سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مباحث اقتصادی، با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری برگزار شد و نامزدها در آخرین کارزار به صورت رودرو به نقد شدید رقبا پرداختند و آخرین کوشش مهم خود برای جلب آرای عمومی را به نقطه مطلوب‌شان رساندند.
کد خبر: ۴۲۲۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴ 12 May 2017
بخش سوم؛ جمع بندی پایان کاندیداها
 
 
مجری: می‌رسیم به بخش پایانی جمع بندی مناظره امروز، وقت‌های اضافه که در مناظره اول داشتند در مناظره دوم جبران کردیم. اول برنامه عرض کردم وقت‌های استفاده نشده نامزدهای محترم برایشان محاسبه نمی‌شود اما وقت‌هایی که اضافه استفاده شده از فرصت 5 دقیقه جمع بندی کم می‌شود. چون این برنامه آخرین برنامه مناظره است و دیگر برنامه نداریم و هم در آستانه اذان هستیم.


از نامزدها می‌خواهم که رعایت کنند تا بتوانیم با عدالت زمانبندی دقیق برنامه را اجرا کنیم. ما مبنای‌مان همان قرعه‌کشی قبل از آغاز برنامه است که شماره صندلی نامزدها مشخص می‌شود و همان برای این بخش هم در نظر گرفته می‌شود. طبق زمانبندی دقیقی که حاصل استخراج نمایشگر حساس به صدای نامزدهای محترم است.
 
فرصت آقای هاشمی طبا 3 دقیقه و 25 ثانیه است.


هاشمی طبا:
 
ما گل هاي خندانيم
فرزندان ايرانيم
ايران پاک خود را
مانند جان مي دانيم
ما بايد دانا باشيم
هشيار و بينا باشيم
از بهر حفظ ايران
بايد توانا باشيم
آباد باش، اي ايران
آزاد باش، اي ايران
از ما فرزندان خود
دلشاد باش اي ايران 
 
من دوست داشتم نوه 6 ساله‌ام می آوردم که عینا نشان بدهم برای آنها باید کار کنیم طبیعتا هر سیاستمدار و مدیر جامعه باید مردم را دوست داشته باشد تا بتواند برایشان کار کند. اما دوست داشتن انواع مختلف دارد امام مردم را دوست داشت اگر در حمله بعث عراق به مردم می‌گفت که من شما را دوست دارم بروید پنهان شوید که آسیب نبینید، من شما را دوست دارم. به مردم گفت که به جبهه‌ها بروید و ایران را حفظ کنید چنین شد که مردم به جبهه رفتند و ایران را حفظ کردند. ما برای 4 تا رای نباید کاری کنیم که مردم را به عنوان دوستدار درست خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده شده هیچ کدام عملی نیست.
 
سوال می‌کنیم چرا منابع یارانه 3 برابر را نمی‌گویید می‌گویند آماده است از کجا؟ معلوم نیست.این فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند استقلال ملی و عظمتت ملت ایران در ذهنم بوده است. به همین دلیل حفظ ارجمندی ایران د ردرجه اول قرار دادم. به جای پخش یارانه به همه اینکه تظاهر به دوست داشتن همه می‌کنم گفتم به خانواده‌های ناتوان و مستضعف کمک می کنم و گفتم که یارانه را به آنها می‌دهم و سرانجام به مسئله اقتصاد مقاومتی، تولید برای صادرات،‌تولید و اصلاح کشاورزی در جهت رفع مشکل نابودی ایران که ایران همه چیز را به ما مردم داده است.


مام میهن همه چیز را به ما داده و ما باید جبران کنیم. همه مردم ما بدانند که نفت،‌آب، گاز، جنگل، رودخانه در خدمتشان بوده و امروز اگر بخواهیم ادامه بدهیم میراث یک سرزمین سترون را خواهیم داشت و نه استقلال ملی خواهیم داشت و نه عظمت و سربلندی ملت ایران. پاینده باشید.


مجری: آقای قالیباف 3 دقیقه و 29 ثانیه وقت دارید.


قالیباف: من دوست داشتم در پایان مطلبی را خدمت ملت عزیز بگویم. اما به هر حال امروز در این روز عید این شرایط پیش آمد که آقایان روحانی و جهانگیری مطالبی را گفتند که باید بگویم چرا باید بگویم؟ چون فکر کنم اگر به اینها اشاره نکنم حق این مردم محروم و مظلوم و حق همه ایرانی‌ها را ضایع کردم باید روشن کنم. امروز مشکل اقتصاد و عدم رشد اقتصادی کشور فرتص‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی پیش آمده است.


آقای روحانی می‌فرمایید هر کسی هست باید برخورد کنید خوب اولین برخورد را خودتان انجام بدهید شما مطلع هستید که بستگان شما در کنار شما امروز دارند چه می‌کنند درحوزه‌های مالی و بانکی. چرا برخورد نمی‌کنید؟ چون خودتان هم از این رانت استفاده می‌کنید وقتی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید برخورد کنید. وقتی 800 متر زمین می‌گیرید به 2.5 میلیون تومان در سال 70 حتما شجاعت برخورد را ندارید این درد کشور است.


آقای جهانگیری به مردم بگویید که 385 متر در دهه 80 به متر 140 هزار تومان در ونک از بیت‌المال گرفتید بعد به ما میگویید املاک نجومی؟ چرا به مردم بدبخت نمی‌دهید؛ این درد ماست. ما هر چه می‌گوییم از دولت شما این را می‌فهمیم این را می‌گوییم، می‌گویید نداریم‌، آن را می‌گوییم می‌گویید نیست. این هم دو اسناد از شما دو بزرگوار. به همین دلیل است که می‌گویید نمی‌شود، نی‌توانیم پس این 6 میلیون بیکار کشور و سالانه یک میلیون اضافه می‌شود ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم یک درصد خاک دنیا را داریم 5 درصد منابع دنیا را داریم.


چرا نمی‌توانیم اداره کنیم و مردم ما در این سرزمین فقیرانه زندگی می‌کنند به خاطر اینکه فساد وجود دارد، سیستم‌ها را هوشمند نمی‌کنیم فساد ساختاری داریم. هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک ما باید شجاعانه بایستیم و حق مردم را بدهیم و خدمت کنیم به مردم.


مجری: تقاضا می‌کنیم آقای میرسلیم 3 دقیقه و 45 ثانیه وقت دارید


میرسلیم: من شخصا ادعای معجزه برای رفع این مشکلات را ندارم. مگر با یاری خود شما و به لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزم و جزم برای باز کردن گره‌ها. مهمترین مسئله امروز کشور ما فساد است و آن هم فساد در دستگاههای اجرایی. سایر مفاسد ناشی از فساد دستگاه هاجرایی است.


من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی در خانواده‌ها است جنگ خواهم کرد. مبارزه با فاسد اداری که خواسته شما و مقام معظم رهبری است و آن نیز جز با همکاری افراد پاکدست و فسادستیز میسر نخواهد بود. دولت من دولت کاسبان نخواهد بود. با شناختی که از طریق دفاترمان در سراسر کشور داریم ما برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه نجات فوری صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است و شایسته مردم نیست را داریم.


رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران که متاسفانه عده‌ کثیری از آنها قراردادی هستند و تامین  شغلی آنها میسر نیست و گرفتاری مالی آنها را رنج می دهد رسیدگی فوری به این عزیزان در برنامه ماست و همچنین توجه به روستائیان و عشایر در دستور کار ماست. ایجاد بازار صادراتی جزو برنامه اصلی است. ما برنامه دقیق برای ایجاد اشتغال نیروی جوان و تحصیل کرده بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان داریم و امروز می‌خواهم سلام این جوانان عزیز را خدمت همه نامزدها برسانم و بگویم آنها منتظر حضور شما در میان خودشان هستند.


امیدوارم که با هماهنگی که بین انتخاب شایسته انتخاب شده دولت پاکدست بتوانیم از پس وظایف مهمی که برعهده ماست برای تعالی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بر‌آییم.
 
مجری خطاب به روحانی: آقای روحانی فرصت جمع بندی شما 4 دقیقه و 46 ثانیه است بفرمایید


روحانی: من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم اما مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید.


آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجب املاک و اموال مردم صحبت بکنید و بگویید ما که همه اموالمان در اختیار قوه قضاییه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.


من اگر در تهران یک خانه بیشتر داشتم مال شما و اگر هم در حال حاضر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده است شما بروید آن تخلف را پیگیری بکنید و از آن شکایت بکنید. آن زمین را هم شما می‌دانید که معوض چه بوده است و خبر دارید و الان دارید آن را طور دیگری مطرح می‌کنید. شما اگر خیلی ناراحت زمین هستید به ترقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما در آنجا چه می‌کنند.
 
آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دستتان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید ، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.


امام رضا (ع)افتخار همه ما شیعیان و مردم است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟


مردم ما با هم چهار سال پیش یک عهد بستیم و براساس آن جلو رفتیم. ما 10 برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و آن را شکستیم. ما هر بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند یعنی همان پی‌ام‌دی که آن را از بین بردیم. من به مردم اعلام می‌کنم که آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار سال برداشتم بقیه تحریم‌های ملت ایران را به خوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران را و منفعت ایران را به ملت ایران بازگردانم.


ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم. ما با هم تعهد دادیم که تورم را کاهش دهیم و آن را تک‌رقمی کنیم که این کار را کردیم. کشاورزان ایران ما با هم تعهد بسته بودیم که در تولید گندم به خودکفایی برسیم که رسیدیم و 21 میلیون تن اضافه مواد غذایی تولید کردیم. ما به همین عهدمان و راهمان ادامه خواهیم داد. ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان باز گردانیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد.


ما برای کنترل آب‌های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم کاری کردیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم که اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می‌توانست 14 میلیون مردم را در غرب کشور تحت تاثیر قرار دهد. من به مردم، ایثارگران و خانواده‌های شهدا وعده دادم که در این دولت مطالبات باقی‌مانده خانواده‌های ایثارگران از سال 76 تا 96 را پیگیری کنم. ما این مقدار را پرداخت کردیم و با ملت ایران عهدم با شما راستگویی، صداقت و کار است.
 
مجری زمان جهانگیری را برای جمع بندی نهایی اعلام کرد
 
جهانگیری: ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور کنیم. اوضاع منطقه نگران کننده است باید مواظب ایران باشیم. باید از کشورمان حراست کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می توانیم با برنامه هایی که گفتیم مسایل و مشکلات را حل کنیم. مردم، فرهنگیان، کارکنان دولت، کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان تامین اجتماعی، پرستاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و خبرنگاران و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و خانواده های شهدا، وکلا و قضات همه و همه به صحنه بیایید، یک لحظه رای می دهید آینده را رقم می زنید.


ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم.آقای قالیباف شما 12 سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می شوید فکر می کنید مردم تهران  نسبت به 12 سال قبل از ترافیک ، جمع آوری زباله ها و متکدیان و ... راضی ترند. اگر راضی بودند در انتخابات سال 92، 700 هزار رای نمی آوردید؟ نفر آخر لیست نمایندگان یک میلیون و خرده ای رای آورد. ما سهام عدالت را واقعی می کنیم. سه سال بر روی آن کار شده است. از شهریور سال 96 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه ها خواهد شد.


طرح های مختلفی برای کشاورزی تهیه شده و در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که برای سال 96، 950 هزار شغل ایجاد کنیم. در روستاها و مناطق محروم 1.5 میلیارد تومان از مجلس درخواست کردیم که رییس مجلس قول داد که آن را تصویب کند.
 
مجری زمان رئیسی را برای جمع بندی نهایی اعلام کرد 
 
ابراهیم رئیسی: در ارتباط با منابع آنچه که مردم وعده کرده اند باید بگویم که برای همه وعده ها منابع،‌ بررسی و کارشناسی شده است. باید قطعا با فرارهای مالیاتی به طور قاطع برخورد شود نه اینکه فقط مالیات کاسبان خوش حساب اخذ شود. باید جلوی قاچاق کالای افراد رفیق و دوست و آشنای برخی از دولتمردان گرفته شود. همچنین باید از دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری شود. اگر جلوی هزینه های اضافی و روحیه اشرافی گری گرفته شود حتما می توان برای دهک های پایین وضعیت های متفاوتی ایجاد کرد.


رسیدگی به دهک های پایین اقدامی دور انتظار نیست و دولت فعلی نیز در حال انجام بخشی از این کار است. آقای روحانی شما من را می شناسید. من چون روحیه حقوقی و قضائی دارم سخنی همینطوری بر زبانم جاری نمی شود که بگویم؛ آقای معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور در دفتر شما آمدند و  با جنابعالی صحبت کردند؛ با اینکه آنها مدارک و اسناد را به شما نشان دادند و گفتند که نزدیکترین افراد شما دچار یکسری مشکل میلیونی هستند اگر من جای شما بودم مساعدت می کردم و می گفتم براساس قانون برخورد شود. این که نباید الان انجام شود یا بعدا باید انجام شود یا در مسائل تشکیک کنید با روحیه فردی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.


من این صحبت ها را با استناد به صحبت های آقایانی که در دفتر شما انجام داده اند مطرح می کنم. آقای جهانگیری نیز به خوبی از روحیه ضد فساد من خبر دارند. ایشان همچنین به خوبی می دانم که من به مسائل مختلف آشنایی دارم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آمبودزمان آسیایی برای نخستین بار در زمان دولت اصلاحات در قوه قضائیه با حضور 40 کشور جهان تشکیل شد و موسس آن من و پاکستانی ها بودیم خطاب به روحانی، خاطر نشان کرد: به جز برجام که شما آقایان از آن بیشتر اطلاع دارید من کمتر از شماها ارتباطات خارجی و اعتبار جایگاه اداری نداشته ام.


چرا می خواهید تحقیر کنید؟ این روحیه اخلاقی نیست چرا که به جز موضوعی که جنابعالی در آن ورود داشتند در سیاست خارجی حتما اطلاعات من کمتر از جنابعالی و آقای جهانگیری نیست. آزادی های سیاسی و مدنی وظیفه هر دولتی است و هر دولتی موظف به تامین تضمین این آزادی ها برای همه است. آقای روحانی مگر جنابعالی زبان را برای کردها آزاد کردید؟؛ خدا آزاد کرد. قانونی اساسی اجازه داد که کردها و سایر اقوام از لباس رسمی خود استفاده کنند. این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه معتقد به وجود شهروندان درجه یک دو و سه نیستیم تاکید کرد: دولت موظف است به 80 میلیون نفر خدمت دهد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار