کد خبر: ۴۶۶۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳ 25 July 2017
یک متخصص علوم غذایی گفت: در سرطان زا بودن مواد پلاستیکی به دلیل تهیه آنها از مواد نفتی و پتروشیمی شکی نیست لذا بسیار توصیه می شود از این دسته از محصولات کمتر استفاده شود و اگر آنها را در معرض نورخورشید، گرما و سرما (فریزکردن) قرار دهیم ریسک ابتلا به سرطان را در دراز مدت بسیار بالا برده ایم.


به گزارش جام جم، دکتر محمد حسین عزیزی بیان کرد: موضوع سرطان زا بودن بطری های پلاستیکی که در معرض گرما و سرما قرار می گیرند مدت های زیادی است که مطرح شده اما متاسفانه بسیاری از مردم این موضوع را جدی نگرفته و می توان گفت یکی از دلایل افزایش برخی از سرطان ها می تواند استفاده بی رویه از مواد پلاستیکی باشد.


وی در ادامه افزود: محتویات بطری های پلاستیکی در سرطانی شدن آن ها دخیل نیستند، سخن ما بر آن مواد شیمیایی است که در اثر گرما و سرما در بطری آزاد می شود و به تدریج و رعایت نکردن این موضوع می تواند باعث افزایش ریسک ابتلا سرطان شود.


رئیس انجمن صنایع غذایی ایران هشدار داد: در سرطان زا بودن مواد پلاستیکی به دلیل تهیه آنها از مواد نفتی و پتروشیمی شکی نیست لذا بسیار توصیه می شود از این دسته از محصولات کمتر استفاده شود و اگر آن ها را در معرض نورخورشید، گرما و سرما (فریزکردن) قرار دهیم ریسک ابتلا به سرطان را در دراز مدت بسیار بالا برده ایم.


عزیزی تاکید کرد: علاوه بر آن، انجماد آب درون بطری باعث وارد شدن ترکیبات پلیمری ظروف پلاستیکی به داخل آب می‌ شود و بی شک می توان گفت استفاده طولانی مدت از این مواد سرطان زا خواهد بود. برای مثال در بسیاری از مغازه‌ها آب‌های معدنی و آبمیوه ها در تابش مستقیم نور آفتاب پشت شیشه مغازه قرار می گیرند و هرچه از زمان تولید آن محصول بیشتر گذشته باشد، میزان بیشتری از این مواد سرطان زا در آن موجود است. بنابراین بسیار توصیه می‌‍‌شود هنگام خرید آب معدنی و هر نوشیدنی موجود در ظروف پلاستیکی، به زمان تولید آن دقت کرده و آن را دور از آفتاب نگهداری کنید. فروشندگان و مغازه داران به هیچ وجه این دسته از محصولات پلاستیکی را در معرض نور آفتاب و فریزر قرار ندهند.


به گفته عزیزی، اگر محصولات پلاستیکی به کلی جمع شود به سلامت مردم بسیار کمک می شود . به خانم ها نیز توصیه می شود آبلیمو، سرکه، آبغوره و ... را در بطری های پلاستیکی و در پشت پنجره خانه ها نگه داری نکنند البته نگهداری این مواد در ظروف شیشه ای بلامانع است.


رئیس انجمن صنایع غذایی ایران یکی دیگر از کارهای رایج اما خطرساز بین مردم را استفاده مجدد از بطری‌ها اعلام کرد و افزود: از استفاده مجدد بطری‌های آب معدنی به منظور پُر کردن آن ها از سرکه، آبغوره، آبلیمو و ... بهتر است پرهیز شود، اما در صورت مصرف مناسب ترین مکان برای نگهداری آن یخچال بوده نه فریزر و پشت پنجره در معرض نور خورشید. چرا که همان طور که گفتیم ترکیب این مواد با دیواره بطری های پلاستیکی واکنش‌هایی بوجود می آورد که خطرساز و سرطان زا خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار