بالاخره یارانه چه کسانی قطع می شود؟/ مشکلات خانواده های با 3 فرزند بیکار در صورت قطع یارانه/ اما و اگر های حذف یارانه ای سه دهک از پردرآمدها
کد خبر: ۴۰۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰ 10 April 2017
خبرگزاری میزان- رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه گفت: ما اعتقاد داریم برخی کارها، صحبتها و مباحث تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته است و دور از شائبه نیست که عدم حذف سه دهک ثروتمند از دریافت یارانه بخاطر نزدیکی به زمان انتخابات باشد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، روز گذشته از نامه برخی نمایندگان به هیئت رییسه برای بررسی اهمال دولت درباره حذف یارانه بگیران پردرآمد و ارجاع این نامه به کمیسیون متبوعش خبر داد و افزود: "نمایندگان در این نامه اظهار کرده اند که چرا دولت در حذف سه دهک یارانه بگیر از دریافت یارانه اهمال کرده و قانون را به نحو کامل اجرا نکرده است، که خواستار ارائه گزارشی در این باره شده اند، لذا هیئت رییسه این درخواست را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه داده و مقرر شده که کمیسیون در جلسات آتی گزارشی در این باره از مسئولان مربوطه اخذ کند."


حمیدرضا حاجی بابایی،  رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان با اشاره به نامه فوق، با بیان اینکه "در بحث یارانه مشکلات پیچیده و عدیده ای وجود دارد، اظهار کرد: مهمترین مشکل در بخش یارانه این است که حدود 50هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای یارانه ها به بودجه عمومی دولت و هم به خزانه داری کل وارد نمی شود که این چالشی جدی است. 


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: از طرف دیگر نرخ آن پرداختی به مردم که 45500 تومان بود هم اکنون ارزشش در حدود 8 هزار تومان پایین آمده و به نرخ سابق پرداخت نمی شود.


حاجی بابایی گفت: دوستان در دوره قبلی مجلس تصویب کرده بودند که سه دهک را کاهش دهند من دو ایراد اساسی به این موضوع دارم، اول اینکه مبلغ 3 و نیم میلیون تومان درآمدی که برای آن سقف گذاشته اند که یارانه پرداخت نشود، متاسفانه هم اکنون خانواده هایی هستند که 2 یا 3 فرزند بیکار دارند و در صورت قطع یارانه شان، با مشکل مواجه می شوند. 


وی در ادامه یادآور شد: مشکل دوم در نوع کاربرد و روشی که برای قطع افراد و یا ادامه یارانه انجام پذیرفته وجود دارد و خانواده هایی یارانه شان قطع شده که از حداقل زندگی هم برخوردار نیستند و درکنار آن یارانه خانواده هایی قطع نشده که از وضعیت مالی مناسبی برخوردارند. 


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: به نظر می رسد در چنین موقعیت زمانی، حرکات مسئولان باید با رعایت خیلی از مسائل نظام صورت بگیرد و چنین اقداماتی را سنجیده نمی بینم. 


حاجی بابایی عنوان داشت: ما اعتقاد داریم برخی کارها، صحبتها و مباحث تحت الشعاع مسائل سیاسی قرار گرفته است و عدم حذف سه دهک ثروتمند از دریافت یارانه در این برهه به دور از شائبه نیست.


وی درباره اینکه آیا حذف یارانه سه دهک ثروتمند جامعه می تواند این یارانه را به سمت تولید ببرد، افزود: من معتقدم اگر می خواهند یارانه ای را حذف کنند باید آن را به افراد کم درآمد پرداخت کنند، برای اینکه به اندازه کافی در بخش تولید درآمد وجود دارد و آن درآمد را فقط به شرکت های دولتی می دهند و به بخش های خصوصی نمی دهند در صورتی که باید قانونش کرد و آن را از دست شرکت های دولتی بیرون آورد و به بخش خصوصی  هم پرداخت کرد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اگر بخواهند یارانه سه دهک از پردرآمدها را کاهش دهند که من البته روی سقف آن حرف دارم، باید آن مبلغ به دهک های پایین اضافه شود تا بتوانند از پس هزینه هایشان برآیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار