بحران عجیب فرودگاه مشهد هزار مسافر را گیر انداخت! هنوز بحران ناشی از بارش باران و برف در اقصی نقاط کشور رفع نشده، از مشهد مقدس خبر میرسد که بحرانی بسیار عجیب در فرودگاه این شهر زیارتی بروز کرده، شمار زیادی از مسافران را به دام انداخته و لحظه به لحظه ابعاد آن در حال گسترش است!
کد خبر: ۳۸۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 19 February 2017
هنوز بحران ناشی از بارش باران و برف در اقصی نقاط کشور رفع نشده، از مشهد مقدس خبر میرسد که بحرانی بسیار عجیب در فرودگاه این شهر زیارتی بروز کرده، شمار زیادی از مسافران را به دام انداخته و لحظه به لحظه ابعاد آن در حال گسترش است!
 
به گزارش «تابناک»، از ساعاتی پیش سلسله اخباری از فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس مخابره می شود که حکایت از بروز وضعیتی بسیار عجیب در این فرودگاه دارد. اتفاقی بی سابقه در کشورمان و چه بسا نادر در سطح جهان که ظاهرا از پرواز  امروز ظهر ماهان از این فرودگاه به مقصد تهران آغاز شده ایت.
 
چند ساعت قبل خبرگزاری تسنیم خبر داد که مسافران پرواز شرکت هواپیمایی ماهان به شماره ۱۰۳۴ مشهد-تهران ۵ ساعت است که در داخل این هواپیما بلاتکلیف مانده‌اند و نه هواپیما به مقصد تهران پرواز می‌کند و نه به مسافران اجازه داده می‌شود از هواپیما پیاده شوند.

یکی از مسافران این پرواز در این باره گفت: از حدود  5 ساعت قبل در هواپیما سوار شده‌ایم اما هنوز خبری از پرواز نیست، مدیرکل منطقه‌ای هواپیمایی ماهان نیز در محل حاضر شد اما اتفاقی نیفتاد. در حال حاضر نه اعلام کنسلی می‌شود و نه هواپیما پرواز می‌کند. ابتدا اعلام کردند که باند فرودگاه مشکل دارد و سپس مسئله امنیتی شد و عنوان کردند تعدادی بسته در هواپیما است که باید صاحبانش مشخص شوند و اکنون نیز اعلام می‌کنند باید یخ زدایی کنیم!

البته این تنها شروع ماجراست چراکه این تاخیر طولانی مدت ظاهرا تبعاتی هم داشته است. مسافر این هواپیما در این باره گفته: وضعیت داخل هواپیما بسیار بحرانی شده و میان مسافران و کادر پرواز دعوا شد و عده‌ای می‌خواستند از در هواپیما به هر طریق ممکن خارج شوند. از ساعت 13:30 در هواپیما هستیم.
 
پرواز "ماهان" یکبار دیروز لغو شده بود

ماجرا زمانی عجیب تر میشود که بدانیم این پرواز یکبار پیشتر لغو شده است. یکی از مسافران پرواز در این باره به تسنیم گفت: این پرواز قرار بود دیروز ساعت 17 انجام شود که پس از سوار شدن مسافران و بعد از حضور 4 ساعته شان در هواپیما، پرواز کنسل شد و هواپیمایی ماهان اعلام کرد این پرواز امروز ساعت 12 انجام خواهد شد.  البته امروز نیز مسافران با تاخیر دو ساعته وارد هواپیما شدند و از ساعت 14 تاکنون در پرواز هستند و یک بار هم هواپیما یخ‌زدایی شد اما خلبان گفت یخ‌زدایی به خوبی انجام نشده است!

وی افزود: پس از 6 ساعت حضور مسافران در پرواز، در هواپیما هم اکنون باز شده و تعدادی از مسافران که حالشان وخیم بود، بنا به درخواست آنها و اعتراض مکرر، از پرواز انصراف داده‌ و پیاده شدند.

وی ادامه می‌دهد: طبق اعلام سرمهماندار پرواز باید هواپیما مجدداً و برای دومین بار یخ زدایی شود که معلوم نیست تا چه ساعتی طول بکشد و هیچ زمان دقیقی را نمی‌توانند اعلام کنند و بعد از یخ زدایی پرواز به مقصد تهران انجام می‌شود. اکنون منتظر هستیم یخ زدایی مجدد انجام شود.
 
پرواز "آتا" هم به سرنوشت ماهان دچار شد
 
علاوه بر هواپیمای ماهان، پرواز شماره 5226 هواپیمایی آتا نیز که قرار بوده از ساعت 13 پرواز کند هنوز در فرودگاه مشهد است و مسافران داخل هواپیما محبوس هستند.
 
یکی از مسافران این پرواز در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: در پرواز آتا به‌دلیل این تأخیر شدید درگیری شدیدی شده است. نیم ساعت قبل حتی حال یک پسربچه 4ساله به‌هم خورد و پدرش درخواست داشت اجازه خروج وی از هواپیما داده شود اما این امکان میسر نشد تا اینکه در نهایت پله برقی برای این کودک آورده شد و تعدادی از مسافران نیز از هواپیما خارج شدند و عنوان کردند "دیگر وارد هواپیما نمی‌شویم".

وی افزود: از ساعت 14:30 سوار هواپیما شدیم در حالی که این پرواز قرار بود ساعت 13 از مشهد به مقصد یزد پرواز کند.از زمان سوار شدن به‌بهانه ماشین یخ‌زدا باقی مانده‌ایم و دائم می‌گفتند "20 دقیقه دیگر پرواز می‌کنیم" اما هنوز داخل هواپیما هستیم. 
 
هواپیمایی"معراج" هم از قافله عقب نماند
 
البته مشکل حادث شده در فرودگاه مشهد وسیع تر از این حرف هاست. به این صورت که خبر می رسد پرواز شماره 2801 هواپیمایی معراج به‌ مقصد تهران هم با وجود اینکه از ساعت 13:30 مسافرانش سوار هواپیما ده اند، اما همچنان روی باند فرودگاه مشهد است.

یکی از مسافران این پرواز می‌گوید: از ساعت 13:30 تا الآن در هواپیما نشسته‌ایم و دائم وعده می‌دهند که نیم ساعت دیگر پرواز انجام می‌شود و این در حالی است که حال بسیاری از مسافران وخیم است.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان پرواز عنوان می‌کنند که "باید یخ‌زدایی انجام دهیم و دستگاه یخ‌زدا کم داریم و باید در نوبت بمانیم تا یخ‌زدایی انجام شود"؛ بسیاری از مسافران بیمار هستند و اجازه پیاده شدن هم نمی‌دهند. دائم می‌گویند "نیم ساعت دیگر پرواز می‌کنیم". 
 
1000 نفر به دام افتاده اند

بخش خبری ساعت 20:45 صدا و سیمای خراسان رضوی دقایقی قبل خبر مربوط به تاخیر بی سابقه برخی پروازها در فرودگاه مشهد را روی خط خبری خود برد.
 
جالب آن که به گفته مجری این بخش خبری، مدیران فرودگاه مشهد حتی پاسخگوی تحریریه صدا و سیمای خراسان رضوی نیز نیستند و مشخص نیست باید چگونه مدیران مربوطه را مجاب به پاسخگویی کرد.
 
تسنیم براساس مشاهدات عینی خبرنگار خود در این فرودگاه نوشت: حدود هزار مسافر در فرودگاه بلاتکلیف هستند و به نظر می‌رسد مهمترین راهکار این است که در شرایط فعلی، مدیران فرودگاه مشهد تدبیری بیندیشند و شرایط را از وضعیت فعلی خارج کنند.
 
پای هواپیمایی "کاسپین" هم به ماجرا باز شد 
 
آن گونه که ایسنا خبر داده، ظاهرا هواپیمایی کاشپین نیز در وضع به وجود آمده سهم داشته است. این را می شود از گفت و گوی حسن جعفری، مدیرکل روابط عمومی فرودگاه مشهد با ایسنا دریافت.
 
او در این باره گفت: حجم بالای پروازها، عملیات یخ‌زدایی از سوی شرکت‌های خدمات هوایی را دچار کندی کرد البته این عملیات مقداری زمان‌بر است.

وی خاطرنشان کرد: مدیران شرکت‌های هواپیمایی مربوطه از جمله آتا و کاسپین موظف به پاسخگویی هستند و از آنان درخواست کردیم که در فرودگاه حضور یابند، هم‌اکنون مدیر شرکت هواپیمایی کاسپین حاضر شده است. 
 
"کمبود تجهیزات" هم از راه رسید!
 
در حالی که خبر می رسد ساعت ها معطلی در هواپیما موجب نگرانی و ناراحتی جسمی و روحی مسافران شده، یدالله آقایی صائم، مدیر روابط عمومی شرکت فرودگاه های کشور دلیل این تاخیر را کمبود تجهیزات برای یخ زدایی عنوان کرد.

وی در این باره به مهر گفت: سطوح پروازی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد باز است، تاخیر پروازهای خروجی ماهان به دلیل یخ‌زدگی آن ها و انجام عملیات یخ‌زدایی است. با توجه به این‌که درجه حرارت به زیر صفر رسیده، برخی تجهیزات هواپیماها دچار یخ‌زدگی شده و باید برای انجام پرواز عملیات یخ‌زدایی انجام شود که هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌ها در حال انجام این کار هستند. 

آقایی گفت: شرکت فرودگاه‌ها به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده که سطوح پروازی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد باز است و آنها می‌توانند پروازهای خود را انجام دهند.
 
در شرایط عادی یخ‌زدایی هواپیما نیاز به ۳۰ دقیقه زمان دارد

محمدجواد تقوایی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در مورد پروازهای فرودگاه مشهد گفت: پروازها باید با حفظ اولویت ایمنی انجام شود و امروز با توجه به شرایط جوی مشهد، افزایش ریسک را داشتیم. هواپیمایی که این وضعیت برایش پیش آمد بوئینگ 747 بوده و ابتدا تصمیم به پرواز گرفته شد، این پرواز مربوط به ساعت 13 بوده و مسافران را سوار کردند و کار یخ‌زدایی هم انجام شد و حدود یک ساعت طول کشید و 50 هزار لیتر آب گرم برای آن استفاده شد ولی با توجه به شدت گرفتن بارش‌ها شرایط انجام پرواز محقق نشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا عملیات یخ زدایی قبل از پرواز انجام نشد؟ تصریح کرد: براساس مقررات بین فاصله یخ‌زدایی و پرواز باید فاصله بسیار کوتاه باشد. زمان یخ‌زدایی بسته به نوع هواپیما دارد و در شرایط عادی نیم ساعت برای یخ‌زدایی زمان لازم است. زمانی که یخ‌زدایی این پرواز انجام شد، مجموعه عوامل به این نتیجه رسیدند که امکان پرواز ایمن وجود ندارد و هرگونه تصمیم برای پرواز همه و همه مبنا و اولیت نخستش حفظ ایمنی برای مسافر است.

تقوایی افزود: در این شرایط اصلاً بحث اقتصادی مطرح نبوده و گزینه آخر است، وقتی کار یخ‌زدایی به پایان رسید نهایتاً به مسافران اعلام می‌شود اگر کسی مایل است از پرواز انصراف دهد می‌تواند این کار را انجام دهد. امروز در فرودگاه شاهد بودم که برخی هموطنان اصرار دارند که امروز و امشب باید در فلان شهر باشم و شرکت هواپیمایی هم دوست دارد پروازش را انجام دهد اما اگر شرایط بحرانی است این فشار و اصرار چه اثری خواهد داشت؟ مجموعه‌ای برای پیگیری وقایع امروز فرودگاه مشهد تشکیل شده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار