کد خبر: ۴۶۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴ 25 July 2017
فرزنددارشدن، آرزوی هر پدرومادری است. موجودی از گوشت و خون والدین به دنیا وارد می‌شود تا زیبایی‌های نهفته دنیا را به شکلی نوین برای همه اطرافیان خود عیان کند و انگیزه بیشتری برای ادامه زندگی و تلاش به آنها ببخشد.


به گزارش جام جم، فرزند به همراه خود، انواع برکت‌ها را همراه می‌آورد و دنیایی از عشق و شور و امید را تقدیم خانواده خود می‌کند،‌ اما حقیقت آن است که این موجود عزیز و دوست‌داشتنی به تربیتی درست و هدایتی صحیح احتیاج دارد تا بتواند به شکلی مقبول رشد کند و به بالندگی برسد. برخی والدین در این زمینه تلاش می‌کنند و با کسب اطلاعات صحیح،‌ دختران خود را به درستی در مسیر پیشرفت قرار می‌دهند، اما بعضی دیگر از چگونگی رفتار صحیح چیزی نمی‌دانند. به طور کلی،‌ برای تربیت دختران باید به چه نکاتی توجه کرد؟


دختر مسئولیت‌پذیر


بسیاری از دختران در خانه پدری دست به سیاه و سفید نمی‌زنند. آنها علاقه‌ای به انجام کارهای خانه ندارند و مادرها هم که حوصله سر و کله زدن با آنها را ندارند، ترجیح می‌دهند در سکوت خودشان، تمام امور را به انجام برسانند. نتیجه چه می‌شود؟ این که دختر چیزی از مسئولیت‌پذیری درک نمی‌کند و شخصیتی نیمه‌تمام می‌یابد. این گونه دخترها پس از ازدواج بشدت شکست می‌خورند.


دکتر نصرالله منصوری، روان‌شناس، مشاور خانواده و نویسنده کتاب‌های روان‌شناسی این تقصیر را متوجه والدینی می‌داند که به چنین مساله مهمی در تربیت فرزند خود اهمیت نداده‌اند. به گفته او مادر باید با زبانی خوش کارها را به دختر خود یاد دهد و بخشی هرچند محدود از مسئولیت‌های زندگی را به او بسپارد. به این ترتیب، دختر نقش خود را می‌شناسد و پس از ازدواج هم با کوله‌باری از تجربه به خانه خود خواهد رفت، اما متاسفانه بسیاری از والدین به شکل افراط و تفریطی عمل می‌کنند و مسئولیت‌پذیری درست را به فرزند خود آموزش نمی‌دهند.


تعریف زن با مرد


اگر به خاطر داشته باشید تا همین یکی دو دهه پیش خانم دکتر و خانم مهندس فقط به زنانی اطلاق می‌شد که با یک آقای دکتر یا مهندس ازدواج کرده بودند.


این رفتار به دختران القا می‌کرد تنها راه رشد و پیشرفت آنها ازدواج با یک مرد موفق است.


متاسفانه بسیاری از والدین با این ایده موافق بودند در حالی که باید به دختران خود، طریقه رشد و استقلال را یاد می‌دادند.


به گفته دکتر منصوری، والدین باید خود دوره‌های آموزش فرزند ببینند یا کتب مربوطه را مطالعه کنند تا بتوانند دختر خود را به صورت انسانی کامل و پیشرفته رشد دهند.


مادر باید طرحی درست از شخصیت مرد را برای دختر خود توضیح دهد تا او به دانش و آرامش کافی دست یابد و بدرستی مسیر خود را پیدا کند.


الگوبرداری از مادر


سارا کوچولو پیش از رسیدن به سن تکلیف، چادر نماز مادر را بر سر می‌کرد و با این که هنوز نماز خواندن یاد نگرفته بود، حرکات را تقلید می‌کرد. در دنیای کودکی خود با اسباب‌بازی‌های مربوط به آشپزخانه غذا می‌پخت و سالاد و ترشی درست می‌کرد. حتی دوست داشت از خیاطی سردرآورد تا بتواند لباس‌های خودش را بدوزد. علت چه بود؟ این که تمام این کارها را هر روز از مادر خود می‌دید.


دخترها بویژه در سنین کودکی و نوجوانی پیش از شناخت هویت خود میل زیادی به الگوبرداری از مادر دارند. هر مادری با توجه به نقش رفیع خود باید توجه بیشتری به رفتارهای خویش داشته باشد. مادری که در رفتار با همسر و خانواده ادب، متانت، صبر و درایت به خرج می‌دهد، بهترین الگو برای دخترش است. مادران قناعتی به دختران خود درس اقتصاد می‌آموزند و مادران کدبانو خانه‌دارانی موفق تربیت می‌کنند. پس هر مادری که میل به داشتن دختری توانمند و موفق دارد، باید ابتدا این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهد.


نقش پدر


برخی پدرها بر این باورند که برای ایفای درست نقش خود باید با فرزندان بشدت جدی و سختگیر باشند و هیچ‌گونه ارتباط دوستانه‌ای بین آنها برقرار نباشد. به گمان این افراد، فرزند باید از آنها هراس داشته باشد تا در همان مسیری که صلاح والد است،‌ قدم بردارد. این نوع رابطه پدر با فرزند دختر اشتباه است و نتیجه عکس خواهد داد.


به گفته دکتر زهره صادقی، روان‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه، نقش پدر در تربیت دختر بسیار موثر و تعیین‌کننده است. پدری که به دختر خود محبت می‌کند و با او رابطه‌ای پرمهر و آموزنده برقرار می‌کند، به رشد شخصیت فرزند خویش کمک فراوانی کرده است. چنین دختری صاحب اعتماد به نفس فراوان می‌شود، قدرت تصمیم‌گیری پیدا می‌کند و برای حریم شخصی خود ارزش فراوان قائل می‌شود. اگر پدر به اندازه کافی به دختر خود محبت کند، دختر در پی ارضای نیازهای عاطفی خود، سراغ روابط ناپسند با جنس مخالف نخواهد رفت. او می‌تواند از حریم شخصی خود محافظت کند و همه جا رفتاری عاقلانه داشته باشد.


مجالس مناسب


خانم و آقای فراهانی به شعر علاقه زیادی داشتند. به همین دلیل هر جا شب شعر برگزار می‌شد، آنها حضور می‌یافتند و دخترشان ریحانه را هم با خود می‌بردند. هر بار که ریحانه شاعران توانمند و قدری را می‌دید که پشت بلندگو شعر لطیف و زیبایی می‌خواندند، آرزو می‌کرد ای کاش مانند آنها به همان توانایی دست یابد. پس طبع شعر خود را پرورش داد، اشعار فراوانی مطالعه کرد و آن‌قدر بر این زمینه تمرکز کرد تا بالاخره توانست در عالم شعر و شاعری سری میان سرها درآورد. محیطی که او به همراه والدین در آن حضور می‌یافت، بیشترین تاثیر را در رشد او داشت.


دکتر صادقی عقیده دارد، والدین برای پیشرفت دخترانشان باید در محیط‌هایی حضور پیدا کنند که فضایی مناسب برای تشویق فرزندشان به ارتقای کیفیت است. همایش‌ها، بزرگداشت‌ها، سمینارها، مجامع ادبی، محیط‌هایی که مشوق مطالعه و تلاش هستند و سایر موارد، بهترین مکان برای راهنمایی فرزند به سمت آینده‌ای موفق است.


رفت و آمد با چه کسی


رفت و آمد با قوم و خویش و دوست و آشنا، پسندیده‌ترین عمل است، اما اگر قرار است رفت و آمد خانوادگی مرتب صورت بگیرد، در رشد و تربیت فرزندان تاثیر خواهد داشت. حال برای رشد دختر باید چگونه رفت و آمدی انجام گیرد تا بهترین تاثیر را بر جا بگذارد؟


دکتر صادقی می‌گوید، رفت و آمدها موقعیت‌های فراوانی برای الگوبرداری به دختر می‌دهد. خانواده‌ای که اصرار دارد با افراد موفق نشست و برخاست کند، الگوهایی از موفقیت به دختر خود نشان می‌دهد. دختر دوست دارد مشابه آنها عمل کند و حتی در فکر رقابت با آن نوع کامیابی باشد، اما اگر خانواده با افرادی تجملگرا یا بی‌نظم و ولنگار رفت و آمد کند، فرزندش الگوهایی نامناسب پیدا خواهد کرد. پس والدین برای رشد دختر خود باید به افرادی که با آنها رفت و آمد دارند، توجه خاص داشته باشند. آنها آینده دخترشان را شکل خواهند داد.


ظاهرگرایی بیش از حد


آمارهای جهانی نشان می‌دهد، مصرف لوازم آرایش و عمل‌های جراحی زیبایی در ایران تقریبا از تمام کشورهای دنیا بیشتر است. به کلام ساده‌تر، دختران ایرانی بیش از حد طبیعی به ظاهر خود توجه دارند. میل به زیبایی به طور فطری در هر انسانی وجود دارد، اما دلیل ظاهرپرستی بیش از حد چیست؟


این هم ریشه در تربیت دوران کودکی دارد. اسباب‌بازی‌های دختران عروسک‌های بسیار زیبا هستند. در داستان‌های کودکانه، معمولا دخترکی بسیار زیبا لیاقت ازدواج با شاهزاده رویاهای خود را پیدا می‌کند. برخی مادرها دختران کم‌سن خود را آرایش می‌کنند. بسیاری از بزرگ‌ترها برای تعریف کردن از دختران به زیبایی آنها تاکید می‌کنند و در کتاب‌های رمان، چنان شخصیت‌های اول زیبارویند که گویی احساس و عاطفه تنها به خوش‌چهرگان تعلق دارد و چهره‌های معمولی باید از گود خارج شوند. با این طرز فکر تعجبی ندارد که آمار جراحی زیبایی و استفاده از لوازم آرایش چنین باشد. بزرگ‌ترها باید در آموزه‌های خود تغییراتی ایجاد کنند و به دختران خود از همان سنین کودکی یاد دهند ارزش‌های اصلی، ورای ظاهر است. موفق‌ترین زنان دنیا توجهی محدود به ظاهر خود داشته‌اند.


مادر،‌ بهترین دوست دختر


دخترها که به سن بلوغ می‌رسند و تغییراتی را از لحاظ جسمی و روحی در خود حس می‌کنند،‌ به دوستان همسن خود نزدیک‌تر می‌شوند و اسرار مگوی خود را برای آنها مطرح می‌کنند.


معمولا دبیران و مشاوران این گروه سنی دختران مرتب به آنها یادآوری می‌کنند که نباید حرف‌هایشان را به دوستان بگویند و دوست اصلی آنها مادرشان است. برخی از دختران این را می‌پذیرند و مانند گذشته، ‌رابطه خوبشان را با مادر حفظ می‌کنند، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند با رعایت فاصله از مادر، دوست همکلاسی را نزدیک‌ترین فرد خود بدانند.


مشکل از دختران نیست؛ از مادران است. وقتی یک دختر حرف دل خود را برای مادر می‌گوید مادر باید شنوایی خوب باشد و با لحنی دوستانه و مناسب، او را به مسیری که براساس تجربیاتش مناسب تشخیص می‌دهد،‌ هدایت کند. برخی مادران بر این باورند که تندی و عتاب بهتر جواب می‌دهد. پس تعجبی ندارد اگر فرزندان دختر آنها فاصله گرفتن از مادر و نزدیکی به دوست را ترجیح دهند. این مادر است که باید با دختر خود دوست شود، وگرنه هرچه مشاوران مدرسه به دختران توصیه کنند، دوست را رها کند و به مادر نزدیک شود، فایده‌ای نخواهد داشت.


معجزه زن بودن


خانم منزوی ازدواج چندان خوبی نداشت. همسر او بیمار و عصبی بود و آنها از لحاظ مادی و معنوی مشکلات فراوان داشتند. با این حال خانم منزوی ناامید نشد. آنها صاحب سه فرزند دختر شدند و مادر تمام نکات راجع به اعجاز زن بودن را به آنها آموخت. او به دختران خود یاد داد، چگونه می‌توان با کمترین داشته‌ها بهترین نتیجه‌ها را به دست آورد و این‌که اگر انسان چشم‌های خود را بشوید، ‌می‌تواند چه اندازه زیبایی در این دنیا ببیند. دختران او آموختند، ‌یک زن تاب و تحملی متفاوت با مرد دارد و می‌تواند بسیاری از پیچ و خم‌های زندگی را با انعطاف‌پذیری، بردباری، توانمندی و بهره‌وری طی کند و به اوج موفقیت و خوشبختی برسد. انگار نه انگار که این سه دختر در بدترین شرایط بزرگ شده بودند. آنها به کمک آموزه‌های مادری هویت واقعی خود را پیدا کردند و به سکوی موفقیت رسیدند. حتی به درمان و آرامش پدر خود کمک فراوان کردند. هر دختری که معجزه زن بودن را بیاموزد و آن را بروز دهد، به خوشبختی خود و اطرافیان کمک می‌کند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار