دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم نسبت به عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم به مجلس انتقاد کردند.
کد خبر: ۴۷۸۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵ 15 August 2017
به گزارش ایسنا، جهانبخش محبی‌نیا در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس و در خلال سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از کابینه دوازدهم اظهار کرد: انصافا صحبت رئیس جمهور در قامت قانون و دقیقا منطبق بر آئین نامه در راستای تشریح برنامه کابینه دوازدهم و وزرای پیشنهای بود، اما طبق مواد 204، 205 و 206 آئین نامه  و اصل 133 قانون اساسی نسبت به دو مرحله‌ای کردن معرفی کابینه بحث‌هایی وجود دارد. آقای روحانی گفتند عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم از سر لاعلاجی بوده. ما این نگرانی را داشتیم که این کار از موضع بی اعتنایی انجام شده باشد.


وی افزود: طبق آئین نامه داخلی مجلس رئیس جمهور باید اسامی همه اعضای هیات وزیران را تقدیم مجلس کند و این موضوع در چند سطح قابل تحلیل و استنتاج است که همه وزرا باید به مجلس معرفی شوند. اگر هم این بار این کار از سر لاعلاجی انجام شده شاید دفعات بعد پنج وزیر معرفی نشوند.


علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: باید روی این موضوع تامل کرد اما به نظر نمی‌آید تذکر وارد باشد. در آئین نامه عبارت همه هیات وزیران نیامده و طبق اصل 136 قانون اساسی هم هیات وزیران بیش از نصف کابینه را شامل می‌شود. بنابراین عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم ایراد قانونی ندارد اگرچه بهتر بود که ایشان هم معرفی می‌شد.


با وجود توضیحات رییس مجلس، علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز در اخطار مشابهی مستند به اصل 133 قانون اساسی گفت: مجموعه وزرا باید توسط رئیس جمهور به مجلس معرفی شوند و رای اعتماد بگیرند و در ماده 204 آئین نامه هم این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.


علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: فرض کنید رئیس جمهور همه وزرا را معرفی کردند و همان روز یکی از آنها سکته کرد یا مرحوم شد، مثل آقای ربیعی که پیام داده بودند که تصادف کردند و البته به خیر گذشت، آیا در چنین شرایطی کابینه باید معطل بماند یا مجلس باید برای بقیه تعیین تکلیف کند؟ برداشت من این است که این کار خلاف قانون اساسی نیست و این اخطار وارد نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار