کد خبر: ۳۷۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۲ 03 February 2017
اولين باري كه واژه ايالات متفرقه را شنيدم در مركز تحقيقات شتابدهنده سينكروترون استراليا در شهر ملبورن بودم جايي كه آزمايشات دوره دكتراي فيزيك اتمي خود را به عنوان محقق فوق دكتري ادامه مــي دادم. 

محققان و پژوهشگران حاضر در شتابدهنده كه از كشور هاي مختلف از جمله اروپا و آمريكا و ژاپن بودند در زمان ناهار با يكديگر بحث مــي كرديم. 

تقريبا چند روز قبل از آن تاريخ رئيس جمهور آمريكا باراك اوباما بازديد چند ساعته اي از استراليا داشت كه متعاقب آن قرارداد هاي چند ده ميليارد دلاري فيمابين چين و استراليا به حالت تعليق درآمد. 



ايالات متحده يا ايالات متفرقه
نگراني آمريكا كاملا قابل فهم بود چراكه قدرتنمايي هسته اي چيني ها  از نوع زيردريايي هسته اي هواپيمابر آنها در نزديكي هاي مرز استراليا باعث شده بود كه آمريكا بخواهد استراليايي ها را به داشتن پايگاه هاي نظامي آمريكايي در مناطق شمالي به خصوص شمال شرق استراليا متقاعد كند. 

با كمي جستجوي اينترنتي در سايت هاي مراكز استراتژيك نظامي استراليا متوجه شدم كه نداشتن استراتژي نظامي در استراليا از مهمترين نگراني هاي استراتژيست ها، ژنرالها و استادان دانشگاه هاي مرتبط بود. تلاش آمريكا براي متقاعد ساختن استراليا در همراهي نمودن آمريكا در عراق با حمايت از عضويت استراليا در شوراي امنيت سازمان ملل تلاش براي جهت دهي استراتژي دفاعي استراليا بود. 

حضور دستپاچه اوباما در استراليا نشان از نگراني بالايي داشت كه در راستاي تغييراتي بود كه در نقشه استراتژيك دفاعي آمريكا شده بود.

اول آنكه ديگر آمريكا از دو جنگ همزمان در دو نقطه مختلف كره زمين استقبال نخواهد كرد و نيروي خود را در يك نقطه به اميد پيروزي قاطع متمركز خواهد كرد. دوم و مهمتر آنكه خاورميانه دشمن درجه يك آمريكا نيست بلكه بايد دشمن را در منطقه خاور دور و چين جستجو كرد. 

اين مباحث موجب شده بود كه برخي از استادان و همكاران استراليايي من كه اتفاقا در آزمايشگاه هاي پيشرفته اتمي و هسته اي آمريكا كار كرده بودند از واژه "ايالات متفرقه به جاي ايالات متحده" استفاده كنند. 

با تغيير چند باره نخست وزيران استراليا به نظر مــي رسد كه استراليا علاقه اي به پيروي از سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا ندارد كه اخيراً با قطع ناگهاني تماس تلفني از سوي ترامپ كه ناشى از عصبانيت او از نخست وزير استراليا بوده است شاهدي بر اين مدعا است.

دكتر على معافى
فيزيكدان اتمي و استاد دانشگاه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار