محققان دانشگاه‌های تمپل و پیتزبورگ آمریکا با استفاده از یک روش ویرایش ژن موفق به غیرفعال کردن دی‌ان ای متعلق به ویروس اچ آی وی در ژنوم زنده مدل حیوانی شدند.
کد خبر: ۴۱۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳ 04 May 2017
محققان دانشگاه‌های تمپل و پیتزبورگ آمریکا با استفاده از یک روش ویرایش ژن موفق به غیرفعال کردن دی‌ان ای متعلق به ویروس اچ آی وی در ژنوم زنده مدل حیوانی شدند.

به گزارش از پایگاه خبری مدیکال ساینس، در این مطالعه، مکانیسم تکثیر ویروس HIV نوع یک، کاملا غیر فعال شده است و این ویروس به طور کلی از سلول‌های مدل حیوانی حذف شده است.
 
موش‌های مورد آزمایش، با پیوند سلول‌های ایمنی انسانی آلوده به ویروس، به ویروس HIV مبتلا بودند. در این مطالعه از یک روش ویرایش ژن به نام CRISPR/Cas9 استفاده شده است و با استفاده از آن ویروس را از بافت‌ها و اندام‌های مدل‌های حیوانی حذف کرده اند.
در این مطالعه جدید از دستاوردهای مطالعات قبلی در زمینه ویرایش ژن نیز استفاده شده است و نشان می‌دهد این روش هم در موش های مبتلا به ویروس حاد و هم در عفونت های مزمن و پنهان در انسان موثر است.
 
در این مطالعه ویروس HIV نوع یک در موش های مهندسی ژنتیکی شده غیر فعال شده است و بیان اسید ریبو نوکلئیک بین 60 تا 70 درصد کاهش یافته است. این روش همچنین در موش‌های مبتلا به ویروس انسانی HIV نوع یک نیز مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج تا 96 درصد موثر بوده است. این مطالعه می‌تواند درمان ویروس HIV بوسیه روش CRISPR/Cas9 را متحول کند.
 
ویروس HIV نوعی ویروس نقص ایمنی است که سبب عفونت سلول های سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آنان می شود. با پیشرفت عفونت، سیستم ایمنی ضعیف تر می شود و در نهایت به سندرم نقص ایمنی پیشرفته (AIDS) منجر می شود. 10 تا 15 سال طول می کشد تا فرد آلوده به ویروس HIV به ایدز مبتلا شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار