رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین مشارکت در شهرستان تویسرکان با ۸۲٫۸ درصد بوده است، بیان کرد: کمترین مشارکت مربوط به یکی از شهرستان‌ها با ۶۹ درصد بوده است
کد خبر: ۴۳۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸ 30 May 2017
رئيس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه بیشترین مشارکت در شهرستان تویسرکان با 82.8 درصد بوده است،بیان کرد: کمترین مشارکت مربوط به یکی از شهرستان‌ها با 69 درصد بوده است

رئيس ستاد انتخابات استان همدان گفت: حضور مردم در انتخابات نشان از افزایش سرمایه اجتماعی دارد.

به گزارش فارس، محمدابراهیم الهی‌تبار در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد امام راحل با بیان اینکه امروز با سربلندی زندگی می‌کنیم که همه اینها در سایه برکت نهضتی بود که امام راحل به پا کرد و مردمی که با ایشان همراه شدند، اظهار کرد: از مردم ایران برای حضور حداکثری در انتخابات نیز تشکر می‌کنم که حماسه جاودانه‌ای را رقم زدند.

وی مشارکت بیش از 41 میلیون نفر در انتخابات و کسانی که پای صندوق رأی آمدند اما موفق به رای دادن نشدند؛ قابل تقدیر است، افزود: براساس اظهار نظر صاحب نظران 45 میلیون نفر پای صندوق رای آمدند که در این مسئله نکته‌های بسیاری نهفته است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات نشان از افزایش سرمایه اجتماعی دارد، افزود: این موضوع نشان داد فضا برای مشارکت و حضور همه جریان‌های سیاسی فراهم بود و همه آمده بودند دیدگاه و برنامه‌های خود را پای صندوق‌های رای رقم نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه حتی یک جریان سیاسی هم انتخابات را تحریم نکرد، اظهار داشت: حتی منتقدان نظام هم مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کردند.

الهی‌تبار نظام متکی به حضور مردم را ماندگار و پایدار دانست و افزود: اگر امروز ایران اسلامی امنیت پایداری دارد، به جز قدرت بالا در عرصه نظامی، به خاطر حضور مردم و دفاع آنها از این نظام اسلامی است.

وی با بیان اینکه اگر نعمت حضور مردم و مشارکت آنها نمی‌توانستیم امنیت پایدار در جامعه رقم بزنیم، اظهار کرد: طبق فرموده رهبری، پیروز این انتخابات مردم و نظام بودند که باید این مهم را قدر دانست.

معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری همدان با اشاره به اینکه در این انتخابات برخی از تصاویر و افراد سوژه شدند مانند پیرزنی که با چهارپایه آمده بود تا رأی دهد افزود: اینها همه نشان از مقبولیت نظام در بین مردم دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب اکثریت مردم انتخاب غالب خواهد بود و امروز روحانی رئیس جمهور صد درصدی مردم است، ادامه داد: روحانی شخصیتی برآمده از بطن انقلاب است و امتحان خود را در بحران‌ها پس داده است.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه امیدواریم آنچنان که دولت در چهار سال خدمت صادقانه را پیگیری کرد، در چهار سال آینده نیز شاهد حرکت‌های خوبی در حوزه های مختلفی فعالیتی باشیم، در ادامه از حضور فعال رسانه‌ها در انتخابات تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه ستاد انتخابات استان به عنوان مجری انتخابات استان بیشتر اقدامات سیاست‌گذاری و پشتیبانی را انجام داد، یادآور شد: روز 29 اردیبهشت در استان همدان 951 هزار و 203 آرای ماخوذه بود.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با اشاره به اینکه در انتخابات گذشته 848 هزار نفر در انتخابات شرکت کرده بودند، ادامه داد: در این دوره از انتخابات بیش از 100 هزار رای افزایش آرا داشتیم.

وی مجموع آرای باطله، سفید و مخدوش شده را 28 هزار و 990  نفر حدود 3 درصد دانست و افزود: 922 هزار و 213 رأی نیز تعداد آرای صحیح در استان همدان بوده است.

الهی‌تبار با بیان اینکه یک میلیون و 288 هزار نفر در استان همدان واجد شرایط رای دادن بودند، بیان کرد: میزان مشارکت مردم در انتخابات در استان همدان 73.8 درصد بود.

وی افزود: در استان همدان حجت‌الاسلام رئیسی 483 هزار و 301 رای معادل 52.4 درصد؛ حجت‌الاسلام روحانی 418 هزار و 636 رای معادل 45.4 درصد آرا، میرسلیم 14 هزار و 646 رای معادل 1.5 درصد و هاشمی‌طبا 5 هزار و 630 رای معادل 6 دهم درصد بوده است.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه با تعداد آرای شهر‌ها 59 درصد و 41 درصد روستا در روستا‌ها اخذ شده است، یاد آور شد: این موضوع با ترکیب جمعیتی استان خوانایی دارد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مشارکت در شهرستان تویسرکان با 82.8 درصد بوده است، بیان کرد: کمترین مشارکت مربوط به یکی از شهرستان‌ها با 69 درصد بوده است.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه در سطح شهر‌ها بیشترین گرایش به حجت‌الاسلام روحانی بوده و در روستا‌ها آرا بیشتر به حجت‌الاسلام رئیسی تعلق داشته است، افزود: در شهر همدان با 269 هزار رای صحیح میزان مشارکت 69.5 درصد بوده و در شهر همدان 55.2 درصد به روحانی رای دادند.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهر‌های استان بیشترین مشارکت در اسدآباد79.5 درصد بوده است، ادامه داد: از 42 هزار و51 افراد واجد شرایط33 هزار و784 نفر در انتخابات شرکت کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه بیشترین میانگین سنی رای‌دهندگان به 26 تا 35 سال با 215 هزار نفر بود، بیان کرد: افراد رای ‌دهنده بین 36 تا 45 نیز به تعداد 203 هزار نفر بوده که در مجموع 50 درصد شرکت کنندگان بین 26 تا 45 ساله بودند.

وی با بیان اینکه 211 نفر از شرکت‌کنندگان در انتخابات بالای 96 سال سن داشتند که یک نفر از آنها از استاندار هدیه‌ای دریافت کردند، بیان کرد: 133 هزار نفر در استان همدان بین سن 18 تا 25 سال بودند.

الهی‌تبار با اشاره به اینکه 46 درصد رای دهندگان در استان همدان آقا و 54 درصد خانم بودند، افزود: در این انتخابات سعی شد تمام توان نهاد اجرایی انتخابات با هماهنگی که با هیات‌های نظارت ریاست جمهوری و شورای‌های شهر به کار گرفته شود تا تسهیلات لازم برای حضور مردم در پای صندوق‌های رای فراهم شود.

وی با بیان اینکه در دوره‌های گذشته انتخابات مردم حاضر در شعب اخذ رای پس از پایان ساعت 24 به دورن شعبه راهنمایی می‌شدند و رای آنها اخذ می‌شد، ادامه داد: امسال شورای نگهبان عنوان کرد آرایی که از ساعت 24 به بعد اخذ شود برای ما قابل قبول نیست.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با تاکید بر اینکه دلیل شورای نگهبان برای اخذ نکردن رای مردم پس از ساعت 24 قانونی بود، افزود: قانون‌گزار عنوان شده که انتخابات باید در روز جمعه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از حسن‌های برگزاری انتخابات الکترونیکی این بود که بعد از ساعت 24 رای‌گیری متوقف شد و کسی نمی‌توانست رای دهد، افزود: با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی دیگر حرفی از آرای تکراری، رای با شناسنامه غیر، رای با شناسنامه افرادی به سن قانونی نرسیده و ... وجود نداشت.

الهی‌تبار با بیان اینکه در چهار شهری که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد کمترین اعتراض انجام شد، افزود: امیدواریم که همه مسؤولان امر برگزاری انتخابات و دستگاه‌های اجرایی، سمت و سوی انتخابات را به سمت برگزاری تمام الکترونیکی انتخابات ببرند و تا بسیاری از چالش ها برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار