وزیر پیشنهادی نفت در دولت دوازدهم گفت: برای سرمایه گذاری در حوزه های نفتی نیازمند حمایت مجلس هستیم.
کد خبر: ۴۷۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳ 14 August 2017
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، بیژن نامدار زنگنه در جلسه  امروز (دوشنبه، 23مرداد ماه) کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تشکر از حمایت های این کمیسیون در چهار سال گذشته از وزارت نفت گفت: بنده هیچ مسئله ای نداشتم که امکان حل شدن آن وجود داشته اما کمیسیون برنامه و بودجه این کار را انجام داده باشد.


وی افزود: من هیچ گاه درخواستی از نمایندگان نداشته ام ، به عنوان مثال نخواسته ام که 95 سهم 14.5 درصدی وزارت نفت از درآمدهای نفتی را 14.5 به 29 درصد افزایش دهند، چراکه می‌دانستم چنین کاری در اختیار آن ها نیست، هرچند که این حق ما بوده و هزینه تولید به نوسان قیمت نفت بستگی ندارد.


زنگنه با اشاره به اینکه منابع موجود پاسخ گوی هزینه ها نیست، افزود: در این مدت می پذیریم که هم مقدار سرمایه گذاری، هم اکتشاف و هم میزان چاه ها کاهش یافته است و زمانی که اکتشاف کم می شود به دلیل این است که سرمایه گذاری صورت نگرفته است.


وزیر پیشنهادی نفت با اشاره به اینکه متأسفانه وضع نفت وضع خوبی نیست، تصریح کرد: البته من سعی کردم برنامه خود را ناامیدانه ننویسم تا زمانی که می گوییم با کمبود منابع مالی مواجه هستیم کسی نگوید پس چرا پیشنهاد وزارت را پذیرفته اید.


وی افزود: من می دانم در این سال ها کشور در وضعیتی قرار داشته که من نمی توانستم بگویم منابع مالی جدیدی به وزارت نفت تزریق شود.


زنگنه با بیان اینکه موضوع خوراک پتروشیمی ها را نیز در کلان ملی می پذیرم،اما واقعیت موضوع این است که ما چقدر خوراک پتروشیمی می توانیم تولید کنیم و در خصوص پالایشگاه آناهیتا و جاسک نامه نوشته و دستور دادم که به آن ها تخفیف 10 درصدی بدهند.


زنگنه در خصوص مسائل مربوط به نیروی انسانی گفت: این موضوع را دنبال می کنیم اما شما خودتان در مجلس قانون نوشتید زمانی که خصوص سازی صورت می گیرد همه اختیارات به بخش خصوصی واگذار می شود و در خصوص پالایشگاه کرمانشاه نیز مشخصا نامه زدم که ما با این کار مخالفیم چراکه معتقدیم وقتی که مردم یک استان با موضوعی مخالفت می کنند دیگر پیگیری آن درست نیست.


وی افزود: اصل 44 می گوید کسی که وارد بخش خصوصی می شود باید اصطلاحا آش را با جای آن بپذیرد از این رو اگر نیرویی در بخش خصوصی استخدام و یا کنار گذاشته می شود نباید آن را به پای وزارت نفت نوشت چراکه پس از واگذاری نیروهای مجموعه جدید به کار گرفته می شوند.


وی در ادامه با تأکید بر انضباط مالی در قراردادها با پیمانکاران داخلی افزود: وقتی که به جای 70 درصد از پول پیمانکار 100 درصد آن را پرداخت می کنیم دیگر نباید انتظار داشته باشیم که او برای ما کار انجام دهد بنابراین باید این پرداخت به صورت قطره چکانی انجام شود.


زنگنه در ادامه تصریح کرد: اینکه می گویند چرا ما با خارجی ها کار می کنیم و قرارداد امضا می کنیم به این دلیل است که در انضباط مالی قراردادها به استاندارهای بین المللی نزدیک شویم وگرنه ما با هیچ یک از پیمانکاران داخلی مشکلی نداریم و رابطه بسیار خوبی بر فضای کاری ما حکم فرما است.


 گفتنی است؛ در این نشست حسن سلیمانی، نماینده مردم کنگاور در خصوص ضرورت توجه وزارت نفت به پروژه های استان کرمانشاه، مهدی فرشادان نماینده سنندج در خصوص تعیین تکلیف دانشجویان نفت و خصوصی سازی پمپ بنزین ها، عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه درباره ضرورت پرهیز از خام فروشی نفت و قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها، منصور مرادی، نماینده مریوان لزوم سرمایه گذاری وزارت نفت در مناطق محروم برای ایجاد اشتغال، قوامی نماینده اسفراین در خصوص ضرورت توجه وزارت نفت تولید داخلی، جهان بخش مرادی نیا نماینده میاندوآب در خصوص لزوم انتقال تجربه مدیریتی به نیروهای جوان سخنانی را مطرح کردند.


غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این جلسه با اشاره به موفقیت های زنگنه در وزارت نفت در خصوص ضرورت سرمایه گذاری در این بخش خاطرنشان کرد: اگر سرمایه گذاری در حوزه نفت و فرآورده های آن صورت نگیرد میزان 3 میلیون و 800 هزار بشکه تولید نفت به 800 هزار بشکه کاهش پیدا می کند که اتفاق بسیار خطرناکی برای اقتصاد رو به رشد ایران است.


تاجگردون همچنین تأکید کرد: در خصوص بحث خوراک پتروشیمی ها در سال گذشته فراز و نشیب زیادی را شاهد بودیم و در این دوره از وزارت نفت می خواهیم که برای این موضوع تدبیر ویژه را اتخاذ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار