مدیر اداره فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه پیام نور استان لرستان؛ ضمن بر شمردن فعالیت های انجام شده در این حوزه به تشریح اهداف و سند فرهنگی حوزه مرتبط پرداختند.
کد خبر: ۳۸۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷ 25 February 2017
مراد ویسی مدیر اداره فرهنگی اجتماعی دانشجویی دانشگاه پیام نور استان لرستان در مصاحبه با خبرگزاری تابناک لرستان ضمن بر شمردن فعالیت های انجام شده در این حوزه به تشریح اهداف و سند فرهنگی حوزه مرتبط پرداختند.

تابناک لرستان: در حال حاضر چه تعداد دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

مدیر اداره فرهنگی؛ اجتماعی و دانشجویی: در مجموع باید گفت تقریبا در کل استان حدود 18 هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کارشناسی و ارشد مشغول به تحصیل هستند ولی متأسفانه در مقطع دکتری دانشگاه پیام نور دانشجو جذب نکرده است.

تابناک لرستان: مقدار بودجه فرهنگی اختصاص داده شده به دانشگاه در سال تحصیلی فعلی چقدر بوده است؟

ویسی: بودجه فرهنگی سال تحصیلی 95 دانشگاه بالغ بر 2 میلیارد و 122 هزار ریال تعریف شده است.. اما آنچه قابل ذکر می باشد این  است که تقریبا 50 درصد این مبلغ محقق می شود.
این بودجه باید در امور فرهنگی مختلفی مانند؛ تربیت بدنی؛ مباحث فوق برنامه و مراسمات مختلفی مانند برگزاری جشنواره ها هزینه بشود.

تابناک لرستان: سهم انجمن های علمی از این مقدار بودجه چقدر است؟

مدیر اداره فرهنگی؛ اجتماعی و دانشجویی: سعی ما بر این است که از انجمن های علمی حداکثر حمایت را داشته باشیم اما تقریبا 12 در صد بوجه جذب شده به انجمن های علمی اختصاص می یابد..

تابناک لرستان: امروز یکی از مشکلات دانشجویان در بحث پرداخت شهریه ها و مشکلات مالی است که با آن مواجه هستند و دانشگاه ها سعی دارند با پرداخت وام به آنها این موضوع را تا حدی مرتفع نمایند؛ دانشگاه پیام نور در این زمینه چکار می کند؟

مراد ویسی: بخشی از پرداختی های ما به دانشجویان شامل وامی می شود که از سوی وزارت علوم برای تحصیل دانشجویان اختصاص می یابد. این وام متناسب با مقطع تحصیلی و با مقدار مشخص به دانشگاه ها اختصاص می باید.  دانشگاه پیام نور در مقطع کارشناسی برای هر ترم 3 میلیون ریال و برای مقطع ارشد 1 میلیون و 150 هزار ریال تخصیص داده شده است.  
 وام دیگری که معمولا در دانشگاه پیام نور پرداخت می شود؛ کمک هزینه ای است که به دانشجویان کم بضاعت و مستعد پرداخت می شود. مبلغ این وام  تقریبا 5 میلیون ریال است که در هر ترم به حدود 20 تا 30 دانشجو داده می شود.

تابناک لرستان: چشم انداز حوزه مدیریت فرهنگی؛ دانشجویی دانشگاه پیام نور چگونه ترسیم شده است؟

مدیر اداره فرهنگی؛ اجتماعی و دانشجویی: مدیریت فرهنگی؛ یک سند چشم اندازی از فعالیت های مختلف برای سال تحصیلی آینده طراحی کرده است که در آن سه هدف دنبال می شود.
1-بخش اول اختصاص دارد به اجرای برنامه ها و مصوباتی که برای حوزه فرهنگی؛ اجتماعی .. دانشگاه ها تعریف شده است.
2-اهداف کوتاه مدتی که در زمینه ی مناسب های گوناگون و معمول است. این برنامه های کوتاه مدت شامل مواردی مانند 13 آبان؛ 16 آذر؛ جشن استقبال از دانشجویان جدید الورد...
3-در بحث اهداف میان مدت دانشگاه باید گفت توجه به زیر ساخت ها؛ شناسایی دانشجویان نخبه در قالب شرکت در حیطه های دانش بنیان است.
از آنجا که حوزه ی مدیریت دانشگاه پیام نور استان در پی ایجاد دانشگاه کار آفرین است؛ لذا حرکت ها و برنامه های دانشگاه در راستای ایجاد بسترهای مناسب اشتغال زایی تعریف می شود. دانشگاه انتظار دارد یک دانشجو بعد از فارغ التحصلی بتواند وارد بازار اشتغال گردد و منتطر نماند که حتما جذب بدنه دولت شود. 

تابناک لرستان:بفرمایید تا کنون چه برنامه هایی در راستای اهداف تعریف شده دانشگاه انجام داده اید؟

از آنجا که باید یک دانشگاه کارآفرین باشیم؛ لذا در زمینه آماده سازی دانشجویان؛  دانشگاه توجه خود را معطوف به آموزش های آزاد و همچنین مباحث چند رسانه ای نموده است تا بستر لازم برای دانشجویان علاقه مند و مستعد در زمینه های مورد بحث ایجاد شود.
در زمینه ی مسابقات ورزشی تا سطح کشور برنامه داریم و سعی شده است با ایجاد موقعیت های لازم؛ استعدادهای کشف بشوند و آنها را مورد حمایت مالی قرار دادیم تا بتوانند با نشان دادن توانایی های خود جذب لیگ های برتر ورزشی کشور شوند.

تابناک لرستان: در زمینه استعداد یابی دانشگاه چه کاری انجام داده اید؟ وچه مقام های را کسب کرده اید؟

ویسی : در زمینه استعداد یابی جشنواره ی رضوی را داریم؛ در آن از دانشجویانی که در ساخت اپلیکیشن ، نرم افزارهای رایانه ای؛ ساخت ربات و در فضای مجازی فعالیت دارن استعدادیابی می شود و سعی دانشگاه در تقویت آنها است.
به عنوان مثال در مسابقات پاورلیفتینگ دانشجویان پسر دانشگاه های کشور که در ساری برگزار شد؛ دانشجویان دانشگاه پیام نورمقام سوم را کسب کردند.
در جشنواره فرهنگی ورزشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور سراسر کشور، دانشجویان دختر در رشته های : وشو، فوتسال، والیبال، کاراته، تکواندو، شنا، بسکتبال حائز مقام برترشدند.
درزمینه های علمی امسال تیم رباتیک دانشجویان پیام نور مرکز الشترکه به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد  مقام اول را کسب کردند.



تابناک لرستان: در حوزه فرهنگی چه برنامه هایی را عملیاتی نمودید؟

مدیر اداره فرهنگی: در این زمینه چند برنامه مختلف از سوی دانشگاه های پیام نور استان اجرایی شد.
1-دستورالعمل تکریم شهدا، ما در تمام مراکز و واحدهای دانشگاهی پیام نور استان لرستان و طبق تصویب ریاست دانشگاه پیام نوراستان لرستان، تمام کلاس های آموزشی مزین به تمثال مبارک شهدای دانشجو شدند.
2-در تمامی مراکز واحد های دانشگاه پیام نور استان کتابخانه باز ایثار و شهادت ایجاد کرده ایم.
3-در ستاد استان یادمان شهدا را ایجاد کرده ایم، این یادمان  ترکیبی از تمثال مبارک شهدا دانشجو و کتابخانه باز ایثار و شهادت و در ارتباط  با تاریخچه کامل شهدای استان لرستان است.
4-با همکاری ادارات اوقاف و اداره کل فرهنگ اسلامی و دارالقرآن طرح تسنیم را اجرایی شد. این طرح در سطح استان در سه محور و برای اولین بار به اجراء در آمد.
- جمال قرآن - صوت ولحن و تجوید قرآن  با همکاری دارالقرآن کریم 
- کمال قرآن - که تفسیر سوره های قرآن با همکاری اداره کل فرهنگ وارشاد
- دوام قرآن - حفظ جزء 30، جزء1، حفظ دو جزء، 5جزء، حفظ کل قرآن، با همکاری اداره اوقاف و خیریه 
در 28 بهمن؛ آزمون سراسری حفظ جزء 30 را داشتیم که در پایان به متربیان گواهی حفظ جزء30 قرآن را دادیم وهم در اردوهای زیارتی آنها را شرکت می دهیم که ازمهمترین فعالیتهای فرهنگی سال 95 بوده است.
ایشان همچنین ابراز داشتند در جهت ارتقاء سطح فرهنگ و ارزش های اسلامی در دانشگاه ها فعالیت های دیگری صورت گرفت که اهم آنها عبارتند از: 
1-قرائت وصیت نامه شهدا توسط اساتید دانشگاه قبل از شروع تدریس
2-بحث کرسی آزاد اندیشی در تمام واحدها
3-هسته یاوران معروف ونهی ازمنکر 
4-بحث اتاق مشاوره با همکاری اعضای هیئت علمی در تمامی مراکز و شناسایی آسیب های اجتماعی
5-ترویج نماز
6-اردو راهیان نور با بسیج دانشجویی استان واعزام به مناطق عملیاتی و ترویج ایثار و شهادت
7-بحث تجلیل از خانواده شهدا و دیدار و تجلیل از آنها
8-بحث برگزاری دوره های هم اندیشی فعالان فرهنگی
9-برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و اجتماعی در تمام مراکز 
وی در ادامه بیان داشتند؛ هرکدام از مواردی که ذکر شد؛ بودجه خاص خود را دارند و از حمایت کامل ریاست دانشگاه پیام نور استان آقای ططری برخوردار بوده اند که به انجام رسانده اند.



هدف ما ارتقا ارزش های فرهنگی اسلامی در دانشگاه است که در این راستا ودر جهت تقویت دانشجویان درزمینه های علمی وکانون های فرهنگی تربیتی و ورزشی فعالیت داریم  وهمچنین در زمینه نشریات دانشجویی ، دانشجویان اهل فکر واندیشه که داری قلم توانا هستند روحمایت وهمراهی معنوی ومالی می کنیم و مجوز لازم را به آنها جهت فعالیت فرهنگی عطا می کنیم، تا بتوانیم توانمندی های دانشگاه را برای جامعه هدف کشف کنیم.
در این راستا ایجاد تشکل های اسلامی برای اولین باردراستان لرستان؛ استارت آن در دانشگاه پیام نورمرکز بروجرد زده شد تا تشکیل انجمن دانشجویی در دانشگاه ایجاد شود . 
ایشان گفتند: اعتقاد داریم که کار را باید با دانشجویان انجام داد چونکه دانشجو بایستی در دانشگاه علاوه برتحصیل و تهذیب  به دنبال کار آفرینی باشه. دانشجو باید فعال باشه و از استعداد های دانشجو در راستا ارتقا وتوسعه  و پیشرفت دانشگاه استفاده شود.


گفتگو: فاطمه حسنوند




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار