رئیس‌کل دادگستری استان لرستان طی نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی با متذکر شدن موضوع معالجات غیرضروری در مراکز درمانی باهدف کسب درآمد، از برخورد قاطع با متخلفان خبر داد.
کد خبر: ۴۷۱۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹ 02 August 2017
جعفر بدری رئیس کل دادگستری استان لرستان طی نامه ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، موارد قضایی در عرصه پزشکی را یادآور شد.

جعفر بدری در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر، گفت: بر اساس گزارش هایی که به دستگاه قضایی واصل شده است، متاسفانه در برخی مراکز درمانی و بیمارستان ها برای دریافت سهم بیشتر از بودجه طرح نظام سلامت، معالجات غیرضروری توسط برخی پزشکان تجویز می شود که از لحاظ حقوقی اشکال دارد.

معالجات غیرضروری با هدف کسب درآمد تخلف است

وی تاکید کرد: معالجات غیرضروری در مراکز درمانی با هدف کسب درآمد، تخلف و موجب مسئولیت است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با بیان اینکه پزشکان باید مراحل تشخیص، درمان، عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش های معالجه را در اختیار بیمار قرار دهند، تصریح کرد: مقامات مسئول در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مراکز درمانی را مکلف کنند تا اطلاعات صحیح درمورد روش های تشخیص و درمان و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن و دیگر اطلاعات تاثیرگذار در روند تصمیم گیری را در اختیار بیمار یا اولیاء بیمار قرار دهند.

بدری افزود: باتوجه به اهمیت حرفه پزشکی و ارتباط آن با جان و سلامتی شهروندان و تعهد پزشکان در سوگندنامه به حفظ قداست حرفه پزشکی و قبول مسئولیت برای تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه و مقدم بودن بهبودی بیماران بر منافع مادی، باید بخش نامه داخلی دانشگاه علوم پزشکی به همه پزشکان ابلاغ شود.

وی یادآور شد: اصولا فلسفه طرح جامعه نظام سلامت بر انجام معاینات و معالجات دقیق مبتنی بر موازین علمی و فنی رشته پزشکی استوار است و وظیفه ذاتی دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص نظارت بر اجرای دقیق آن در مراکز درمانی و بیمارستان ها است.

انتخاب روش درمان مبتنی بر اصول علمی و منافع بیمار باشد

رئیس کل دادگستری استان لرستان ادامه داد: به منظور مصونیت پزشکان و رفاه حال بیماران باید همه پزشکان برای جبران خسارت وارده به بیماران، قرارداد بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای را با شرکت های معتبر بیمه تنظیم کنند تا خسارات احتمالی ناشی از خطای ارائه خدمات پزشکی در کوتاه ترین زمان ممکن جبران شود.

بدری بیان داشت: انتخاب روش درمان توسط پزشکان باید مبتنی بر اصول علمی و منافع بیمار باشد نه کسب درآمد و سوء استفاده از بودجه طرح نظام سلامت؛ پزشکان از گذشته تا کنون همواره محرم بیماران بوده اند هرچند عده کمی از آنها ممکن است باعث بدنامی سایرین شوند.

وی در خصوص اقدامات قبل از درمان یادآور شد: رضایت نامه هایی که از بیماران قبل از معالجه گرفته می شود باید در بر گیرنده اطلاعات لازم در خصوص نوع بیماری و عوارض احتمالی آن باشد و هرگاه معلوم شود در ارائه اطلاعات تحریف صورت گرفته است و روش درمانی به درستی انتخاب نشده است یا مخارج غیرضروری به بیمار تحمیل شده است، پزشک معالج مسئول جبران خسارات وارده خواهد بود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی همواره حامی حقوق مردم بوده و هست و در رسیدگی به پرونده تخلفات پزشکی با قاطعیت برخورد کرده و در کوتاه ترین زمان به آنها رسیدگی می کند، افزود: با آموزش های ضمن خدمت پزشکان و روش های نظام مند و مستمر از طرف دانشگاه علوم پزشکی قطعا شاهد کاهش پرونده های قصور پزشکی خواهیم بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار