رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید اسلام بر احسان به عنوان یک مقوله فطری، تصریح کرد: اگر کسی حقوق بشردوستانه در اسلام را پیگیری کند خواهد دید که این حقوق حاوی طعم انسانی و احسانی هستند.
کد خبر: ۴۶۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵ 15 July 2017
آیت الله احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در دیدار با خانم فلورنس ژیلت، رئیس جدید دفتر کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: از آنجا که دین اسلام، احسان را به عنوان یک امر انسانی پذیرفته و حقوق بشردوستانه نیز در ذیل آن می گنجد، این دین آسمانی، احکام خود را عمدتا و اساسا، احکامی ملائم و متناسب با احسان قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر کسی حقوق بشردوستانه در اسلام را پیگیری کند خواهد دید که این حقوق حاوی طعم انسانی و احسانی هستند.

آیت الله مبلغی اظهار داشت: قرآن کریم در مواردی؛ وقتی سخن از حسن یا احسان به میان می آورد از انسان نیز سخن به میان آورده است که نمونه آن آیه 83 سوره مبارکه بقره "و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا " و  آیه 8 سوره عنکبوت "وَ وَصَّیْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَیْهِ احسانا" است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حوزه قم بکوشد یک حرکت منسجم  شیعه و سنی با رویکرد به رسمت شناختن هر چه بیشتر و ترویج هر چه گسترده تر حقوق بشردوستانه اسلامی در جهان اسلام  شکل بگیرد.

وی گفت: فایده این حرکت این است که تندورهایی که عامل قساوت های جنگی هستند از چشم امت هر چه بیشتر می افتند و زمینه کنترل جنگ و تخریب های ناشی از آن، هر چه بیشتر فراهم می گردد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از زمینه های نزدیکی شیعه و سنی و ایجاد همنوایی بین آنها، حقوق بشردوستانه اسلامی باشد.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه زمینه گسترده و مستعدی برای بررسی فطرت به عنوان یک نظریه اسلامی وجود دارد، گفت: این نظریه در صورت سامان پذیری، جایگاه و  پایگاه فکری محکمی برای دوری جویی از گرایش های انسانیت کش و معنویت کش سلفیت افراطی است.

وی ادامه داد: دست یابی به شناخت دیدگاه های اسلام در ارتباط با مسائل انسانی از جمله حقوق جنگ را به صورت شفافی در دسترس جوانان در جهان اسلام قرار می دهد.

آیت الله احمد مبلغی افزود:  ضرر انسان های دورگشته از فطرت انسانی و درون داده های آن برای دین ولو به نیت خدمت، بسیار بالا می باشد زیرا  اسلام انسان را همراه با فطرت، انسانیت و درون دادهای انسانی آن، مورد خطاب قرار داده است، و به تعبیری خطاب اسلام به انسان، هیچگاه انسان بریده از انسانیت و فطرت نبوده است.

وی گفت: قرآن کریم وقتی به شئون و رفتارهای انسانی می پردازد از عناوین ویژه ای تحت عنوان احسان استفاده می کند، احسان یک مفهوم کلیدی مهم و دارای قلمرو گسترده ای است که توان پوشش دهی نسبت به بسیاری از مفاهیم انسانی را دارد به گونه ای که گرایش های لطافت بخش ذیل این مفهوم جای گرفته است.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه احسان به معنای ساختن فعل و قول زیبا می باشد، گفت: مفهوم احسان در بسیاری از زمینه های متنوع و متعدد، قابل تطبیق و فعال سازی است و انسان مطابق طبیعت خود،  احسان را دوست داشته و خواهان تحقق آن می باشد.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: اسلام از آنجا که احسان را یک امر فطری می داند توجه دادن آن به بخشی از مردم، را روا ندانسته است. دیدگاه اسلام این است که از آنجا که احسان یک امر انسانی و برآمده از حاق فطری است،  برای انسان ها مصرف گردد و نه برای بخشی از انسان ها.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: به همین جهت قرآن  کریم آیه 83 سوره مبارکه بقره با تعبیر " و قُولُوا لِلنّاس حُسنًا"؛  حسن و زیبایی در گفتار را برای ناس به کار می گیرد و در روایت هم آمده که مقصود آیه،  همه مردم است./




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار