نمی توان با سرو صدا مانع از انعقاد قرارداد و جذب سرمایه خارجی در بخش نفت و گاز شد
کد خبر: ۴۶۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶ 18 July 2017
معاون اول رییس جمهور گفت: ما در دولت دوازدهم به دنبال رشد اقتصادی بالا، مستمر و اشتغالزا در طی چهار سال پیاپی هستیم و قطعا توسعه گردشگری می تواند تاثیر بسزایی در دستیابی به این مهم داشته باشد.


به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری شامگاه ديروز (دوشنبه) در آیین افتتاح 9 پروژه بزرگ صنعتی، عمرانی و گردشگری با اعتبار بیش از 8 هزار میلیارد ریال در جزایر کیش و هندورابی گفت: ایران با چالش های بسیار جدی در حوزه بیکاری، محیط زیست و آب روبرو است و برای حل این بحران ها نیازمند اجماع ملي میان همه دستگاه ها، نخبگان فکری و مردم هستیم.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دولت یازدهم در ابتدای کار به دنبال ایجاد ثبات و آرامش در شاخص های کلان اقتصادی نظیر تورم و رشد منفی اقتصادی و نرخ ارز بود گفت: در چهار سال گذشته تلاش کردیم تا محیط اقتصاد کشور محیطی با ثبات، آرام و قابل پیش بینی برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران باشد. ما تلاش کردیم تا با تعامل و ایجاد فضای گفتگو با دنیا و برطرف کردن تحریم های ظالمانه علیه ملت فضایی با ثبات ایجاد کنیم. خوشبختانه همه جریان های سیاسی با وجود سلایق متفاوت برای اداره کشور اشتراک نظر دارند که باید برای سربلندی ایران و رفع دغدغه های مردم تلاش کنند.
 
وی با بیان اینکه امروز آرامش به اقتصاد کشور بازگشته اما شرایط جدیدی پیش روی نظام باز شده که مهمترین آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی مسئله بیکاری است گفت: ایجاد اشتغال جز با سرمایه گذاری و تولید برطرف نخواهد شدو باید تلاش کنیم تا با بزرگ شدن ظرف و کیک اقتصاد کشور شرایط را برای اشتغال جوانان تحصیلکرده کشور به ویژه زنان تحصيلكرده که چشم انتظار تحول هستند فراهم کنیم.
 
جهانگیری از مسائل زیست محیطی بعنوان چالش دیگر پیش روی کشور یاد کرد و افزود: وضع مردم در سیستان و بلوچستان و خوزستان در مواجهه با ریزگردها و ساکنان کلان شهرهای کشور در مواجهه با آلودگی هوا ناخوشایند است و باید برای برطرف کردن این مشکلات همه مساعی خود را بکار بگیریم.
 
معاون اول رییس جمهور ضرورت مدیریت مصرف و منابع آب و نیز رسیدگی به وضعیت بودجه و صندوق های بازنشستگی را خاطر نشان ساخت و گفت: وضعیت معیشت مردم و قدرت و سفره خرید آنها در سال های گذشته با وجود افزایش درآمد نفت در یک مقطع زمانی کاهش یافت و باید با برنامه ریزی تلاش کرد تا سطح رفاه و قدرت خرید مردم را افزایش داد.
 
وی ادامه داد: دولت دوازدهم باید با مدیریتی قوی و مدبرانه به صحنه بیاید. ما برای روبرو شدن با این ابر چالش ها نیازمند اجماع ملي هستیم و امکان ندارد دولت به تنهایی بتواند از این موانع عبور کند و همه دستگاه ها باید با توجه به رهنمود و تکلیف رهبر معظم انقلاب در این زمینه ها دست به دست هم بدهند.
 
جهانگیری مهمترین ابزار در حل چالش های اقتصادی را اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این سیاست ها که مورد پذیرش دولت است به اجماع اقتصاد دانان و سایر دستگاه ها و قوا نیز رسیده است اما باید این اجماع از مرحله حرف خارج شده و به صحنه عمل آید. قطعاً ایجاد بحران های صوری و تنش در جامعه مانع تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی می شود.
 
فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: هر کس به طور خواسته و ناخواسته در این مسیر حرکت می کند، در مسیر توسعه کشور مانع تراشیده و سنگ اندازی می کند.نباید فراموش کنیم که این چالش ها می تواند کشور را با بحران روبرو سازد.
 
جهانگیری با اشاره به ویژگی های برون گرایی و درون زایی سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: همه سرمایه گذاران باید احساس کنند می توانند منابع شان را در ایران به صحنه بیاورند و کسی نه تنها مزاحم آنها نخواهد شد بلکه مورد حمایت واقع می شوند تا توسعه و اشتغال در کشور شکل بگیرد.
 
معاون اول رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی کشور در جذب سرمایه بخش نفت و گاز است گفت: ما در این حوزه نیازمند بیش از 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری هستیم و نمی توان با انعقاد نخستین قرارداد سر و صدا راه انداخت و مانع ایجاد قراردادهای دیگر شد.
 
جهانگیری یکی از مهمترین استعدادهای کشور را صنایع متکی به دریا و اقتصاد دریا محور توصیف کرد و با اشاره به هزاران کیلومتر ساحل در جنوب کشور گفت: باید با اتکای به نعمت دریا صنایع مرتبط نظیر کشتیرانی، شیلات و حمل و نقل دریایی را محور توسعه قرار دهیم. در این زمینه جزایر نعمت های بزرگی هستند که می توانند کانون توسعه کشور شوند.
 
وی با اشاره به حمایت دولت از مناطق آزاد کشور و تلاش برای ایجاد 7 منطقه آزاد دیگر خاطر نشان ساخت: این مناطق بدون تردید قطب توسعه کشور خواهند شد اما باید تلاش کرد تا تولیدی در این مناطق انجام شود که صادرات محور باشد. البته باید آسیب شناسی کرد که چرا این مناطق در سال های گذشته نتوانستند با وجود رفع قوانین دست و پاگیر سرمایه خارجی جذب کنند. باید دید چه بخشی نتوانسته به این موضوع کمک کند.
 
جهانگیری با یادآوری این نکته که امیدواریم لایحه مناطق جدید آزاد در مجلس شورای اسلامی سریعتر تصویب شود گفت: همه مناطق آزاد مستقر در کنار دریا باید توسعه دریا محور را در دستور کار قرار دهند. ما باید تلاش کنیم تا گرد فقر و محرومیت را از سواحل مکران با توجه به دستورات رهبر معظم انقلاب بزداییم و همه جزایر نظیر جزیره هندورابی را متحول کنیم. البته نمی خواهیم این جزایر به کارگاه صنعتی مبدل شود بلکه باید برنامه ای متناسب تدوین کنیم تا جزایر متحول شوند. دولت در این زمینه کمک خواهد کرد و از سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال می کند.
جهانگیری گفت: مسئله گردشگری از اولویت های محوری دولت دوازدهم است زیرا گردشگری می تواند به سرعت ایجاد اشتغال کرده و رشد اقتصادی بوجود آورد. کیش می تواند بعنوان کانونی مهم گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و باید مدیران این مجموعه با کشورهای شرق آسیا که سالانه میلیون ها گردشگر به نقاط دیگر دنیا می فرستند مذاکره کنند تا جزیره کیش مقصد آتی آنها باشد.
 
معاون اول رییس جمهور افزود: بر اساس آمارها سالانه جمعیت زیادی از کشور برای کسب آرامش و تفریح به کشورهای اطراف ایران می روند. خوشبختانه ما مناطق زیبا و ارزشمندی در جنوب و شمال کشور داریم که می توانند فرصت های خوبی برای مردم باشد. حق مردم بزرگ ایران است که از امکانات تفریحی و رفاهی مناسب در کشور برخوردار شوند و ما امیدواریم سرمایه گذاران این بخش ها در نقاط مختلف ایران نیز از فعالیت خود رضایت داشته باشند.
وی با اشاره به افتتاح طرح های مختلف زیربنایی و زیر ساختی در جزیره کیش گفت: ایجاد صنایع دانش بنیان می تواند آغاز کاری بزرگ در این جزیره باشد.
 
جهانگیری در پایان سخنرانی خود با اشاره به مصرف بسیار انرژی و هدر رفت منابع انرژی در کشور گفت: تصمیمات خوبی در دولت یازدهم در زمینه مصرف بهینه انرژی و بهره بری از انرژی اتخاذ شد که باید در دولت دوازدهم بطور جدی پیگیری شود تا در حوزه حمل و نقل، ساختمان شاهد تحولات خوبی باشیم. قطعاً اجرایی شدن این تصمیمات زمینه خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم خواهد کرد.
 
وی همچنین از همه سرمایه گذارانی که در جزیره کیش و سایر مناطق کشور به صحنه آمده اند قدردانی کرد و گفت: عملکرد مدیر عامل جدید منطقه آزاد کیش منشأ تحولات خوبی در این جزیره بوده است.
 
پیش از سخنان معاون اول رییس جمهور علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به افتتاح ترکیبی از طرح های صنعتی، خدماتی و گردشگری گفت: منطقه آزاد کیش از استقرار صنایع دانش بنیان و صنایع  های تک حمایت کرده زیرا این بخش می تواند کمک بسیاری به توسعه صادرات کند.
 
وی همچنین ظرفیت ها و دستاوردهای منطقه آزاد در بخش های مختلف را برشمرد و گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه اماکن رفاهی، بهداشتی و اقامتی منجر به افزایش تولید و اشتغال زایی در جزیره کیش شده و این خط مشی با قوت ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار