۹ مرداد همزمان با ۳۱ جولای به عنوان روز جهانی محیط‌ بان نامگذاری شده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰۰ محیط‌ بان در کشور ما فعالیت می‌کنند که با دغدغه‌های متعدد قضایی و معیشتی مواجه هستند. اگرچه طی چند سال گذشته از سوی مسئولان تلاش‌هایی برای بهبود شرایط این گروه صورت گرفته است ولی همچنان محیط‌بانان این مرز و بوم با خلاهایی مواجه هستند. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط‌بانی طی دولت یازدهم، از گفت و گوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجلس برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه حمایت از محیط بانان درخانه ملت خبرداد.
کد خبر: ۴۶۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸ 30 July 2017
۹ مرداد همزمان با ۳۱ جولای به عنوان روز جهانی محیط‌ بان نامگذاری شده است. در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰۰ محیط‌ بان در کشور ما فعالیت می‌کنند که با دغدغه‌های متعدد قضایی و معیشتی مواجه هستند. اگرچه طی چند سال گذشته از سوی مسئولان تلاش‌هایی برای بهبود شرایط این گروه صورت گرفته است ولی همچنان محیط‌بانان این مرز و بوم با خلاهایی مواجه هستند. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط‌بانی طی دولت یازدهم، از گفت و گوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجلس برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه حمایت از محیط بانان درخانه ملت خبرداد.


محمد مجابی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دولت یازدهم توجه خاصی به بحث محیط‌ بان‌ها دارد، به مجموعه اقدامات انجام شده برای بهبود وضعیت محیط‌ بانی اشاره و اظهار کرد: این دولت در اولین گام نسبت به تبدیل وضعیت ۶۶۰ نفر از محیط‌ بانان از قراردادی به پیمانی اقدام کرد همچنین تعدادی پست‌های محیط‌ بانی را از ۲۷۰۰ پست به ۷۵۰۰ پست افزایش داد.


وی با اشاره به پیگیری دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در دوره دولت یازدهم دستورالعمل یگان حفاظت محیط زیست توسط رئیس کل ستاد مسلح به کل نیروهای مسلح ابلاغ شد که با این کار،جایگاه مشخص و ویژه‌ای برای محیط‌ بانان در نظر گرفته شد.


در سال جاری حق شیفت به محیط‌ بانان پرداخت می‌شود


معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای اینکه محیط‌ بانان از لحاظ حقوق و مزایا شرایط بهتری پیدا کنند، در وهله اول سختی کار آن‌ها با مصوبه هیات وزیران به سقف سختی کار که ۳۰۰۰ امتیاز است افزایش یافت. در حال حاضر در اکثر استان‌ها این مصوبه اعمال شده و تغییری در وضعیت حقوقی محیط‌بانان ایجاد کرده است. افزون بر این، طبق بخشنامه‌ای ساعت کاری محیط‌بانان مطابق ساعت کار خدمات کشوری اعلام شده است و کسانی که ۲۴ ساعت سر کار حضور دارند باید حق شیفت به آن‌ها پرداخت شود. در حال حاضر بخشنامه آن ابلاغ شده  است و درصورت تامین اعتبار لازم در سال جاری در استان‌ها، حق شیفت محیط‌بانان نیز پرداخت خواهد شد.


مجابی در ادامه با اشاره به مشکلات قضایی برخی محیط‌ بانان گفت: محیط بانانی که در سالیان قبل به دلیل برخورد با متخلفان و بروز جرایمی دچار مشکلاتی شده بودند، در این دوره دیه آنان پرداخت شد همچنین مشکل تعدادی از محیط‌ بانان که محکوم به قصاص شده بودند از طریق پیگیری قضایی، پرداخت دیه و اخذ رضایت از شاکیان آنان حل شد.


خرید تجهیزات انفرادی برای محیط‌بانان؛ بزودی


وی به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ۱۵۰۰ محیط‌ بان طی دولت یازدهم اشاره‌ و اظهارکرد: در این دوره ۱۹ فرمانده محیط‌ بانی برای گذراندن دوره‌های آموزشی به خارج از کشور اعزام شدند. آموزش‌های محیط زیستی محیط‌ بانان به طور متداوم برقرار است. از مسائل مهم دیگر در حوزه محیط‌ بانی، تامین امکانات و تجهیزات است که طی تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت دفاع و موسسه مالی کوثر  قرار شد به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان امکانات و تجهیزات انفرادی،اطفای حریق و موتورسیکلت در اختیار محیط‌بانان قرار گیرد. از آنجایی که این خرید به صورت اعتباری صورت گرفته است، بر اساس قانون باید به تصویب سازمان برنامه و بودجه برسد که خوشبختانه از سوی این سازمان تائید شده است و در حال حاضر  تا مرحله عقد قرارداد پیش رفتیم.


تشکیل  شعب تخصصی رسیدگی به جرایم زیست محیطی در اکثر استان‌ها


معاون پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم محیط زیست از سوی قوه قضائیه را یکی از مهمترین مسائل حوزه محیط‌ بانی دانست و گفت: در اکثر استان‌ها این شعب تخصصی تشکیل شده است و در مرحله دادسرا، دادگاه و تجدید نظر پرونده‌های محیط زیستی به این شعب ابلاغ می‌شود همچنین تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم زیست محیطی در  لایحه هوای پاک گنجانده شده است. این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و منتظر تایید آن از سوی شورای نگهبان هستیم.


لایحه حمایت از محیط‌بانان در چه مرحله‌ای است؟


مجابی در ادامه از آخرین وضعیت لایحه حمایت از محیط‌ بانان خبر داد و گفت: در دولت یازدهم لایحه‌ای برای حمایت از محیط‌ بانان تهیه شد که بعد از اخذ نظر قوه قضاییه در مورد این لایحه، در اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و با توجه به شرایط مشابه جنگل‌بانان و محیط‌ بانان، این گروه نیز در این لایحه گنجانده شدند. هیات رئیسه  مجلس لایحه حمایت از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان را به کمیسیون حقوقی- قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و به کمیسیون‌های کشاورزی، امنیت و اجتماعی به عنوان کمیسیون‌های فرعی ارجاع داده است همچنین طی تماسی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس مجلس شورای اسلامی داشت، تقاضا شده که این لایحه با اولویت در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم طی زمانی کوتاه،لایحه را به تصویب برسانیم.


وی با بیان اینکه لایحه حمایت از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان چند موضوع را تحت پوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: حمایت‌هایی که از محیط‌ بانان و جنگل‌بانان صورت می‌گیرد مشابه نیروهای مسلح کشور است ولی لازم است در برخورد با متخلفان ومتجریان نسبت به محیط‌بانان قاطعیت بیشتری باشد و رسیدگی به پرونده‌هایی که در آن متجریان که نسبت به محیط‌بانان به خشونت می‌پردازند،خارج از نوبت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد تا کسی جرات تجری به نیروی محیط‌بان را نداشته باشد.


محیط‌ بانان برای استفاده از سلاح خلا ندارند


به گفته مجابی، برخی مدعی هستند که محیط‌ بانان نسبت به به‌کارگیری سلاح دچار خلاهایی هستند. این ادعا اصلا درست نیست چون محیط‌بانان ضابط دادگستری و نیروی مسلح محسوب می‌شوند و یگان حفاظتی هستند. با این وجود در لایحه حمایت از محیط‌بانان سقف حمایت از این گروه در نظر گرفته شده است.


معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا در لایحه حمایت از محیط‌بانان به مسائل معیشتی نیز اشاره شده است، گفت: حمایت‌هایی از نوع انواع بیمه‌ها در لایحه در نظر گرفته شده است و در صورتی که محیط‌ بانان دچار مشکل شوند مورد حمایت قرار خواهند گرفت. در مورد میزان حقوق نیز باید بر اساس مدیریت قانون خدمات کشوری اقدام شود که چند روز پیش لایحه قانون خدمات کشوری در دولت به تصویب رسید که باید مراحل خود را در مجلس طی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار