در استان لرستان بیش‎از 107 بقعه متبرکه وجود دارد که در ایام نوروز نوروز زائران زیادی از سایر شهرها و استان‌های کشور را به خود جذب می‌کنند.
کد خبر: ۳۹۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۹ 23 March 2017
در استان لرستان بقاع متبرکه امامزادگانی همچون امامزاده زیدبن علی(ع)، امامزاده محمد، احمد، ابراهیم و ... وجود دارد که در ایام نوروز زائران زیادی از سایر شهرهای استان و همچنین از سایر استان‌های کشور را به خود جذب می‌کند.

امامزاده زیدبن علی(ع) خرم‌آباد

بقعه متبرکه این امامزاده در وسط شهر خرم‌آباد در محلی به‌نام بازار روز واقع شده است. این امامزاده داری کرامات زیادی بوده و به این خاطر در طول سال پذیرای خیل عظیمی از زائران می‌باشد. در اطراف این امامزاده آثار تاریخی مهمی چون قلعه فلک‌الافلاک و گرداب سنگی قرار دارد.

امامزاده عبدالله(ع)

امامزاده عبدالله ملقب به شاهزاده عبدالله که نسبش به امام‌ «سجاد (ع)» می‌رسد بقعه متبرکه این امامزاده در جنوب غربی خرم‌آباد در کیلومتر 5 جاده خرم ‌باد به کوهدشت واقع شده ودر ایام تعطیل و مناسبت‌ها، پذیرای زائرین فراوانی است.

امامزاده دوبرادران(ع)

بقعه متبرکه این امامزادگان در غرب شهر خرم‌آباد در انتهای شرقی خیابان 17 شهریور قرار دارد. در گویش محلی به آن (دو براره) می‌گویند. به اعتقاد مردم خرم‌آباد این قبور متعلق به دو برادر به نام‌های ابوالوفا و سیدعلی بوده که از احفاد امام موسی کاظم(ع) به شمار می‌آیند.

امامزاده پیر شمس الدین(ع)

بقعه متبرکه پیر شمس‌الدین در 22 کیلومتری غرب شهر سراب دوره و در شمال دهستان تشکن در کوهپایه سفید کوه واقع است. این امام زاده از احفاد امام موسی کاظم(ع)است.

امامزاده شاه احمد(ع)

بقعه شاه احمد در جنوب شهر پل‌دختر واقع شده که در فصول مختلف سال به‌ویژه ایام نوروز، پذیرای خیل عظیم زائرانی است که از لرستان و استان‌های هم‌جوار به این منطقه سفر می‌کنند.

این امامزاده همچون نگینی مرصع برفراز ارتفاع یک‌هزار و 610 متری کبیرکوه در ضلع جنوب غربی دهستان پاعلم از توابع شهرستان پلدختر واقع شده است. در سال‌های اخیر به‌همت اوقاف وامور خیریه استان لرستان و خیرین منطقه برای این امامزاده جاده آسفالت، گنبد و بارگاه فراهم شده است.

امامزاده ابراهیم(ع)

امامزاده ابراهیم از فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) است. بقعه متبرکه وی در دره‌های رشته کوههای زاگرس در استان لرستان و در شهرستان دلفان قرار دارد. امامزاده ابراهیم در نزد مردم لرستان به بابای بزرگ نیز معروف است.

امامزاده محمد(ع)

شاهزاده محمد از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) است که این امامزاده در منتهی‌الیه غرب استان لرستان و در 40 کیلومتری شهرستان کوهدشت واقع شده است که در ایام مختلف سال پذیرای زائران زیادی از غرب کشور است.

امامزاده ابوالوفاء(ع)

امامزاده ابوالوفاء در 25 کیلومتری شمال کوهدشت می باشد. سید محمد ابوالوفاء از احفاد امام سجاد(ع) است.

امامزاده قاسم(ع)

بقعه متبرکه امامزاده قاسم یکی از بناهای تاریخی استان لرستان در غرب ایران است که قدمت آن به قرن هشتم هجری و دوره ایلخانی می‌رسد. امامزاده قاسم در دهستان چاپلق (گاپله) از توابع شهرستان ازنا و در دشت جاپلق واقع شده است. نام این روستا نیز برگرفته از همین امامزاده است.

امامزاده پیرعباد(ع)

بقعه متبرکه امامزاده پیرعباد یکی از مکان‌های زیارتی در شهرستان ازنا است.این بقعه متبرکه محل عبادت و تفریح مردم ازنا در روزهای تعطیل و ایام مذهبی است.این امامزاده در مجاورت جاده ازنا، اراک قرار گرفته است.

امامزاده ابوالحسن(ع)           

بقعه متبرکه امامزاده ابوالحسن(ع) در خیابان صفای بروجرد واقع شده است این امامزاده از احفاد امام سجاد(ع) است.

امامزاده جعفر(ع)

بقعه متبرکه امامزاده جعفر یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر بروجرد است که در انتهای خیابان جعفری قرار دارد. این امامزاده از احفاد امام موسی بن جعفر(ع) است.

امامزاده قاسم بروجرد(ع)

بقعه متبرکه امامزاده قاسم در جنوب شرقی بروجرد قرار دارد این امامزاده فرزند امامزاده احمد معروف به «شاه‌چراغ» است که در مرکز شهرشیراز دارای بارگاه با عظمتی است.

امامزاده محمد بن حسن(ع)

بقعه متبرکه امامزاده محمد بن حسن یکی از مکان‌های بسیار مهم زیارتی شهرستان الیگودرز می‌باشد. که هر ساله در فصول بهار و تابستان میزبان زائران فراوانی از استان و لرستان و استان‌های هم‌جوار است. این امامزاده در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شهر الیگودرز قرار دارد. مسیر منتهی به مقبره امامزاده محمد بن حسن جاده‌ای خاکی و کوهستانی است.

بقعه ابراهیم بن مالک اشتر نخعی

این بقعه که در محل، به «کمر بسته» معروف است در روستای گایکان در 18 کیلومتری شمال شرقی الیگودرز واقع شده است. از دیگر امکان زیارتی شهر الیگودرز مکان متبرکه حضرت قاسم(ع) است که در داخل شهر، کوی کاظم‌آباد واقع شده است. همچنین بقعه متبرکه سه تن (ع) در بخش مرکزی روستای فرسش در 45 کیلومتری شهر الیگودرز واقع شده است.

امامزاده زید بن علی(ع)

امامزاده زید بن علی از احفاد امام سجاد(ع) است. این امامزاده در روستای پیرآباد در 6 کیلومتری شهرستان دورود واقع شده است و سالانه پذیرای زائران زیادی است.

امامزاده حمزه علی(ع)

بقعه متبرکه این امامزاده در کیلومتر 3 جاده دورود ـ بروجرد در روستای سیاه‌کله از توابع شهرستان دورود واقع شده است طبیعت زیبا و سرسبز اطراف امامزاده باعث جذب زائران فراوانی شده است. 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار