رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رئیس جمهوری باید واقعیت ها را به مردم بگوید تصریح کرد: سنگینی بودجه جاری، کشور را با مشکل مواجه کرده است و باید این موضوع به صراحت با مردم در میان گذاشته شود تا آنان به دولت کمک کرده و درک درستی از شرایط و مشکل های کلان موجود داشته باشند.
کد خبر: ۴۵۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴ 13 July 2017
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز پنجشنبه در نشست مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم افزود: 90درصد بودجه جاری و 10 درصد عمرانی است که این موضوع موجب شده تا در کشور شاهد جهش عمده در بحث عمرانی کشور نباشیم. 


وی ادامه داد: سهم10 درصدی بودجه عمرانی از کل بودجه کشور در سال گذشته نیز واقعی نبوده و درقالب اوراق مشارکت واگذار شده است و به دلیل این که امسال توان بازپرداخت آن را نداشته ، برای پرداخت اوراق مشارکت سال گذشته دوباره اوراق مشارکت واگذار شده که نشان از این است که این بودجه وارد عرصه تولید نشده است. 


لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سیاست کشور گسترش بخش های دولتی نیست و این درحالی است که با وجود گذشت چندین سال از ابلاغ رهبر معظم انقلاب مبنی بر کوچک و چابک سازی دولت چنین حرکتی تاکنون انجام نشده است. تا دولت کوچک نشود امکان افزایش بودجه عمرانی وجود ندارد. 


وی با بیان این که کشور با مشکلات پیچیده ای مواجه است، گفت: متوازن نبودن ترکیب نیروی انسانی، متعادل نبودن بودجه کشور و نیزغیر چابک بودن دولت از جمله مشکل های مهم کشور است که باید سیاست گذرای لازم برای حل این موضوع صورت بگیرد. 


لاریجانی با تاکید بر این که ترکیب نیروی انسانی در کشور متوازن نیست ادامه داد: باید در قبال یک مهندس، 50 تا 60 تکنیسین وجود داشته باشد که امروز این موضوع بالعکس بوده به طوری که به طور تقریبی به ازای هر 30 تا 40 مهندس تنها یک تکنیسین وجود دارد که این امر نشان از اشکال جدی در حوزه آموزشی و مهارت آموزی در کشور است.
 
وی با تاکید بر این که باید رویکرد کشور به سمت مهارت آموزش و آموزش های فنی و حرفه ای پیش برود افزود: به جای این که رویکرد کشور به سمت آموزش های فنی و حرفه که نیاز بازار و ایجاد اشتغال و تولید در کشور است ، باشد به سمت آموزش های کلاسیک و دانشگاهی پیش رفته که این آموزش ها هم از کیفیت لازم برخوردار نیست. 


وی با بیان این که دولت توان مالی برای افزایش بودجه فنی و حرفه ای ندارد تاکید کرد: با توجه به این که سیاست کشور گسترش دولت نیست باید سیاست فنی و حرفه ای حرکت به سمت خصوصی سازی باشد تا بار دولت کم شده و منابع مالی در جهت حمایت از خصوصی سازی انجام شود. 


وی حمایت مجلس در سطح کلان کشور از آموزش های فنی و حرفه ای را مورد تاکید قرار دارد و گفت: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد تا در تدوین قوانین حمایت های لازم را انجام دهد. 


لاریجانی به روزرسانی آموزش های فنی و حرفه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برخی فناوری ها نیاز به آموزش ها و ابزار جدید در کشور هستیم که باید فنی و حرفه ای به روز رسانی آموزش ها را مورد توجه جدی قرار داده که به دلیل اهمیت این موضوع امکان استفاده از صندوق توسعه ملی برای به روز رسانی تجهیزات آموزشی فنی و حرفه ای وجود دارد. 
وی با بیان این که سازمان فنی و حرفه باید مرکز سیاست گذار و متولی مهارت آموزی در کشور شود گفت: این سازمان باید با تعامل با دانشگاه ها به عنوان مرکز سیاست گذاری و متولی امر از ظرفیت های دیگر بخش ها استفاده کند. 


وی گفت: مهارت آموزی با توجه به شرایط کنونی کشور نیازمند تغییر اصولی است که مجلس شورای اسلامی آمادگی بستر سازی برای تحقق این امر را دارد. باید آموزش هایی که نیازمند تجهیزات و دستگاه های سنگین است که بخش خصوصی توان تامین آن را ندارد توسط فنی و حرفه ای آموزش داده شده و آموزش سایر رشته ها به بخش خصوصی واگذار شود. 
در این نشست مسئولان ستادی و استانی و کانون انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و نیز مدال آوران مسابقات جهانی و منتخبین مسابقه مهارت آموزی کشور در مسابقات مهارت آموزی ابوظبی حضور داشتند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار