قابل توجه منتخبین شورای شهر خرم‌آباد: مردم این شهر حافظه خوبی دارند/ مردم این شهر آزموده را آزمودن خطاست را به خوبی بلدند
کد خبر: ۴۳۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶ 27 May 2017
29ام اردیبهشت ماه امسال شاهد انتخاباتی با شکوه و با حضور آحاد هم‌وطنان ایرانی بود. گرچه به دلایل زیادی از جمله هم‌زمانی انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و الکترونیکی شدن انتخابات شوراها در بعضی از شهرها به‌ویژه شهر خرم‌آباد، درصد رسمی مشارکت مردم کمتر از سال 88 بود ولی آنچه مسلم است، استقبال بسیار خوبی از این انتخابات صورت گرفت.

در کمال تعجب، 230 نفر در حوزه انتخابیه شهر خرم‌آباد کاندیدای شورای شهر شده بودند و اکثریت قاطبه آن‌ها از فیلترهای بزرگ و غیردقیق هیأت اجرایی و نظارت عبور کرده و تایید صلاحیت شدند. اینکه این فیلترها به‌صورت مرحله‌ای عمل کرده و در هر مرحله پهن‌تر می‌شدند هم در نوع خود قابل‌تأمل است. در همان روزهای قبل از انتخابات و با توجه به تعدد کاندیداها، قابل پیش‌بینی بود که آراء نفرات به یکدیگر بسیار نزدیک خواهد بود و ترکیب 9 نفره پنجمین دوره شورای اسلامی شهر خرم‌آباد را نمی‌توان با اطمینان پیش‌بینی کرد.

بعد از یک هفته تبلیغات رسمی، استفاده از انواع نابهنجاری‌های شهری از سوی اکثریت ستادهای کاندیداها، تسخیر فضای مجازی و تراکم تعداد پیام کپی شده در ثانیه، مهمانی‌های فراوان، حجم زیادی از تولید زباله کاغذی و مخارج آن‌چنانی روز موعود فرا رسید.

در این بین رأی بیش از 40 هزارنفری نفر اول انتخابات، ولی اله رستمی نژاد و اختلاف حدوداً 28 هزار نفری وی با نفر دوم، همگان را شگفت زده نمود. رأی ای که اکثر مردم از آن به‌عنوان نوعی اعتراض اجتماعی به عملکرد ضعیف کاندیداهای شوراهای شهر قبلی و شرایط نابهنجار اجتماعی برای این شخص نام می‌برند. در اینکه در زمان تبلیغات انتخاباتی برای ایشان، تحصیلات و گذشته‌شان خواسته و یا ناخواسته بزرگنمایی‌هایی صورت گرفته که از آن به بهترین شکل ممکن استفاده نمودند شکی نیست ولی هرچه که هست ایشان با این رأی قاطع نفر اول انتخابات شورای شهر خرم‌آباد و قابل‌احترام برای همگان هستند. شخصی که نه از دل طایفه برخاسته است و نه جناح سیاسی مشخصی دارد و نه حتی ستاد انتخاباتی‌ای داشت.

گرچه مردم شهر خرم‌آباد نشان داده‌اند که برخلاف سایر کلان‌شهرها، چندان به رأی دادن به کل اعضای یک لیست راغب نیستند ولی در بین سایر نفرات منتخب لیست مردم افرادی حضور دارند که به وضوح در لیست‌های احزاب سیاسی قرار گرفتند و وامدار آن جناح و حزب خواهند بود. همانند علی‌محمد صالحی نسب و زهرا نظری، نفرات چهارم و پنجم که در لیست شورای اصلاح‌طلبان بودند و اردشیر دریکوند و علی ماکنعلی، نفرات ششم و هفتم که در لیست کار و خدمت (اصولگرایان) بودند. دیگر نفرات علی‌رغم گرایشات سیاسی مختلفی که دارند در لیست احزاب قرار نگرفتند.

رستم کوشکی، نفر دوم لیست منتخب، تنها کاندیدایی است که سابقه حضور در ادوار گذشته شورای شهر خرم‌آباد را دارد و این به معنی "نه" قاطع مردم به نمایندگان سابق شورای شهر و عملکرد هر یک از آن‌هاست. در واقع در شهر ما، "آزموده را آزمودن خطاست" به‌خوبی اجرا می‌گردد و در این بین باید در ویژگی‌های مثبت رستم کوشکی و پتانسیل‌های ذاتی وی کنکاش کرد که چگونه توانسته رأی اعتماد مجدد مردم را به دست آورد؛ مردمی که به یکی از کاندیداهای منتخب دوره قبلی شورا، 20 هزار کمتر رأی دادند.

از اسماعیل رضایی، سومین نفر لیست مردم، می‌توان به‌عنوان یکی از جوان‌های خرم‌آبادی نام برد که به یک باره بر سر زبان‌ها افتاد و با داشتن شهرت مناسب خانوادگی و جمعیت حامی قابل‌توجهی از مردم جنوب شهر، به شورای شهر راه پیدا کرد.

مهرداد علی پناه و سجاد بابایی، نفرات هشتم و نهم، دیگر نفراتی هستند که بدون داشتن رأی طایفه‌ای چندان مؤثر توانستند منتخب مردم قرار گیرند. گرچه سجاد بابایی موردحمایت انجمن پیمانکاران و جامعه مهندسین نیز قرار گرفته بود.

تفاوت چشمگیر انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر خرم‌آباد با دیگر انتخابات و دیگر ادوار، حضور مؤثر و فعال تشکل‌های مردم‌نهاد بود که برخی از کاندیداها را مورد حمایت خود قرار دادند. زهرا نظری و رستم کوشکی نفراتی هستند که حامیانی از سازمان‌های مردم‌نهاد هم داشتند.

مطمئناً بزرگ‌ترین انتخاب اعضای شورای شهر، انتخاب شهردار خرم‌آباد خواهد بود. انتخابی که تأثیر بسیار زیادی در سایر تصمیمات شورا و شهرداری و روند چهار ساله فعالیت این دو خواهد گذاشت.

معمولاً در دوره‌های پیشین دو نگاه سیاسی و طایفه‌ای بر انتخاب شهردار حاکم بوده و کمتر اجازه داده شده است فردی متخصص، با تجربه و با تحصیلات مرتبط در رأس امور شهرداری قرار گیرد.

در این دوره نیز با حضور 3 نماینده اصولگرا، 2 نماینده اصلاح‌طلب و 4 نماینده‌ای که جهت‌گیری سیاسی آن‌ها به‌وضوح مشخص نیست باید دید این نگاه نامناسب سیاسی‌کاری بجای شایسته‌سالاری بر انتخاب شهردار سایه می‌افکند یا خیر.

این در حالی است که نگارنده با توجه به افزایش سطح آگاهی مردم و سوگندنامه‌هایی که اکثر اعضای منتخب شورا امضا کرده‌اند، امکان انتخاب طایفه‌ای و قومیتی شهردار را منتفی می‌داند.

همچنین مطمئناً اعضای محترم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر خرم‌آباد فراموش نخواهند کرد که مردم این شهر حافظه خوبی دارند و از آنجا که به‌صورت روزانه با معضلات مختلف شهری، عملکرد شهرداری و شورا در ارتباط هستند، کوچک‌ترین خبرها و حتی حواشی پیرامون شورا و اعضای آن را دنبال خواهند کرد.

باید منتظر ماند و دید که شهردار جدید از دل همین 9 نفر بیرون می‌آید تا راه برای ورود اعضای علی‌البدل باز شود، یا بعضی از این اعضا از شورا کناره‌گیری می‌کنند. باید منتظر ماند و دید آیا شهردار آینده خرم‌آباد به فکر محبوبیت مردمی و انتخابات آتی مجلس خواهد بود و یا اوضاع بر وفق مراد مردم پیش می‌رود و بر اساس اصل شایسته‌سالاری پیش می‌رود.

باشد که شهرداری متخصص، متعهد و پاکدست انتخاب شود و اعضای محترم شورای شهر بر اساس وظایف ذاتی خود حامی وی بوده و هیچ‌گونه سهم خواهی اعم از معاونین شهردار، مدیران عامل سازمان‌های تابعه شهرداری، استخدام‌های بی‌ضابطه و امثال کمیسیون ماده 100 را مد نظر قرار ندهند.


انوشیروان سپهوند/یافته

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار