در اوج ناباوری، دست رد به راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در جهان میزنیم که هدفی جز ارز آوری ندارند ولیکن شتابان مراکز تجاری خارجی ها را در تهران افتتاح میکنیم که هدفی جزء کسب درآمد و خروج ارز از ایران را در سر ندارند.
کد خبر: ۴۶۰۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۶ 15 July 2017
به گزارش تسنیم، روز یکشنبه گذشته هیجدهم تیرماه سال جاری در حاشیه همایش بازرگانان ایران و ترکیه که با حضور مقامات ارشد دولت یازدهم از جمله معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت در تهران برگزار شد انتشار خبری همه را متعجب کرد و آن خبر افتتاح غیر منتظره مرکز تجاری ترکیه در ایران بود.
 
محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در واکنش به خبر افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران گفت: بزرگراه تجارت جهانی دارای دو باند میباشد. باند رفت و باند برگشت.
 
یعنی اینکه برای فعالیت در عرصه تجارت جهانی و مثبت شدن تراز تجاری، هم باید صادر کرد و هم مواد اولیه و کالاهای مورد نیازی که امکان تولید آنها در داخل وجود ندارد را وارد کنیم لکن استفادۀ صرف از یک باند بزرگراه تجارت جهانی برای هیچ کشوری میسر نمی باشد و اصرار به استفاده از یک باند و یک مسیر، مساوی است با نابودی اقتصاد آن کشور.
 
وی افزود: کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و میبایست در دو جهت این بزرگراه بطور هدفمند و برنامه ریزی شده حرکت کند. اقتصاد ایران برای رهایی از اقتصاد تک محصولی و خروج از بیماری شدید هلندی (رکود همراه با تورم) مجبور است تا بیشتر در باندی حرکت کند که با فروش و صادرات محصولات تولیدی ایران، نه تنها درآمدهای کلان ارزی و سرمایۀ خارجی را روانه کشور کند بلکه با فروش و صادرات محصولات تولیدی، کالاهای صنعتی و کشاورزی و صدور خدمات فنی مهندسی موجب رشد تولید و فعالیت هر چه بیشتر کارخانجات، واحدهای تولیدی و کشاورزی و در نتیجه کاهش رکود اقتصادی گردد. پس بحث فروش خارجی و صادرات محصولات ایرانی، اولویت اول اقتصاد ایران میباشد و تا زمانیکه این بخش ضعیف باشد نابسامانی های اقتصاد ایران همچنان پا برجا خواهد بود.
 
علیپور اظهار داشت: متأسفانه تا زمانیکه ایران درگیر جنگ تحمیلی بود، امکان تولید و صادرات را نداشتیم. در دوران سازندگی و اصلاحات قدم به قدم کارهای اقتصادی شروع شد و اقتصاد تا حدودی به حرکت افتاد اما از ابتدای دولتهای نهم و دهم تحریمهای شدید بین المللی برعلیه ایران اعمال گردید و اقتصاد ایران با جنگ نابرابری مواجه شد!! اما از ابتدای دولت یازدهم (تدبیر و امید) مجدداً فضا برای فعالیتهای اقتصادی ایران با جهان باز شد و تا جایی پیش رفت که درست دو سال پیش در چنین روزی برجام آغاز شد و بخشی از تحریمهای اقتصادی غرب برعلیه کشورمان موقتاً تعلیق گردید و صدها هیأت خارجی جهت آغاز مبادلات اقتصادی روانه ایران شدند لکن توقع همگان براین بود تا مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان از فضای مثبت بوجود آمده نهایت استفاده را در جهت راه اندازی تولید و رشد صادرات غیرنفتی میبردند اما چنین نشد و متأسفانه حاصل رفت و آمد صدها هیأت اقتصادی خارجی شد هیچ و دولتمردان ما هم فقط آغوش خودشان را برای فروشندگان خارجی باز کردند و تا میتوانستند به مردم و رسانه ها گزارش دادند که قراردادهای فلان و فلان و فلان را در جهت خرید مثلاً هواپیماهای ایرباس و بوئینگ یا ورود رنو و پژو و یا همین چند روز پیش جهت ورود توتال به امضاء رسانیدند اما هیچ خبری از صادرات قابل قبول ایران به گوش نرسید!!
 
سبزعلیپور در ادامه تصریح نمود: کار بجایی رسید که چند روز پیش جناب آقای روحانی در ضیافت افطاری خود با تعدادی از فعالان اقتصادی دولتی و خصوصی طی سخنانی فرمودند: من همیشه در ذهنم بود که بخش خصوصی ما ضعیف است اما در این دو 2 سال اخیر برایم کاملاً آشکار شد زیرا ما فضا را برای فعالیت آنان باز کردیم اما دیدیم که نمی‌توانیم کار کنیم!! حالا چکار کرده‌ایم در این سالها، چه بلایی سر بخش خصوصی آورده‌ایم که نیستند و یا جرأت نمی‌کنند!!
 
بله باید از جناب آقای روحانی سوال کنم که واقعاً دولت شما طی چهار سال گذشته در زمینه واگذاری امور و کمک به بخش خصوصی چه قدمهایی برداشته است؟
 
جناب آقای روحانی، جهت استحضار و حضور ذهن حضرتعالی باید عرض کنم که چون واردات و یا به عبارتی بهتر خرید خارجی کاری ساده میباشد و همچنین در کنار خود شیرینی و کمیسیون نیز بهمراه دارد اما برعکس صادرات و فروش خارجی عملیاتی سخت و تخصصی میباشد و باید به خریدار شیرینی و کمیسیون هم داد و اگر لازم شد دستش را هم بوسید پس به همین خاطر طی سالهای گذشته علی الخصوص طی چهار سال گذشته گرایش مسئولین اقتصادی به واردات بیشتر بوده تا صادرات و همین امر موجب شده تا مشکلات اقتصادی کشور روز به روز بیشتر شود.
 
محض استحضار جناب آقای روحانی باید خدمت ایشان عرض کنم که در ابتدای دولت دهم طرح بزرگی را جهت تقویت صادرات ایران در جهان آماده نموده و به مسئولین اقتصادی دولت وقت ارائه نمودیم که پس از مدتها جلسه و رایزنی با تیم اقتصادی دولت دهم، بدلیل مشکلات داخلی و تحریمهای بین المللی آنطور که باید کار پیش میرفت، نرفت و تقریباً متوقف شد. با خود گفتم که هیچ اشکالی ندارد، در دولت خودمان (یعنی در زمان ریاست جمهوری جنابعالی) کار را پیگیری میکنم و قطعاً با یاری حضرتعالی کار به نتیجه میرسد به همین خاطر حدود دو سال پیش یعنی پس از امضاء تفاهمنامه برجام، پروژه (راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در 44 کشور جهان) را از کانال وزارتخانه مربوطه تقدیم دولت تان نمودم و همزمان خبر آمادگی راه اندازی این مراکز (البته در صورت موافقت و حمایت دولت یازدهم) را در اختیار رسانه های داخلی و خارجی قرار دادم که در سطح وسیعی منتشر شد که برخی از رسانه ها این خبر را یکی از اولین ثمرات برجام نامیدند که حتی رسانه های دولت و همسو با دولت نیز از آن خبر استقبال کردند.
 
خلاصه خبر دو سال پیش به شرح زیر بود:
 
اینجانب طی سال 94 مذاکرات پی در پی و طولانی مدتی را با رؤسای دهها مراکز تجارت جهانی حول دستیابی به راهکارهای مناسب و کوتاه مدت در جهت برون رفت فعالان اقتصادی ایران از بحران اقتصادی و حرکت بسمت شکوفائی تجارت و رشد سرمایه گذاریهای مشترک انجام داده ام که نتایج حاصله بسیار مثبت و تا حدود زیادی امیدوار کننده بوده است.
 
در همین راستا مذاکرات متعددی را با مقامات اقتصادی و رؤسای مراکز تجارت جهانی تعدادی از کشورهای جهان داشته ایم که مباحث و مذاکرات صورت گرفته غالباً مثبت و سازنده بوده لکن باتوجه به تنگناها و تحریمهای اعمال شده بر ایران تمام سعی ما براین بود تا بیشترین توان خویش را در جهت دستیابی به امکانات سهل تجاری و سرمایه گذاری و همچنین راهیابی به بازارهای جدید و هدف برای فعالیت شرکتهای برتر صادراتی کشورمان بکار ببندیم که خوشبختانه تاکنون مثبت و راضی کننده بوده است. لذا باعنایت به جلسات متعددی که با مسئولین و مدیران ارشد اقتصادی و بازرگانی دولتی و خصوصی کشور داشتیم، بازارهای هدف را برای شرکتهای ایرانی مورد شناسائی قرار داده و بازارهای هدف را نیز بیش از پیش مشخص نمودیم، فلذا بیشترین وقت خویش را در جهت بدست آوردن امکاناتی در همین کشورهای هدف صرف کردیم که در این راستا تأسیس و راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در تعدادی از این کشورها مورد تصویب و موافقت طرفین قرار گرفت.
 
به همین منظور موافقتنامه و تفاهمنامه هائی را با رؤسای مراکز تجارت جهانی 19 کشور امضاء نموده ایم که موضوع این موافقتنامه ها، راه اندازی مراکز جامع صادراتی و وارداتی در کشورهای امضاء کننده تفاهمنامه میباشد بطوریکه ابتدا مراکز صادراتی ایران در آن کشورها تأسیس و راه اندازی میشود و بمرور زمان مراکز جامع صادراتی آنها نیز در ایران برپا خواهد شد. تعدادی از کشورهائیکه این موافقتنامه را با مرکز ایران به امضاء رسانیدند عبارتند از: روسیه، کانادا، فرانسه، ترکیه، قطر، الجزایر، برزیل، ونزوئلا، قزاقستان، ارمنستان، مالزی، عراق و افغانستان که مقرر گردید تا مراکز جامع صادراتی ایران در پایتخت و برخی از شهرهای بزرگ کشورهای فوق الذکر راه اندازی شود. این مراکز که غالباً در فضاها و سالنهای زیبا و عمدتاً در داخل مراکز تجارت جهانی شهرهای مورد نظر و یا اماکن تشریفاتی مشابه راه اندازی خواهند شد اهداف و برنامه های متعددی را دنبال خواهند نمود که عمده ترین آنها حضور دائمی شرکتها ایرانی و نمایش بلند مدت کالا و خدمات صادراتی در این کشورها و همچنین صرفه جوئی قابل توجه در هزینه های بازاریابی خواهد بود. مزایا و خدمات مراکز صادراتی ایران در کشورهای مذکور برای شرکتهای ایرانی بدین شرح میباشد.
 
1- در اختیار داشتن حداقل یک ویترین برای نمایش کالا و خدمات خویش
 
2- انجام خدمات بازاریابی توسط پرسنل و نیروهای متخصص بومی در کشور هدف برای شرکتهای عضو
 
3- استفاده از امکانات و پرسنل مرکز صادراتی ایران جهت بدست آوردن اطلاعات اقتصادی کشور هدف
 
4- ارائه خدمات و تسهیلات ویژه با نرخهای ترجیهی جهت حضور اعضاء در سمینارها و نمایشگاههای کشور محل فعالیت مرکز
 
5- بسترسازی مناسب بمنظور تسهیل در اخذ ویزا و سفر به کشور محل فعالیت مرکز
 
6- ارائه تسهیلات رفاهی از جمله رزرو هتل، بلیط هواپیما و خدمات لیموزین
 
7- ارائه خدمات ثبت شرکت و برندهای تجاری برای شرکت عضو در کشور مقصد
 
8- تهیه قوانین و مقررات تجاری و تعرفه های گمرکی کشور محل فعالیت مرکز طبق درخواست اعضاء
 
9- پیگیری مشکلات تجاری شرکتهای عضو از طرف پرسنل مرکز
 
10- ارائه دهها خدمات مفید دیگر به شرکتهای عضو
 
در پایان خاطرنشان میکنم: باتوجه به فشارها و تحریمهای اعمال شده طی یک دهه گذشته برعلیه کشورمان، و همچنین اجرای برجام و آغاز دوران پسا تحریم وعلاقمندی شرکتهای خارجی جهت آغاز مبادلات اقتصادی با طرفهای ایرانی، راه اندازی این مراکز و برافراشته نمودن پرچم ایران در کشورهای مختلف جهان، خود موفقیت بزرگی است که نباید از کنار آن به سادگی گذشت لکن سعی براین میباشد تا راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در 35 کشور هدف باقیمانده نیز بمرور زمان انجام پذیرد. هرچند که شک ندارم حمایت دولت در راه اندازی، استواری و بقاء این مراکز مفید خواهد بود لکن تلاش خواهیم نمود تا با تعامل و همکاری تنگاتنگ مسئولین ذیربط اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور، بخشی از هزینۀ شرکتها را جهت حضور در این مراکز از بودجه تخصیص داده شده دولت به امر بازاریابی جبران نمائیم. البته تا نهایی شدن این موضوع هیچ قولی نمیدهم ضمناً تأکید میکنم که جهت رشد و پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، امکانات ایجاد شده در این مراکز در اختیار سایر عزیزان از جمله مسئولین محترم وزارتخانه های اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد و کشاورزی، اتاقهای بازرگانی و تعاون، اتحادیه ها، انجمن های صنفی و سایر دستگاههای ذیربط نیز میباشد و از همفکری آنان نیز استقبال می کنیم. این مراکز با حضور مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان و مدیران شرکتهای عضو و ارباب جرائد سلسه وار افتتاح خواهد شد فلذا مجدداً تأکید می کنم که درصورت حمایت دولت تدبیر و امید از صادرات غیرنفتی و صادرکنندگان عزیز و همچنین همکاری تنگاتنگ دولتمردان و تیم اقتصادی دولت با مسئولین مرکز تجارت جهانی ایران، مراکز جامع صادراتی ایران در چهل و چهار کشور جهان سریعاً راه اندازی خواهند شد. نتیجه اقدامات دولت محترم و پیشرفت کار، متعاقباً باطلاع عموم خواهد رسید../پایان خبر
 
علیپور افزود: متأسفانه نه تنها طی دو سال گذشته حمایتی را از طرف دولتمردان ندیدیم بلکه بنوعی مورد کمک لطفی هم قرار گرفتیم!! از گوشه و کنار پیغام داده شد که چون بنده سیاستهای اقتصادی دولت را نقد میکنم و در اصل منتقد دولت محسوب میشوم پس پروژه راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در جهان مورد موافقت دولت یازدهم قرار نخواهد گرفت یعنی در اصل به اینجانب گفته شد که (لال شو) تا شاید دولت از این پروژه حمایت کند!! آیا این درست است که منافع ملی را فدای اختلاف شخصی بکنیم؟ عقل حکم میکند که اگر چنانچه کافر و یا دشمنی هم ایده و یا برنامه ای مفید و سازنده را برای رشد و شکوفایی ایران ارائه داد از آن استقبال کنیم حال که بنده نه کافر بودم و نه دشمن دولت شما!! برخوردهای غلط آقایان این شائبه را در ذهن هر انسانی متبلور میکند که دولت یازدهم مخالف جدی راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در جهان و درکل مخالف صادرات غیر نفتی کشور میباشد.!! با این روش و با این نوع مدیریت اگر بخواهیم کیک اقتصاد ایران را بزرگتر کنیم یا نمیتوانیم و یا اگر هم کیک اقتصاد را بزرگتر کنیم قطعاً بزرگی این کیک به نفع افرادی خاص خواهد بودند نه در راستای منافع ملی و به نفع ایران و ایرانی!!
 
سبزعلیپور در واکنش به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در تهران اظهار داشت: ما که میخواهیم با راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در جهان، صادرات کشورمان را ارتقاء داده و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم طی دو سال گذشته مورد بی مهری و بی توجهی مسئولین ذیربط دولتی قرار میگیریم بطوریکه حتی روز هیجدهم تیرماه سالجاری یعنی درست روزیکه مرکز تجاری ترکیه در تهران افتتاح شد اینجانب با همان مقام دولتی کشورمان که این مرکز خارجی را در تهران افتتاح کرد روبرو شدم و به رسم ادب به ایشان سلام دادم اما متأسفانه ایشان روی مبارکشان را از من برگرداندند تا مبادا با بنده چشم تو چشم شده و جواب سلامم را بدهند!! یعنی در دولت جنابعالی حتی جواب سلام منتقدین را هم نمیدهند!! اگر ما مسلمانیم پس ائمه و بزرگان دین ما به کرات تأکید کرده اند که (سلام دادن مستحب است اما گرفتن آن واجب) چرا به فرامین اسلام نیز بی اعتنایی میکنیم!!
 
مع الوصف در اوج ناباوری، دست رد به راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در جهان میزنیم که هدفی جز ارز آوری و پر کردن خرانه بانک مرکزی را ندارند ولیکن شتابان مراکز تجاری خارجی ها را در تهران افتتاح میکنیم که هدفی جزء کسب درآمد و خروج ارز از ایران را در سر ندارند.!! آیا واقعاً تعجب برانگیز نیست؟
 
البته بنده مخالف راه اندازی مراکز تجاری کشورهای دیگر در ایران نیستم بلکه بحثم این است که اول صادرات را تقویت کنیم و ابتدا پرچم ایران را در کشورهای دیگر برافراشته نمائیم سپس در قالب تفاهمنامه های مشترک و متقابل، مراکز آنان را هم در تهران افتتاح کنیم.
 
بطور مثال: اگر همین الان اعلام موافقت کرده و دستور بفرمائید که مرکز جامع صادراتی ایران در قطر را راه اندازی کنیم این امکان بالقوه وجود دارد که در کوتاهترین زمان ممکن مرکز جامع صادراتی ایران را در مرکز تجارت جهانی دوحه که برجی 50 طبقه لوکس میباشد را با حضور 500 شرکت صادراتی ایران افتتاح نمائیم.
 
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه یادآور شد: ما در سالی هستیم که رهبر معظم انقلاب در این سال خواستار تسریع و اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی شده اند و تا چشم بهم بزنیم قطعاً امسال نیز بدون کمترین توفیقی در اقتصاد مقاومتی به پایان خواهد رسید فلذا تحقق اقتصاد مقاومتی و قوی و قدرتمند شدن اقتصاد ایران در گرو تولید بیشتر، ارزآوری کلان، پرهیز از خام فروشی، صرف جویی در خروج ارز، حمایت از ابداعات و نوآوری ها، برندسازی و نهایتاًٌ تسخیر بازارهای خارجی و موفقیت در تجارت جهانی میباشد که نیل به این موفقیتها، سلسله وار خروج از رکود، کاهش بیکاری، کاهش نرخ تورم، تقویت ارزش پول ملی، رشد اقتصادی و ... دهها مورد مثبت دیگر را در پی خواهد داشت. بطور قطع رشد واردات و قاچاق کالا و خروج بیش از حد ارز از کشور، سد بسیار بزرگی در برابر تحقق اقتصاد مقاومتی میباشد مگر اینکه پیشتر صادرات و ارزآوری را تقویت کرده باشیم. لکن مجدداً خواهشمند است در برابر سوء مدیریتها و اغراض شخصی برخی از مدیر نماهای منفعت طلب ایستادگی نموده و دستور فرمائید تا برنامه ها و سیاستهای اقتصادی کشور را با دید ملی و بدور از سلایق شخصی پیگیری نمایند. ضمناً در صورت موافقت جنابعالی، هنوز امکان راه اندازی مراکز جامع صادراتی ایران در 44 کشور جهان در کوتاهترین زمان ممکن وجود دارد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار