دهکده المپیک یکی از پروژه‌های مهم ورزشی لرستان است که پس از گذشت 9 سال از آغاز عملیات اجرایی تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.
کد خبر: ۳۸۳۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰ 25 February 2017

افتتاح این مجموعه ورزشی که پروژه‌های متعددی در آن تعریف شده است یکی ازمطالبات جدی مردم لرستان است. فارغ از مباحث و انتقاداتی که در خصوص روند کند عملیات اجرایی این پروژه ورزشی مطرح می‌شود موضوع دیگری هم در این میان وجود دارد و آن ادعای غصبی بودن زمین دهکده المپیک است که از سوی ساکنان روستاهای اطراف مجموعه ورزشی بیان می‌شود. این امر باعث شده است روستاییان منطقه بارها و بارها مانع اجرای عملیات اجرایی پروژه شوند.

برخی از روستاییان مدعی هستند که زمین دهکده با مساحتی 252 هکتاری در منطقه کمالوند غصبی است، زیرا پولی بابت اراضی اختصاص داده شده به این مجموعه ورزشی به کشاورزان پرداخت نشده است. آنها می‌گویند تاکنون پیگیری‌های متعددی در این خصوص انجام داده‌اند اما راه به جایی نبرده‌اند و موفق به دریافت حق و حقوقشان نشده‌اند. به گفته این کشاورزان؛‌ اراضی مذکور تنها وسیله امرار معاش آنها بوده‌اند که برای ساخت دهکده المپیک واگذار شدند بدون اینکه پولی به‌ آنها پرداخت شود. از سوی دیگر متولیان اداره کل ورزش و جوانان استان با رد ادعای روستاییان، اظهار می‌کنند؛ کشاورزان هیچ حقی نسبت به اراضی مجموعه ورزشی ندارند و سند زمین متعلق به اداره کل ورزش و جوانان است. آنها می‌گویند سند روستاییان تنها یک سند مشاعی است در حالی که سند تفکیک شده اراضی مذکور متعلق به اداره کل ورزش وجوانان و راه و شهرسازی است.
به نظرمی رسد متولیان امر علاوه بر تسریع در ساخت دهکده المپیک که نقش مهمی در افزایش سرانه ورزشی استان دارد می‌بایست از طریق مراجع قضایی نسبت به رفع حواشی مبنی بر غصبی بودن زمین پروژه اقدامات موردنیاز را انجام دهند؛ زیرا انتشار این‌گونه خبر‌ها بدون شک تبعات نامطلوبی به دنبال دارد.
 
گلایه روستاییان
یکی از روستاییان منطقه کمالوند با اشاره به اینکه بخشی از زمین دهکده المپیک غصبی است، می‌گوید: باوجوداینکه سند زمین در اختیار ما است اما حتی یک ریال پرداخت‌نشده است. ما مخالف اجرای پروژه‌های ورزشی در این منطقه نیستیم اما متولیان بهتر است به این نکته هم توجه داشته باشند که این اراضی وسیله ارتزاق ما بوده است.
«علی پروانه» می‌افزاید: تنها خواسته ما این است که بر اساس سندی که موجود است حق‌وحقوقمان پرداخت شود. این تقاضای نا به‌جایی نیست و ما پیگیر قضیه خواهیم شد.
 
پیگیری‌هایی که نتیجه نمی‌دهد
یکی دیگر از ساکنان روستاهای منطقه کمالوند هم ضمن ابراز گلایه‌ مبنی بر پرداخت نکردن پول اراضی کشاورزی دهکده المپیک به صاحبان اصلی آن اظهار می‌کند: مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی در حالی خریداری‌شده است که تاکنون حتی یک ریال نگرفته‌ایم. در خصوص پیگیری مطالبات خود به مراجع قضایی مراجعه کرده‌ و مدارکمان را به کارشناسان دادگستری ارائه کرده‌ایم اما رأی به نفع ما صادر نشده و به نتیجه مطلوب دست پیدا نکرده‌ایم.
«علی امیدی» می‌افزاید: نکته جالب اینجاست که نه‌تنها اراضی را از آن خودکرده‌اند بلکه از آن‌طرف حتی اجازه کار به جوانان و اهالی روستاها‌ی اطراف پروژه که بیکار هستند هم نمی‌دهند. ما به‌منظور رسیدن به‌حق خود تمام تلاشمان را می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم حقمان پایمال شود.
این روستایی می‌افزاید: مشخص نیست واگذاری اراضی کشاورزی از سوی اداره کل منابع طبیعی به اداره کل ورزش و جوانان باوجود معارضان چگونه انجام‌شده است.
 
واگذاری قانونی بوده است
رئیس واحد حقوقی و املاک اداره کل ورزش و جوانان لرستان هم با اشاره به اینکه زمین دهکده المپیک طی مراحل قانونی واگذارشده و هیچ مشکلی ندارد، می‌گوید: سال 84 که زمین به ما واگذار شد 132 هکتار متعلق به مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و 120 هکتار هم متعلق به منابع طبیعی بود.
«محمدرضا نظری» در خصوص ادعای مطرح‌شده مبنی بر غصبی بودن زمین مجموعه ورزشی عنوان می‌کند: تنها 3 هکتار از زمینی که منابع طبیعی به اداره کل ورزش و جوانان واگذار کرده است معارض داشته است که البته این مسئله هم قبل از واگذاری بوده است. صاحبان این اراضی قبل از واگذاری شاکی شده‌اند، رأی هم به نفعشان صادرشده است و از منبعی طلبشان را پرداخت خواهیم کرد. البته این مشکل از طرف منابع طبیعی بوده است. منابع طبیعی نباید زمین معارض دار را واگذار می‌کرد، اما به‌هرحال فکری برای آن خواهیم کرد.
نظری می‌افزاید: در خصوص دیگر معارضان باوجود اعتراض‌ها و تشکیل پرونده‌ مدارک قابل استناد نبوده است. زمانی که رأی به نفعشان صادر نشده است، چگونه می‌توانند چنین ادعایی را مطرح کنند؟ ما در جریان اعتراضات این افراد راداریم اما به دلیل نداشتن سند تفکیک‌شده شرایط به نفعشان نیست. از طرفی برخلاف برخی اظهارنظرها حقی از کسی ضایع نشده است. سند افرادی که به‌اصطلاح شاکی هستند سند مشاعی است که قابل استناد نیست به همین دلیل رأی به نفعشان صادر نشده است.
رئیس واحد حقوقی و املاک با اشاره به اینکه مالکان زمین کاملاً مشخص هستند، عنوان می‌کند: روستاییان معترض بارها و بارها مانع انجام کار و ساخت‌وساز شده‌اند. پس از رأی دادگاه آن‌ها خواسته‌های دیگری مطرح کردند. این افراد معترض‌اند که چرا پیمانکار از نیروهای ما برای ساخت‌وساز استفاده نمی‌کند درحالی‌که پروژه یک پروژه ملی است و ما اختیاری در این خصوص نداریم.
نظری تأکید می‌کند: هرکدام از روستاییان که فکر می‌کنند حقی از آن‌ها ضایع‌شده با ارائه سند و مدرک به دستگاه قضا مراجعه کنند، اگر حق با آن‌ها بود بی‌شک به حقشان خواهند رسید.
 
 پاسخ اداره کل ورزش و جوانان
رئیس دفتر فنی اداره کل ورزش و جوانان لرستان غصبی بودن زمین دهکده المپیک بر اساس ادعای روستاییان را رد می‌کند و می‌گوید: این مجموعه ورزشی 252 هکتار مساحت دارد. سند 132 هکتار آن به نام اداره کل ورزش و جوانان است و 120 هکتار دیگر هم متعلق به اداره کل راه و شهرسازی است.
 «سجاد فلاح نژاد » می‌افزاید: روستاییان چنانچه ادعایی مبنی بر غصبی بودن زمین‌دارند می‌توانند به مراجع قضایی مراجعه کنند و درصورتی‌که رأی به نفع آن‌ها صادر شد ما هیچ مشکلی برای پرداخت نداریم؛ اما شواهد و مستندات نشان می‌دهد که اداره کل ورزش و جوانان حقی از هیچ روستایی پایمال نکرده و زمانی که زمین را خریداری کرده است پای هیچ معارضی در میان نبوده است.
فلاح نژاد بیان می‌کند: درحالی‌که دغدغه و تمرکز ما می‌بایست بر تسریع درروند ساخت مجموعه ورزشی باشد وجود برخی حاشیه‌ها باعث شده کارها کندتر پیش برود. همه اسناد و مدارک موردنیاز مبنی بر قانونی بودن واگذاری زمین دهکده المپیک به اداره کل ورزش و جوانان موجود است.
 
دهکده المپیک خرم‌آباد و صاحبان اراضی
 
‎نسرین صفر بیرانوند/ همشهری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار