بررسی تکمیلی پرونده «شهر تاریخی یزد» با هدف ثبت در فهرست میراث جهانی، پس از حمایت چهار کشور و طرح سوال ازسوی برخی کشورهای دیگر، به صبح روز یکشنبه (۱۸ تیر) موکول شد.
کد خبر: ۴۵۵۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 09 July 2017
به گزارش ایسنا، غروب روز شنبه (۱۷ تیر) پس از بررسی پرونده‌های میراث طبیعی و تاریخی برخی کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس میراث جهانی یونسکو، سرانجام نوبت به پرونده‌ «شهر تاریخی یزد» از ایران رسید که با اعلام نظر برخی کشورها درباره‌ این پرونده، ادامه‌ بررسی آن و رسیدن به نتیجه‌ی نهائی به صبح فردا (یکشنبه ۱۸ تیر) موکول شد.

در ابتدای جلسه نماینده ایکوموس بین الملل، پس از تمجید از پرونده بافت تاریخی یزد و اقداماتی که ایران برای این شهر تاریخی انجام داده است، به موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌ها و استفاده‌ هوشمندانه از منابع محدود طبیعی در منطقه‌ی یزد اشاره کرد و گفت: این اقدامات گویای مدیریت در استفاده از آب و قنات‌ها در این شهر است.


او افزود: ویژگی‌هایی مانند حمام، بادگیر و خانه‌های ساخته شده از گِل و حتی موقعیت قرارگیری باغ دولت‌آباد یزد که در پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایران چند سال گذشته در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، خود از ویژگی‌هایی است که یزد را برای ثبت در فهرست میراث جهانی منحصر به فرد می‌کند.


وی در ادامه با بیان این‌که یک سری پرونده‌های مستندسازی در پرونده‌ی یزد ناقص هستند که نیاز به همکاری بیشتر ایران برای تکمیل این اطلاعات دارند و باید آن‌ها نیز آماده شوند، ادامه داد: برای تکمیل این اطلاعات باید معیارهای ۳، ۴ و ۵ از میان معیارهای یونسکو تکمیل تا این نواقص نیز برطرف شوند.


در ادامه نماینده کشور جمهوری آذربایجان درباره پرونده‌ی یزد اظهار کرد: یزد نمونه کامل معماری همگون است. مدیریت منابع آبی در این منطقه کویری با ویژگی‌هایی مانند حمام، بادگیر، مناره و ساباط منحصر به فرد هستند، پیشنهاد می‌کنم با توجه به اینکه این شهر تاریخی همه ویژگی‌ها را دارد علی‌رغم صحبت‌های مطرح شده از سوی ایکوموس یزد در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.


نماینده کشور کویت نیز با اشاره به اینکه ایران اشتراکات تاریخی و فرهنگی زیادی با این کشور دارد، بیان کرد: شهر تاریخی یزد یک شهر منحصر به فرد است. استفاده از خاک برای ساختن خانه‌ها، مدیریت آب، باغ، ایجاد قنات می‌توانند معیارهای ۳، ۴ و ۵ یونسکو برای ثبت جهانی شهر تاریخی یزد را هموار کنندف قویا پیشنهاد می‌کنم این شهر در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.


همچنین نماینده ترکیه با اشاره به معماری سنتی، بازار، مساجد، موزه، معبد زرتشتیان و دیگر محوطه‌های تاریخی شهر تاریخی یزد در این اجلاس اظهار کرد: یزد شهری است که تماما از خاک ساخته شده و آمیزه‌ای از روش‌های سنتی را در خود دارد. گرچه برخی از مدارک این پرونده ناقص هستند اما آن نباید مانع از ثبت جهانی یزد شود.


او افزود: این شهر دارای معماری‌های منحصر به فرد و ارزشمند جهانی است، ما از ثبت جهانی این شهر کاملا حمایت می‌کنیم.


نماینده کشور ویتنام نیز با تشکر از تلاش ایران برای ثبت این شهر تاریخی در فهرست میراث جهانی سوالاتی درباره نحوه خدمات به گردشگران برای بازدید از این شهر مطرح کرد، که ایران باید به آن سوالات نیز پاسخ دهد.


نماینده تونس نیز تاکید کرد که از ثبت شدن این شهر تاریخی در فهرست میراث جهان یونسکو حمایت می‌کند.


در ادامه جلسه امروز _شنبه ۱۷ تیر_ چهل و یکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است، رییس جلسه تاکید کرد که باتوجه به این‌که هشت کشور دیگر از جمله کره، قزاقستان، کرواسی، پرتغال، زیمبابوه، بورکینافاسو و لبنان درخواست صحبت درباره پرونده شهر تاریخی یزد از ایران را دارند، بررسی این پرونده به صبح فردا (یکشنبه) ۱۸ تیر موکول می‌شود.


به گزارش ایسنا، پیش از سفر نمایندگان ایران به چهل و یکمین اجلاس جهانی یونسکو ، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به سه ایرادی که یونسکو در چند ماه اخیر از پرونده‌ی یزد گرفته و پاسخ‌هایی که ایران به این ایرادات داده بود، تلاش کرد تا ذهن‌ها را در صورت رد شدن این پرونده در اجلاس امسال آماده کند.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار