سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امکانات کشور مناسب افزایش جمعیت بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر است، گفت: در صورت ایجاد امکانات برای نیروی جوان نرخ رشد ۱.۵ تا ۱.۷ درصد بسیار مناسب
کد خبر: ۳۹۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 15 March 2017
محمد نعیم امینی فرد سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به آمار سرشماری نفوس و مسکن مبنی بر کاهش سرعت افزایش جمعیت، گفت: دوره های مختلفی درحوزه کنترل موالید درکشور طی شده است؛ به طورمثال درسال های دهه 50  مسئولان ذی ربط بر کنترل جمعیت تاکید داشتند؛ این درحالی است که پس از پیروزی انقلاب و در دوره های جنگ تحمیلی کنترل جمعیت نادیده گرفته شد؛ به همین دلیل تا پایان جنگ تحمیلی رشد 3.5 درصدی جمعیت در ایران به وجود آمد.


نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: پس از جنگ و با توجه به نیازمندی جوانان به تحصیل، ازدواج و اشتغال، سیاستگذاران به این نتیجه رسیدند که با این رشد فزاینده نمی توانند منابع مورد نیاز برای جوانان را تامین کنند؛ بنابراین مجددا در دهه 70 سیاست های شدید کنترل جمعیتی اعمال شد، به طوری که درپایان این دهه مسئولان کنترل جمعیت در وزارت بهداشت دستاوردهای خود در این حوزه را جزو توفیقاتشان به شمار می آوردند.


وی با بیان اینکه رشد جمعیتی 3.7 درصدی تا ابتدای دهه 80 به 2.2 درصد کاهش پیدا کرد، تاکید کرد: از این مقطع تا کنون کاهش رشد جمعیت در کشور وجود داشته است،  ازاین رو رشد مناسب جمعیت بستگی به سیاستگذاری ها و چشم اندازنظام برای دهه های آینده دارد؛ بنابراین با کاهش رشد این چنینی یعنی جمعیت جوان در کشور کاهش پیدا کرده است.


امینی فرد با تاکیدبر اینکه کاهش جمعیت جوان و افزایش تعداد کهنسالان تحمیل کننده هزینه های بسیار به دولت است، گفت:  توجه به اجرای سیاست های کلی جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار مهم است  و طبق این سیاست ها باید رشد متناسب جمعیت در کشور به وجود آید، البته طبق منابع کشور جمعیت می تواند در پروسه  20 تا 25 سال آینده بین 120 تا 150 میلیون نفر افزایش پیدا کند.


سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: جمعیت یک فاکتور مهم درمعادلات اقتصادی است و باید برای آن امکانات مناسب فراهم شود، اما اگر امکانات برای جمعیت درجهت ادامه تحصیلات و اشتغال فراهم نشود، میزان مشکلات درجامعه افزایش پیدا می کند؛ این درحالی است که  اگر بتوان با سیاستگذاری های مناسب امکان بالندگی جمعیت رافراهم کرد، به طورحتم افزایش 1.5 تا 1.7 رشد برای کشور مناسب است.


به گزارش  خبرگزاری تابناک لرستان؛ برپایه نتایج سرشماری اخیر نفوس و مسکن در ایران، نرخ رشد جمعیت کشور همچنان رو به کاهش است.در گزارش اخیر مرکز آمار ایران، جمعیت کشور نزدیک به هشتاد میلیون نفر اعلام شده و نرخ افزایش جمعیت در پنج سال اخیر ۱.۲۴ اعلام شده است. این در حالی است که پنج سال پیش این رقم ۱.۲۹ بود.


منبع: خبرگزاری خانه ملت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار