در حال حاضر حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان مجموع اسکناس و سکه‌ای است که در دست مردم بوده و در حال گردش است.
کد خبر: ۴۷۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 10 August 2017
به گزارش ایسنا، اسکناس و مسکوک (منظور سکه‌های فلزی رایج در بازار است) حدود ۵۳۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های بانک مرکزی را تشکیل می‌دهد. این رقم که در پایان اردیبهشت ماه امسال حدود ۱۱ درصد در قیاس با همین ماه در سال قبل رشد داشته بین مردم، بانک‌ها و البته بانک مرکزی توزیع شده است.


بنابر این گزارش، از ۵۳۰۰ تومان مجموع اسکناس و مسکوک موجود حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان در دست مردم قرار دارد که نسبت به ۳۱۰۰ میلیارد اردیبهشت سال قبل تا حدود هفت درصد رشد داشته است. این رقم البته در قیاس با اسفند سال قبل که ۳۹۰۰ میلیارد تومان بوده تا حدود ۱۳ درصد کاهش دارد. البته طبیعی است که در انتهای هر سال و در آستانه نوروز گردش اسکناس بین مردم بیشتر خواهد بود.


حدود ۱۲۰۰ میلیارد اسکناس و سکه نیز نزد بانک‌ها وجود دارد که نسبت به اسفندماه سال قبل تا ۴۰ درصد رشد دارد. کاهش اسکناس در اختیار مردم در اردیبهشت ماه و افزایش آن در بانک‌ها نشان دهنده برگشت اسکناس و سکه به بانکها در ایام ابتدایی بعد از سال نو است.  در عین حال که در سالهای اخیر و به مرور زمان با توسعه بانکداری الکترونیک تمایل به استفاده از وجه نقد و حمل پول نیز کاسته شده است.


اما از ۵۳۰۰ میلیارد اسکناس و مسکوک تا ۶۷۰ میلیارد تومان هم در بانک مرکزی وجود دارد که طی گذر زمان و بر اساس نیاز بازار وارد چرخه پولی می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار