشمرگه از سال 2007 خودداری کرد.


رئیس منطقه کردستان عراق گفت: برای رسیدن به حل مشکلات بین دولت مرکزی عراق و اربیل تلاش زیادی انجام دادیم، اما این تلاش موفقیت آمیز نبود. اقدامات بغداد ما را مجبور کرد که همه پرسی را اجرا کنیم.


مسعود بارزانی اعلام کرد که همه پرسی نخستین گام مردم کردستان برای تعیین سرنوشتشان است. همه پرسی برای مشخص کردن مرزها نیست و ما به گفت‎و‎گوی باز با بغداد تمایل داریم.


رئیس منطقه کردستان عراق در ادامه تاکید کرد که اربیل در اجرای همه پرسی قاطع است و تحت فشار تهدیدات قرار نمی‏‎گیرد، چراکه فقط گزینه جدایی است که اهداف ما را محقق می کند و مشکلات کردستان پس از جدایی کاهش می‏‏‎یابد.


رئیس منطقه کردستان عراق افزود: ما خواهان داشتن بهترین روابط با همسایگان خود هستیم و با آنها بر اساس قوانین بین المللی همکاری خواهیم داشت.


مسعود بارزانی گفت: برای پیش نویس قانون اساسی جدید دولت کردستان عراق تلاش خواهیم کرد.


وی اعلام کرد که ما خواستار داشتن و ساختن رابطه جدید با بغداد بر اساس حسن همجواری هستیم، زیرا روابط و همکاری جاری با شکست مواجه شد.


بارزانی خاطرنشان کرد که کردها پس از همه پرسی با بغداد درباره چگونگی اجرای نتیجه همه پرسی رایزنی خواهند کرد.


رئیس منطقه کردستان عراق با توجه به مخالفت‎های ایران و ترکیه نسبت به همه پرسی گفت: ما خواهان درگیری و تنش با ایران و ترکیه نیستیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار