پدافند هوایی در عملیات والفجر 8 فقط موشک شلیک نکرد، پدافند در آن زمان‌ با رادارهای فریب و سامانه های کاذب برای دشمن دام ایجاد کرده بود.
کد خبر: ۳۷۴۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰ 09 February 2017
مشاور فرماندهی معظم کل قوا در امور پدافند هوایی گفت: پدافند هوایی در عملیات والفجر 8 فقط موشک شلیک نکرد، پدافند در آن زمان‌ با رادارهای فریب و سامانه های کاذب برای دشمن دام ایجاد کرده بود.
 امیر سرتیپ « علی غلامی» روز چهارشنبه در همایش تجلیل از حماسه سازان عملیات غرورآفرین والفجر 8 اظهار کرد: ما در آن عملیات در منطقه رزم حاضر شدیم و در کنار دیگر رزمندگان جنگیدیم اما همچون گذشته به طرف دشمن شلیک نمی کردیم و با استفاده از رادارها فریب و سامانه های کاذب برای دشمن دام ایجاد می کردیم و با امواج کاذبی که می فرستادیم دشمن را در دام پدافندی قرار می دادیم و بدین ترتیب موشک های رادارزن دشمن را ناکارآمد کردیم.
وی گفت: کارکنان جوان پدافند هوایی بدانند که در والفجر 8 فقط فشار انگشت روی فایر موشک نبود، عملیات والفجر 8 در حوزه پدافند آنقدر اسرار و نکات آموزنده دارد که در این زمان های کم، نمی شود تمامی آنرا عنوان کرد.
وی توضیح داد: ما در والفجر 8 همان تجهیزات موشکی راداری را داشتیم که در خیبر و بدر داشتیم اما با تغییرات تاکتیکی و ایجاد سامانه های فریب و کاذب، دشمن را در تور پدافندی گرفتار کردیم.
مشاور فرماندهی معظم کل قوا اظهار کرد:این عملیات دو نکته عمده داشت اول تحولی که شهید بابایی در این حوزه ایجاد کرد و بخش لجستیک (پشتیبانی) نیروی هوایی را در خدمت پدافند قرار داد و گفت افسر پدافندی نباید دغدغه سلاح و سامانه و پشتیبانی داشته باشد و باید همچون یک خلبان فقط بفکر جنگ باشد و تمامی امکانات باید برای جنگیدنش فراهم باشد.
وی تصریح کرد: دومین نکته اندیشه های والای شهید ستاری در حوزه پدافند بود که با تغییر تاکتیک پدافندی شرایط را به نفع ما تغییر داد.
در همایش تجلیل از حماسه سازان عملیات والفجر هشت، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیب فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) و شماری از فرماندهان و رزمندگان حاضر در قرارگاه پدافند هوایی حضور داشتند.
در عملیات والفجر 8 (20 بهمن 1364) که دشمن بعثی از نظر هوایی تلاش می کرد به نیروهای ایرانی خسارت بزند، اما سامانه‌های موشکی و راداری پدافند هوایی و هواپیماهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حدود 70 فروند هواپیمای عراقی را ساقط کردند که این موفقیت جز به رشادت و غیرت نیروهای پدافندی و نیروی هوایی ارتش محقق نمی‌شد.

فریب دشمن در عملیات والفجر 8 با کمک پدافند هوایی
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار