تشریح خلاقیت ریاضی دبیر لرستانی برای ماندگاری آموخته های ریاضی دانش آموزان و کسب تجربه کارگروهی در دبیرستان حضرت فاطمه زهرا(س)
کد خبر: ۳۹۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۰ 13 March 2017
فرایند آموزش و پرورش امروز مفهومی بیش از آنچه میز و نیمکت نام دارد پیدا کرده است. آنچه در عرف یک جامعه به عنوان مهم ترین رسالت آموزش و پرورش در سالیان بسیار دور تداعی شده بود صرفا تدریس و آموزش به معنای انتقال مجموعه ای از مفاهیم خشک؛ خام و بدون انعطاف را شامل می شد. اما امروزه آموزش و پرورش رسالت خود را در تربیت نیروی خلاق؛ منعطف؛ جامعه پذیر و کارآمد می داند به گونه ای که ارائه سبک زندگی درست زیستن و درست اندیشیدن به عنوان یک دغدغه مطرح می باشد.
تربیت انسان سالم در بستری شکل خواهد گرفت که ریاضی در آن بخشی از زندگی خواهد بود و فهم ریاضی غذابی آسمانی نیست که بر سر دانش آموز آوار شده باشد. در همین راستا سبک نوشتار کتب جدید التألیف ریاضی سعی دارد خود را به زندگی دانش آموزان نزدیک کند و معلم ریاضی به عنوان بخشی از این فرایند در جذابیت بخشی مفاهیم ریاضی نقشی کلیدی خواهد داشت.
در میان خیل عظیم معلمان سخت کوش و خلاق ریاضی گاه خلاقیت هایی دیده می شود که مورد تحسین سایر همکاران قرار می گیرد. 
خلاقیت خانم زهرا رحیمی در گروه تلگرامی همکاران ریاضی متوسطه اول استان لرستان مورد توجه قرار گرفت و تحسین آنها را به همراه داشت. این موضوع خبرگزاری تابناک لرستان را بر آن داشت تا در گفتگویی کوتاه؛ گزارشی از طرح خانم زهرا رحیمی چگنی دبیر دبیرستان متوسطه اول حضرت فاطمه زهرا(س) شهرستان دوره چگنی تهیه نماید.
خانم رحیمی در این گفتگو بیان داشتند که طرح در سه پایه هفتم و هشتم و نهم متوسطه اول دبیرستان متوسطه اول حضرت فاطمه زهرا(س) انجام شد. در این طرح هر پایه خود در قالب گروه های جداگانه ای به دلخواه موضوعاتی را تعیین نمودند و پس از تأیید توسط اینجانب اقدام به استخراج مفاهیم اصلی و آموخته های خود از موضوع درسی نمودند.
ایشان ابراز داشتند در حالی که هر گروه موضوع دلخواه خود را انتخاب می کرد تلاش شده تا همه مطالب کتاب درسی که تا کنون در کلاس درس مورد بحث قرار گرفته بودند را شامل شود و هر دانش آموز علاوه بر فعالیت گروهی خود در نوشتن مطالب درسی آموخته شده را بنویسد. 
دبیر حق التدریس درس ریاضی بیان کردند دانش آموزان پس از اتمام فعالیت درسی مطالبی را که به یاد داشتند و به بر روی پارچه ثبت کرده بودند را برای سایر همکلاسی های خود تشریح نمودند. 



خانم رحیمی در پاسخ به اینکه این ایده از کجا در ذهن شما تداعی شد؛ گفتند از آنجا که به مباحث ادبی علاقه دارم و گاه شعر می گویم و گاهی خاطره ای می نویسم دوست داشتم که جذابیت ریاضی را در قالب یک برنامه خاطره نویسی برای دانش آموزان بیشتر کنم؛ لذا ایده "یادگاری ریاضی" را مطرح کردم تا دانش آموزان با رغبت به موضوع به اسم یادگاری نویسی آن هم در فضای روزهای پایان سال آنچه را که به نظرشان از ریاضی در طول این مدت آموخته اند را به یادگار بر روی پارچه ثبت کنند.
این دانشجوی دکتری ریاضی ابراز کردند که هوای بهاری و حضور هم زمان سه پایه در کنار همدیگر باعث گردید؛ نشاط خاصی به محیط مدرسه داده شود و سایر همکاران نیز با حضور خود در کنار دانش آموزان به  ایجاد این فضای مناسب کمک نمودند.
زهرا رحیمی در بیان اهداف این طرح گفتند که ایجاد فضایی شاد و مهیج برای دانش آموزان در روزهای پایانی سال و تقویت کار گروهی در بین دانش آموزان که خود بخشی از کسب مهارت های زندگی است از دیگر اهداف این طرح می باشد.

ایشان در پایان گفتند یادآوری مطالب آموزش داده شده ریاضی در طول سال، توسط خود دانش آموزان؛ یکی دیگر از اهداف این برنامه بوده است زیرا معتقدم گاهی خود دانش آموزان بهتر می توانند برای یکدیگر معلم باشند و کلام و دستخطشان زبان گویاتریست در بیان مطالب به دیگر دوستان است.




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار