رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت به ادعاهای مطرح شده توسط تنی چند از اعضای موسسه «دیده‌بان شفافیت و عدالت» پاسخ داد.
کد خبر: ۴۶۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹ 17 July 2017
به گزارش ایسنا، دکتر رسول دیناروند در نشستی خبری در پاسخ به شبهات مطرح شده در نشست امروز  الیاس نادران به عنوان عضو هیات مدیرن  موسسه دیده‌بان شفافیت و عدالت ، عنوان کرد:‌ مدتهاست که عده‌ای ابهاماتی را مطرح می‌کنند که آخرین‌ آن هم مربوط می‌شود به کسانی که اسم خود را دیده‌بان شفافیت گذاشته‌اند. البته اینها بیشتر  برای سهم خواهی، امتیاز گرفتن و سوء استفاده از بزنگاه‌ها جهت رسیدن به اهداف‌شان است.


وی با بیان اینکه به دنبال ابهامات مطرح شده توسط مجموعه‌ای که برای ما شناخته شده هستند، مباحثی را اشاره می‌کنم افزود: دوستان فراموش نکرده‌اند زمانی که مسئولیت سازمان غذا و دارو را بر عهده گرفتیم، وضعیت چگونه بود و امروز که حدود چهار سال از آن موقع می‌گذرد وضعیت چگونه است. آن زمان صدها قلم کمبود دارویی وجود داشت و هزینه‌های داروهای بیماران خاص و صعب العلاج سرسام آور شده بود. به جهت مسائل مربوط به تحریم و افزایش نرخ ارز، بحران دارویی در سال 91 گریبان گیر مردم شده بود اما با تدبیر و اقدامات مجموعه دولت بحران را پشت سر گذاشتیم و آرامشی فراهم شد و کمبودها به حداقل رسید. اکنون مشکل لاینحلی در این حوزه وجود ندارد و کمبودهای دارویی قابل جایگزین هستند. درمان بیماران نیز معطل نمی‌ماند. البته همواره پزشکانی هستند که خارج از فهرست دارویی کشور تجویز می‌کنند. اما مشخص است که محدودیت‌های قانونی در رابطه با تامین داروهای خارج از فهرست رسمی کشور وجود دارد.


وی درباره برخی اظهار نظرها که سازمان غذا و دارو را طرفدار واردات برای شرکت‌های خاص عنوان می‌کنند افزود: این افراد استنادشان بر این است که آمارنامه دارویی کشور دقیق نیست و ایراداتی دارد. بارها اعلام کرده‌ایم که آمار واردات اعلامی وزارت بهداشت ربطی به آمارنامه دارو و فروش دارو در بازار ندارد. واردات از مسیر گمرک انجام می‌شود. آمار ارز دارو نیز در بانک مرکز موجود است. ثبت و سفارش دارو را هم می‌توانند از وزارت صنعت و معدن جویا شوند.


تاکید بر کاهش 500 میلیون دلاری واردات دارو


وی افزود: اینکه می‌گوییم واردات دارو کم شده با این استناد است که قاعدتا میزان ارزی هم که صرف واردات دارو شده کاهش یافته که البته هیچ ارتباطی با آمارنامه دارو ندارد که بخواهد دستکاری شده باشد یا خیر. تکرار می‌کنم که این افراد واردات دارو در سال‌های 93، 94 و 95 را با سه سال قبل از آن مقایسه کنند. ما اعلام می‌کنیم حداقل 500 میلیون دلار کاهش واردات دارو داشته‌ایم. این کاهش واردات در حالی صورت گرفته که جمعیت تحت پوشش بیمه 10 میلیون نفر اضافه شده است و با اجرای طرح تحول نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات درمانی و دارویی بیشتر شده است. افتخار ما هم آن است که این افزایش دسترسی مردم به خدمات با واردات دارو جبران نشده است بلکه نتیجه این موضوع سیاست‌های منطقی اتخاذ شده است.


دیناروند با بیان اینکه آمارنامه تولید سازمان غذا و دارو نیست افزود: بلکه این آمارنامه گزارش شرکت‌های پخش دارویی است و هر سال توسط سازمان غذا و دارو منتشر می‌شود. البته گاهی ممکن است شرکت‌های پخش آمارهای غلط داده و اشتباهاتی صورت گیرد. به همین دلیل ما سامانه خودمان را در سازمان غذا و دارو راه اندازی کردیم و به این ترتیب طی دو سه سال اخیر اطلاعات دقیقتری از میزان واردات و گزارش‌ها داریم. سامانه‌های فناوری ما به گونه‌ایست که می شود به سرعت ایرادات را کشف کرد. البته این سامانه همچنان در حال تکمیل است. در مجموع این گزارش‌ها در سایت سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.


وی تاکید کرد: گزارش آمارنامه به هیچ وجه مبنای تصمیم گیری در سازمان غذا و دارو نیست و رئیس سازمان غذا و دارو در تولید این آمارنامه هیچ دخالتی ندارد چرا که این مبحث مسیر کارشناسی خود را دارد.


سرانه 54 دلاری دارو در کشور علامت این است که بازار به خوبی کنترل شده است


رئیس سازمان غذا و دارو درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه سرانه مصرف دارو نیز گفت: مدعی هستم که چون برند و برند ژنریک در ایران راه اندازی شده این موضوع سبب افزایش مصرف و توسعه بازار دارویی کشور شده است. این اطلاعات ممکن است برای افرادی که اطلاعات جهانی ندارند گمراه کننده باشد اما مطلعان این حوزه به خوبی می‌دانند که سرانه 54 دلاری دارو در ایران چیز عجیب و غریبی نیست. آقایان این رقم را با کشورهایی مانند افغانستان که از سرانه دارویی 30 دلاری برخوردار است، مقایسه می‌کنند. میانگین سرانه دارو در دنیا 130 دلار و در ترکیه به عنوان کشور همسایه دو برابر و در کشورهای حاشیه خلیج فارس چهار برابر ایران است. سرانه مصرف دارو در عراق 25 درصد از ایران بیشتر است. ما نباید انتظار داشته باشیم که دسترسی مردم محدود شود. سرانه 54 دلاری دارو در کشور علامت این است که بازار به خوبی کنترل شده است. چرا که سال 57 رقم این سرانه 30 دلار بود و اکنون با گذشت حدود 40 سال هنوز دو برابر نشده است.


دیناروند ادامه داد: 40 سال پیش امید به زندگی در ایرانیان 57 سال بود و اکنون به حدود 79 سال رسیده است. مشخص شده است که با سالمند شدن جمعیت، مصرف دارو نیز بالاتر می‌رود. طی چهار سال اخیر سرانه مصرف دارو از 51 دلار به 54 دلار رسیده است که تقریبا در حد قابل اغماض است.


دیناروند ادامه داد: داروی برند، برند ژنریک، تحت لیسانس و ... و چگونگی پرداختن به آنها کشف زمان ما نیست بلکه از قبل وجود داشته و تصمیم گیری در آن هم به فراتر از سازمان غذا و دارو باز می‌گردد.


کاهش 25 درصدی قیمت دارو و 35 درصدی تجهیزات پزشکی


معاون وزیر بهداشت همچنین درباره قیمت داروهای وارداتی و اینکه ادعا شده قیمت این داروها در ایران نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است، گفت: بر فرض که این ادعا درست باشد اما سوال آن است که آیا در این دوره قیمت داروهای وارداتی کاهش یافته یا خیر؟ چگونه است که در دوره‌های قبل این داروها گران‌تر از این هم وارد می‌شد اما اشکالی به آن وارد نمی‌کردند. حال ما باید پاسخ دهیم که چرا بیشتر از این قیمت داروها را کاهش نداده‌ایم؟ ما باید روی طناب باریکی حرکت می‌کردیم تا تصمیم گیری‌هایمان منجر به اختلال در بازار دارویی نشود چرا که سختگیری بیش از حد باعث بروز بحران و عدم کنترل آن هم باعث افزایش قیمت‌ها می‌شد. در مجموع با تدبیر توانستیم قیمت‌ها را کاهش دهیم.


دیناروند افزود: برای اطلاع از قیمت داروهای وارداتی کافیست که سری به داروخانه‌های تخصصی جهت تامین داروهای خاص بزنید. مگر می‌شود دارویی که در سال 92 با قیمت هفت میلیون و 800 هزار تومانی عرضه می‌شده و اکنون قیمت آن به چهار میلیون و 400 هزار تومان رسیده است ارزان نشده باشد؟ اسم این را چه می‌گذارید؟ حال می گویند باید یک میلیون بیشتر کم می‌کردید، خب این درخواست را از کسانی داشته باشید که اجازه دادند این داروها با چنین قیمت‌هایی عرضه شود. ما هنرمان در این حد بوده است.


وی تاکید کرد: به طور متوسط قیمت داروهای وارداتی را 25 درصد کاهش دادیم. تجهیزات پزشکی وارداتی نیز به طور میانگین 35 درصد کاهش قیمت داشته است. اینکه این قیمت‌ها باید بیشتر از این کاهش می‌یافت را انشالله کسانی که می‌توانند، می‌آیند و بیشتر کاهش خواهند داد. افرادی که پشت صحنه این نمایش‌ها هستند، زمان خودشان چه هنری به خرج دادند؟ جای تعجب دارد که آن زمان وزیر وقت گفته بود دست قاچاقچی را می‌بوسیم که دارو بیاورد.


رئیس سازمان غذا و دارو همچنین درباره مبحث مطرح شده در زمینه تضاد منافع، گفت: قاعدتا کسانی که در وزارت بهداشت مسئولیت قبول می‌کنند از افراد آشنا به این حوزه هستند. به مدیران کل دارویی سازمان غذا و دارو در سال‌های قبل مراجعه کنید و ببینید که قبل و بعد از مسئولیت‌شان در سازمان غذا و دارو کجاها فعالیت کرده‌اند. مشخص است که کار این افراد همین است. مگر باید بروند ساختمان سازی کنند یا لاستیک بفروشند. در مجموع فردی که قبلا مدیرعامل یا عضو هیات مدیره شرکتی بوده برای تصدی در سازمان غذا و دارو از فعالیت‌های قبلی‌اش استعفا می‌دهد و این مبحث چیز عجیبی نیست.


دیناروند با بیان اینکه برخی می‌گویند دیناروند و همسرش به نفع یک شرکت دانش بنیان تصمیم می‌گیرند، خطاب به کسانی که این ادعاها را مطرح کرده اند ، گفت: چرا فکر می‌کنید هر کسی هم که اینجا آمد منفعت شخصی خودش را در نظر می‌گیرد. من و همسرم دانشمند یک درصد جهانی هستیم و ده‌ها اختراع داخلی و خارجی داریم.  ما چندین و چند دانشجوی نخبه داریم و خیلی از اینها علاقمند بوده و توانسته‌اند نوآوری داشته باشند.


وی افزود: این دانشجویان در چهارچوب‌ها، شرکت‌های دانش بنیان تاسیس می‌کنند. در دانشکده ما حداقل 15 شرکت دانش بنیان تاسیس شد که بعضی‌ها موفق و بعضی هم ناموفق بوده‌اند. در گروه ما سه شرکت دانش بنیان تاسیس شد. یک شرکت شکست خورد و دو شرکت دیگر همچنان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. البته تاکید می‌کنم که رئیس سازمان غذا و دارو هیچ سهمی در این شرکت‌ها ندارد و عضو هیات مدیره آنها هم نیست. همسرم هم سهام دار جزء بوده و عضو هیات مدیره این شرکت‌ها نیست. رئیس سازمان غذا و دارو هیچ گاه تصمیم سازی نکرده و نخواهد کرد. چرا برخی نگرانند که افرادی وارد صنعت داروسازی و تولید داروهای های‌تک در کشور شوند. بی تردید با چنین اقداماتی اشتغال جوانان نخبه ما فراهم خواهد شد.


وی ادامه داد: مگر من پنهانی عضو شرکتی بوده‌ام؟ مگر کسی که جایی کار کرد تا ابد باید به آن وفادار بماند. یکی از کسانی که عضو دیده‌بان شفافیت است حقوق بگیر یکی از همین شرکت‌های وارداتی است. در مورد فعالیت مدیران سازمان غذا و دارو هم باید بگویم که ساز و کاری در این سازمان وجود دارد که مدیران باید قبل از ورود به سازمان از فعالیت‌های قبلی خود در شرکت‌ها استعفا دهند و کناره گیری کنند. در کمیسیون ساخت و ورود دارو نیز تنها سه نفر از سازمان غذا و دارو حضور دارند و هفت نفر مابقی از بیرون این سازمان هستند و امکان ندارد که این افراد بتوانند به تنهایی دخالتی در صدور مجوزها داشته باشند.


دیناروند افزود: عده‌ای تصور می‌کنند فرآیند تولید و واردات دارو ساده است. این در حالیست که مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو آخرین نفری است که یک مجوز را امضا می‌کند. می‌گویند فلان شرکت دارویی بزرگترین واردات را دارد. اگر این شرکت اکنون رتبه اول واردات را دارد، از قبل هم همین رتبه را داشته است. 16 درصد سهم واردات مربوط به این شرکت است. در تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی و غذا هم همواره یک شرکت اول بوده و مابقی شرکت‌ها در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. این موضوع امری مسلم در عرصه رقابت است.


وی ادامه داد: می‌گویند دو شرکت 70 درصد واردات داروی کشور را دارند. این در حالیست که این چنین نیست و 11 شرکت اول، کمتر از 70 درصد واردات کشور را انجام می‌دهند. در عرصه تجهیزات پزشکی هم 600 تا 700 شرکت فعالیت می‌کنند. طبیعی است که شرکت‌های بزرگتر قدرت لابی‌شان با شرکت‌های بزرگ دنیا جهت گرفتن نمایندگی، بیشتر است. چرا کسانی که ادعای دیانت دارند دروغ می‌گویند؟ مگر سازمان غذا و دارو میان شرکت‌ها، نمایندگی توزیع می‌کند؟ طبیعی است که شرکت‌ها رقابت دارند و البته نسبت به یکدیگر هم رحمی ندارند. حال این چه ربطی به سازمان غذا و دارو دارد. سازمان غذا و دارو به محصول مجوز می‌دهد. آقایان اگر انتقادی به این موضوع دارند سیاستی را در کشور بگذارند و به عنوان مثال بگویند که هیچ شرکتی بیشتر از 10 میلیون دلار واردات نداشته باشد.


مصادیق موفقیت دولت را سیاه نمایی می‌کنند


رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: متاسفانه در مورد مصادیق موفقیت دولت سیاه نمایی می‌کنند. یکی از مصادیق موفقیت دولت، وزارت بهداشت است که سازمان غذا و دارو نیز بخشی از آن است. دارو و بیمارستان دو شاخص عملکردی وزارت بهداشت هستند که همواره جزء بالاترین شاخص‌های عملکردی بوده‌اند. رضایتمندی از وزیر بهداشت ناشی از عملکرد وزارت بهداشت است و متاسفانه بزرگترین ظلم هم به همین وزیر می‌شود. مجموعه وزارت بهداشت زحمت کشیده ما ادعا نداریم که بدون خطا بودیم اما مدیران و کارشناسان و مجموعه این وزارتخانه و سازمان غذا و دارو با دقت زحمت کشیده‌اند.


دیناروند افزود: در این میان ممکن است شرکتی هم سر ما کلاه گذاشته باشد و این موضوع بعید نیست. قاطعانه باید با آن برخورد شود. می‌گویند فرار گمرکی در حوزه دارو صورت گرفته، شکی نیست که باید به آن رسیدگی شود و قطعا سازمان غذا و دارو هم در این زمینه همراهی خواهد داشت. در مجموع تاکید می‌کنم که در سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان امکان تصمیم گیری شخصی وجود ندارد و هر جایی که به مجوز مربوط باشد در کمیته‌های مربوطه تصمیم گیری می‌شود. به ویژه در مورد دارو رای گیری‌ها در کمیته مربوطه مخفی است و رئیس سازمان غذا و دارو هم حق وتو ندارد.


3 گروهی که برای تخریب سازمان غذا و دارو تلاش می‌کنند


دیناروند در پاسخ به سوالی درباره فشارهایی که طی این مدت چهار سال متحمل شده‌ است گفت: قاعدتا تحت فشار بوده و هستیم. تقریبا سه گروه فعال برای تخریب ما تلاش می‌کنند؛ یک شرکت وارد کننده، یک شرکت تولید مواد اولیه و همچنین فردی که قبلا در تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مسئولیت داشته است. موسسه دیده بان شفافیت با نیتی خیرخواهانه و توسط افرادی محترم تاسیس شد؛ دکتر توکلی فرد متدین، سیاسی و شناخته شده است اما به نظر می‌رسد افرادی از آنجا سوء استفاده می‌کنند و کسانی که کارمند آنجا نیستند مبنای گزارش‌های دیده‌بان شفافیت می‌شوند. به عنوان مثال با شماره 1490 سازمان غذا و دارو تماس می‌گیرند و می‌گویند که فلان داروی فلان شرکت خاص کمبود دارد. مشخص است که این افراد با چنین اقداماتی به دنبال واردات هستند. البته ما گرفتار کارهای مهم‌تر هستیم و فرصت اینکه بخواهیم بگوییم دیگران چه می‌کنند و چه نمی‌کنند را نداریم.


دیناروند ادامه داد: از همین افراد می‌گویند که بازار دارویی ایران توسعه یافته و ضربات هولناک به جیب مردم زده است. به فرهنگستان علوم پزشکی، مجلس و جاهای دیگر می‌روند و اطلاعات غلط می‌دهند. چنین اقداماتی واقعا خطرناک است. خطر آن هم زدن افرادی مثل بنده نیست؛ بلکه خطر آسیب به صنعت کوچک داروسازی کشور است.


دیناروند با اشاره به مخالفت برخی‌ها با کاهش قیمت داروهای صعب العلاج و حمایت از این بیماران افزود: دو نگاه در این زمینه وجود دارد؛ یکی کمک به بیماران صعب العلاج جهت آنکه داروهایشان را با قیمت پایین‌تر بگیرند و دیدگاه دیگر آنکه معتقدند پول به شرکت‌های استکبار جهانی می‌دهیم. سوال این حضرات آن است که چرا از بیماران صعب العلاج حمایت کردید؟ ما هم می‌گوییم آیا این حضرات یک بار در عمرشان با بیماران صعب العلاج مواجه شده‌اند؟ ما روزانه با تعداد زیادی از این افراد در جلوی اتاقمان مواجه هستیم. ابلهانه است که فکر شود حمایت از بیماران به بهانه حمایت از شرکت‌های وارداتی صورت می‌گیرد.


وی افزود: در کشور 400 هزار نفر گرفتار بیماری‌های صعب العلاج هستند. حال سوال می‌کنند چرا از 80 میلیون نفر جمعیت ایرانی حمایت نمی‌کنید؟ ابلهانه است که 1800 میلیارد تومانی که جهت جبران مابه التفاوت نرخ ارز برای دارو در نظر گرفته شد را بین همه بیماری‌ها هزینه کنیم. قاعدتا نرخ ارز با داروهای بیماران صعب العلاج مربوط است و باید برای همین بیماری‌ها نیز هزینه شود. آنهایی که ادعای پیروی از مقام معظم رهبری را دارند تنها کافی است که به این جمله رهبر معظم توجه داشته باشند که فرمودند کاری کنید بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد. ما افتخار می‌کنیم که از بیماران صعب العلاج حمایت می‌کنیم.


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قدر مطلق میانگین پرداختی بیماران صعب العلاج قبل از طرح تحول 45 درصد بود که اکنون این رقم به 11 درصد رسیده است. سایر بیماران نیز پرداختی‌هایشان در مکانیزم بیمه و مانند گذشته انجام می‌شود به طوریکه 70 درصد را بیمه و 30 درصد را بیمار می‌پردازد.


وی همچنین درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه داروی اوستین که گفته می‌شود به علت بالا بودن قیمت آن در کشور، بیماران به تامین قاچاق آن مبادرت کرده و این دارو منجر به کوری شده است، افزود: اینکه داروی قاچاق، داروی اصل نباشد چیز عجیبی نیست. در مورد این مبحث که داروی اوستین منجر به کوری شده باید بگویم که ثابت شد این تامین از بازار قاچاق صورت گرفته بوده اما اینکه آلودگی دارو یا مشکل در تزریق باعث ایجاد این عارضه شده، ثابت نشده است. در مجموع باید بگویم که در این دولت همین داروی اوستین هم کاهش قیمت داشته است.


دینارونددر پاسخ به سوالی درباره چگونگی پاسخگویی‌اش به اتهاماتی که علیه او مطرح می‌شود، گفت: حتما مواردی که تهمت و دروغ است به صورت قضایی پیگیری می‌کنیم اما در جایی که ما را نقد می‌کنند و یا تفاوت دیدگاه وجود دارد، وظیفه پاسخگویی داریم.


وی افزود: برخی از مباحثی که مطرح می‌شود به نوعی اختلاف دیدگاه است به عنوان مثال ما معتقدیم که رسیدن به سرانه مصرف داروی 15 دلار در ایران نه میسر است، نه منطقی، نه عادلانه و نه انسانی، چراکه برای رسیدن به آن اولا باید از ورود تمام داروهای وارداتی جلوگیری کنیم و دوما قیمت فروش صنعت داروسازی را نصف کنیم. حال اگر کسانی این اقدامات را عادلانه می‌دانند خودشان بیایند و این اقدامات را انجام دهند. ما می‌گوییم این کار میسر نیست.


رییس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: در عین حال صحبت‌های کسانی که تهمت و افترا می‌زنند را از طریق قانون پیگیری می‌کنیم.


دیناروند در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده در حوزه غذا گفت: کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام شده است که مهم‌ترین آن، بحث‌های سلامت محوری است که به ارتقای سلامت مردم کمک می‌کند. اقدامات انجام شده در راستای کاهش مصرف نمک، شکر و اسید چرب ترانس در این راستا بوده است. در واردات غذا نیز اولویت با کالاهایی است که سلامت محوری در آنها رعایت شود.


وی با بیان اینکه در این دوره توانستیم میزان اسیدچراب ترانس در روغن‌ها را به زیر 2 درصد برسانیم، ادامه داد: باید توجه کرد که کاهش هر یک درصد اسیدچرب ترانس به همان میزان بیماران قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین هدف‌گذاری ما کاهش 10 تا 70 درصدی مصرف نمک است که اقدامات مربوط به آن آغاز شده و تاثیرش را در سلامت مردم خواهیم دید.


رییس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: در زمینه کنترل آلاینده‌ها و تقلبات و ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌های کنترل کیفی که برنامه‌ای با اعتبار حدود 60 میلیارد تومانی برایش طراحی شد، در همین راستا هستند. به دلیل اجرای همین اقدامات است که می‌توانیم جلوی برنج‌ها و آب‌های معدنی آلوده را بگیریم. در عین حال طی سه سال گذشته، واردات پالم به میزان یک میلیون تن کاهش یافت.


دیناروند با بیان اینکه ما تسلیم فشارها نشدیم، گفت: من بارها برای بحث‌های پالم، برنج و داروی اوستین به دادگاه احضار شدم و جالب است که دستگاه نظارتی را در این حوزه‌ها به دلیل اقداماتی که برای کنترل سلامت انجام می‌دهد، محکوم می‌کنند. به عنوان مثال علی‌رغم همه کنترل‌های پلیس باز هم تصادف وجود دارد اما آیا باید از رییس پلیس بازخواست کنیم؟ باید با متخلف برخورد کنیم. متاسفانه در کشور ما برخورد با متخلفان این حوزه به خوبی انجام نشده است.


وی در پاسخ به سوالی درباره ممنوعیت استفاده خمیر مرغ گفت: سازمان استاندارد و دامپزشکی در این باره روی نظر سازمان غذا و دارو به توافق رسیدند براساس نظر ما خمیر مرغ نباید به عنوان یک فرآورده گوشتی وارد بازار شود. البته می‌توانیم به شرکت‌های تولید سوسیس و کالباس اجازه دهیم که گوشت را به صورت مکانیکی تولید کنند. بنابراین ممنوعیت ورود خمیر به بازار همچنان وجود دارد و نباید این فرآورده به شرکت‌های سوسیس و کالباس فروخته شود اما خود این شرکت‌ها می‌توانند آن را تولید کنند چراکه تولیداتشان تحت نظارت و کنترل است.


رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر صنعت آرد گفت: سیلو و کارخانه‌های تولید آرد تحت نظارت ما هستند و مسوول فنی هم در آن حضور دارد و اگر تخلفی رخ دهد باید آن را گزارش دهند البته بازرسی هم در آنها انجام می‌شود. البته این نظارت‌ها کافی نیست و هنوز تخلفاتی را در این حوزه شاهد هستیم.


دیناروند ادامه داد: درباره فرآیند کنترل کیفیت و نظارت دو دیدگاه در دنیا وجود دارد.  یک دیدگاه می‌گوید که صاحب فرآیند مسوول کیفیت است اما دیدگاه دیگر که قدیمی است می‌گوید که مسوول کیفیت دولت است. ما در ایران به تدریج در حال حرکت از نگاه قدیمی به سمت نگاه مدرن هستیم و معتقدیم که صاحب کالا باید کیفیت را بالا ببرد.


وی افزود: من اعلام کرده‌ام که در برخورد با تخلفات نام شرکت متخلف را اعلام می‌کنم در نتیجه خود صاحبان کالاها و تولیدکنندگان باید مسوول فنی را در کارخانه‌هایشان به کار گیرند که واقعا روی کیفیت نظارت داشته باشند و پاسخگو باشد.


ورود شورای رقابت به حوزه سلامت غیرقانونی است


رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای رقابت مبنی بر حذف برخی از استانداردهای تاسیس داروخانه گفت: اولا ما به شورای رقابت هم اعلام کرده‌ایم که مخالفتمان با مصوبه‌اش به دلیل اشباع بازار نیست چراکه سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه سطح‌بندی خدمات ربطی به اشباع بازار ندارد. بلکه سیاست ما در حوزه سطح‌بندی خدمات برای افزایش دسترسی و جلوگیری از تقاضاهای القایی است.


دیناروند افزود: باید توجه کرد که در صورت حذف ضریب فاصله و جمعیت در تاسیس داروخانه امکان توزیع نرمال داروخانه در کشور کاهش می‌یابد و کسی در شهرهای حاشیه‌ای و محروم داروخانه نمی‌زند بلکه همه سعی می‌کنند در بهترین نقطه شهر داروخانه تاسیس کنند. در عین حال اگر تمرکز ارائه خدمات را در جایی افزایش دهیم، شاهد اقداماتی صرفا برای بالا بردن فروش هستیم و این درست نیست.


وی تاکید کرد: ما ورود شورای رقابت به عرصه سلامت را غیرقانونی می‌دانیم و اصلا نمی‌گوییم که حرفش درست است یا خیر، بلکه می‌گوییم در قانون صراحتا مطرح شده که شورای رقابت به حوزه سلامت ورود نکند.


رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره در مورد اجرای قانون مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان گفت: این قانون را داریم اما مسوول اجرای آن سازمان غذا و دارو نیست بلکه یک کمیته مسوول آن است که وزارت بهداشت هم عضو آن است. در این زمینه ما پیشنهاداتمان را به دبیرخانه شورای عالی سلامت ارائه می‌دهیم و آنها باید این موضوع را پیگیری کنند. البته اعتقاد داریم که مالیات کالاهای آسیب‌رسان باید از مصرف‌کننده گرفته شود به این صورت مردم هزینه آسیبی را که به خودشان می‌زنند پرداخت می‌کنند و در این زمینه مانند بقیه دنیا عمل می‌کنیم.


به گزارش ایسنا، همچنین دکتر اکبر عبداللهی اصل در ادامه این نشست خبری درباره پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی موسسه دیده‌بان شفافیت گفت: لازم است این موسسه ابتدا شفافیت فعالیت کارشناسان و مشاوران خودش را اثبات کند تا مردم درباره سابقه تاریخی آنها بدانند. ما سال‌هاست که با آنها کار می‌کنیم و آنها را می‌شناسیم.


وی افزود: یکی از همین افراد در یکی از بزرگترین شرکت‌های دولتی تولید ماده اولیه داروهای مخدر کشور فعالیت داشت که بلافاصله پس از خروج از آن، مانند همین شرکت را در بخش خصوصی ایجاد کرد.


وی با این ادعا که این فرد مدعی است بیمار سرطانی باید بمیرد چون خرج سرطان زیاد است، افزود: همین فرد دو کارخانه ماده اولیه دارد. سوال این است که این دو کارخانه را از کجا آورده است؟ این فرد معتقد است که پول مملکت با خرید دارو دور ریخته می‌شود. طرح چنین مباحثی از سوی چنین افرادی به چه معناست؟ غیر از این است که اجازه دهیم مریض‌هایمان از دارو محروم بمانند، اما این افراد حق رانت خود را داشته باشند؟


عبدالهی اصل افزود: در حالیکه ادعا می‌شود سرانه دارو در ایران بالاست، کشوری مانند آمریکا 1100 از سرانه دلاری برخوردار است. 18 سال پیش مدیرکل داروی وقت اجازه می‌دهد که برای رشد صنعت دارو، هر کسی که می‌تواند در هر بیغوله‌ای ماده‌ اولیه تولید کند ولی وزارت بهداشت به آن پروانه ندهد. این مقرره چهار سال پیش لغو شد؛ چرا که نمی‌توانیم اجازه دهیم هر کسی و در هر بیغوله‌ای موادی را از کشورهایی نظیر چین و هند بیاورد و ادعای تولید مواد اولیه را داشته باشد.


وی افزود: گاهی شرکت‌های داروسازی عنوان می‌کنند که فلان ماده اولیه کیفیت ندارد. ما به آنها حق می‌دهیم. بر همین اساس تاکید داریم که این تولیدکنندگان مواد اولیه پروانه بگیرند و استانداردها را رعایت کنند و در غیر اینصورت آنها را به عنوان تولید کننده نمی‌شناسیم.


عبدالهی اصل درباره مباحث مطرح در زمینه فرار گمرکی نیز گفت: کد HS در زمینه داروهای وارداتی را مسئولان قضایی باید پیگیری کنند. از طرفی هم مگر کل بازار دارویی ما چقدر است که 2000 میلیارد تومان آن فرار گمرکی باشد.


وی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه دولت به جز داروهای بیماران خاص، برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج و واکسن‌ها به هیچ داروی دیگری یارانه و سوبسید نمی‌دهد، افزود: در این زمینه بحث عرضه و تقاضا مطرح است.


عبداللهی اصل درباره مباحث مطرح در زمینه داروهای تحت لیسانس نیز گفت: به عنوان مثال به دارویی مانند پلاویکس اشاره می‌کنم. طبیعی است که شرکت‌های خارجی پس از مدتی به تولید کننده ایرانی اعتماد کرده و اجازه تولید تحت لیسانی را به آنها می‌دهند. در این میان برخی‌ها با واژه تحت لیسانی مخالفند و می‌گویند تولید تحت لیسانی یعنی واردات.


وی درباره مبلغ 1800 میلیارد تومانی که جهت جبران ما به التفاوت نرخ ارز برای دارو در نظر گرفته شد، گفت: با افزایش سه برابری نرخ ارز در سال 91، قیمت داروهای وارداتی نیز سه برابر شد. داروهای تولید داخل نیز حدود 50 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب بیمه‌ها نمی‌توانستند این داروها را پوشش دهند. پیشنهاد وزیر وقت بهداشت و آقای درودی به عنوان مشاور دارویی وی، آن بود که بیماران را در وزارت بهداشت ثبت نام کنند و به آنها پول دهند. خوشبختانه با جابجایی دولت، این کار غلط قطع و این مبلغ 1800 میلیارد تومان به بیمه‌ها منتقل شد.


وی ادامه داد: وزارت بهداشت همواره تاکید داشت که پوشش بیمه‌ها در مورد داروهای ارزان‌قیمت مانند قبل ادامه داشته باشد و این 1800 میلیارد تومان برای پوشش بیشتر بیماری‌های صعب العلاج که وابسته به قیمت ارز هستند و بیماران توان پرداخت آن را ندارند، هزینه شود؛ چرا که به عنوان مثال یک بیمار متابولیک هفته‌ای 10 میلیون تومان هزینه درمان و دارویش است و چنین بیماری قاعدتا قابل مقایسه با بیمارانی نظیر بیماران فشار خونی نیست.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار