معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست لرستان گفت: منطقه «گنجینه سر کن و بابا حبیب» در محدوده شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان و پلدختر شکار و صید ممنوع شد.
کد خبر: ۴۷۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵ 03 August 2017
نبی الله قائد رحمتی معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست لرستان در جمع خبرنگاران گفت: منطقه «گنجینه سرکن و بابا حبیب» که در محدوه شهرستان های کوهدشت، رومشکان و پلدختر واقع شده اند، برای حفاظت از تنوع زیستی لرستان به مناطق شکار و صید ممنوع استان اضافه شدند.

وی افزود: وسعت این منطقه که در حوزه استحفاظی شهرستان های کوهدشت، رومشکان و پلدختر واقع شده، حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ هکتار است که یکی از زیستگاه های حساس و بکر استان لرستان است و با توجه به ارائه مستندات مربوطه در چهارمین جلسه فنی مناطق شکار و صید ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست در مورخ ۹۵/۳/۲۹ تحت عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع مصوب و در نهایت به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست به مناطق شکار و صید ممنوع استان اضافه شدند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص مناطق شکار ممنوع اظهار داشت: این گونه مناطق زیستگاه‌هایی با ویژگی‌های بارز هستند که جمعیت جانوری آنها عمدتا به دلیل تخریب زیستگاه و شکار بی رویه کاهش یافته و برای مدتی محدود و به طور معمول ۳ تا ۵ سال به حمایت و حراست  نیاز دارند و دراین مدت شکار ممنوع می‌شوند.

قائد رحمتی افزود: چنانچه جمعیت جانوری منطقه‌ در مدت این دوره احیاء و ترمیم شود، بر اساس بررسی شاخص ها و با توجه به سایر معیارهای مربوطه می‌توان آن محدوده را به عنوان یکی از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.

وی تعیین مناطق شکار ممنوع پشتوانه‌ای برای حفاظت از ذخایر طبیعی و بررسی قابلیت‌های مناطق برای پیوستن به یکی از مجموعه مناطق چهار گانه محیط زیست دانست و گفت: منطقه گنجینه سرکَن و باباحبیب از دیرباز با فعالیتهای انسانی و تعارضاتی همچون چرای دام، کشاورزی، تصرف اراضی ملی برای افزایش اراضی کشاورزی، برداشت چوب، تخریب از طریق احداث مسیر خطوط لوله، چرای دام عشایر و روستاییان حاشیه منطقه، تخریب و جاده سازی در اثر عملیات اکتشاف نفت و ... در منطقه رو به رو بوده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در مورد ارزش حفاظتی این منطقه و انتخاب آن گفت: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع گنجینه سرکن و باباحبیب در سال‌های اخیر، مامن گونه‌های مختلفی از انواع گونه های حیات وحش در زیستگاه‌های مختلف خود بوده که به حیات طبیعی خود ادامه می‌دهند.

قائد رحمتی ادامه داد: از مهم ترین پستاندارن محدوده مطالعاتی می توان آهوی ایرانی (Gazella subgottoroza) یا به احتمال قوی آهوی کوهی، کل و بز (Capra aegagrus)، پلنگ (Panthera pardus)، گربه وحشی (Felis catus ) و کفتار (Hyaena heayena )، خرس قهوه ای (Ursus arctus )، سنجاب ایرانی (Sciorus anomalus )، خرگوش، گراز، تشی، گونه های مختلفی از جوندگان و چند گونه از خفاش ها را نام برد که برخی از آنها در معرض خطر و در لیست قرمز IUCN قرار دارند.

وی اظهار داشت: مناطق شکار و صید ممنوع استان شامل قالیکوه الیگودرز، تالاب های پلدختر، هشتاد پهلوخرم آباد، گرین الشتر و چهار شاخ نورآباد با وسعتی معادل ۲۲۳ هزار و ۹۴۸  هکتار برابر با ۷.۹۱ درصد مساحت استان می شود که با افزایش منطقه گنجینه سرکن و بابا حبیب کوهدشت با وسعتی معادل ۲۰ هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت مناطق شکار و صید ممنوع استان به ۲۴۴ هزار و ۶۴۸ هکتار افزایش می یابد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان یادآور شد: این میزان منطقه شکار ممنوع معادل ۸.۶۴ درصد مساحت استان است که با سطح مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های حساس استان جمعا حدود ۱۵.۹۶ درصد استان را شامل می شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار