کد خبر: ۳۲۵۲۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷ 07 November 2016

 به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ،طلاق چند سالی است که در لرستان سیر صعودی دارد و یکی از تهدیدات و چالش‌های پیش روی استان به شمار می‌رود.
طبق آمار و به گفته مسئولان در هر شبانه روز 10 طلاق ثبت می‌شود که این آمار نگران کننده است.

آمار طلاق در لرستان در حال افزایش است و به طور میانگین در هر 6 ازدواج، یک طلاق در استان ثبت می‌شود که آماری نگران کننده است
.
طلاق به لحاظ تأثیرات گسترده در روند ترکیب جمعیت و دگرگون کردن ساختار خانواده پیامدهای منفی و ناگوار متعددی را برای جامعه به وجود می‌آورد و تبیین و تحلیل علل آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زنگ خطر فروپاشی بنیان خانواده
یک کارشناس ارشد علوم اجتماعی در گفت‌وگو با تابناک بیان می‌کند: زنگ خطر فروپاشی بنیان خانواده و اصول اخلاقی در استان به صدا درآمده است. قبح طلاق در جامعه ما شکسته شده است. طلاق به عنوان یکی از راحت‌ترین راه‌حل‌ها در صورت بروز مشکل میان زوجین مطرح و عملی می‌شود.

«علی میر احمدی» می‌افزاید: در این میان نهادهای مختلف اجتماعی باید برای تحکیم روابط خانواده‌ها و جلوگیری از افزایش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی طلاق در جامعه اقدام کنند. از منظر اجتماعی جامعه دارای 5 نهاد است. خانواده، آموزش و پرورش، سیاست، اقتصاد و فرهنگ اگر بخواهیم از منظر اجتماعی طلاق را مورد بررسی قرار دهیم، نمی‌توان نقش هیچ‌یک از این نهادها را نادیده گرفت.

عوامل موثر در طلاق
میر احمدی در تشریح علت‌های افزایش طلاق در لرستان می‌گوید: آشنایی‌های نادرست قبل از ازدواج، آشنایی‌های اینترنتی، ازدواج به دلیل دریافت مهریه و... از جمله عوامل موثر در طلاق هستند.

وی ادامه می‌دهد: بیکاری و پایین بودن سطح معیشت خانواده‌ها و ناکارایی نهادهای فرهنگی و آموزشی در آسیب‌شناسی طلاق نیز از دیگر عوامل دخیل در این زمینه به شمار می‌روند.


ایجاد بحران اجتماعی با افزایش طلاق
یک استاد دانشگاه هم با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه و ایجاد بحران اجتماعی و ناامنی ناشی از آن به تابناک می‌گوید: طلاق بیانگر انتخاب نادرست و ضعف در تفاهم است.

در بررسی‌های به عمل آمده اغلب طلاق‌های ثبت شده در استان لرستان در 5 سال اول زندگی زوجین رقم خورده که آماری نگران کننده است.«علی مهری پور» ادامه می‌دهد: ازدواج پیوند 2 نفر از دو فرهنگ و دو دیدگاه متفاوت اجتماعی است. برای نزدیک شدن این دو دیدگاه به هم حداقل 5 سال زمان لازم است. بنابراین زمانی که اغلب جدایی‌ها زیر 5 سال بوده یعنی عوامل بسترساز طلاق در جامعه لرستان روند افزایشی را طی می‌کنند.مهری‌پور باور زوجین و خانواده‌ها درباره فرزند‌آوری برای اصلاح روابط زناشویی را اشتباه می‌داند و می‌گوید: 35 درصد زوج‌هایی که در 5 سال اول زندگی طلاق می‌گیرند دارای یک یا دو فرزند هستند. وجود فرزند ضمانت دوام یک ازدواج نیست.


طلاق در لرستان از میانگین کشوری پایین‌تر است
مهری‌پور با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت استان در زمینه طلاق از میانگین کشوری پایین‌تر است می‌گوید: گر چه از نظر آماری افزایش طلاق در استان را داشته‌ایم اما هنوز از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم و این نشان می‌دهد اگر ملزومات استحکام خانواده فراهم شود رشد این معضل تا حدودی مهار خواهد شد.وی ادامه می‌دهد: در صورتی که در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی، طلاق مورد توجه قرار نگیرد همچنان با روند روبه‌رشد آن مواجه خواهیم بود.


لزوم بازنگری در قوانین مربوط به حقوق خانواده
یک وکیل دادگستری نیز در گفت و‌گو با تابناک بیان می‌کند: در قوانین مربوط به حقوق خانواده به خصوص طلاق و عوارض ناشی از آن باید بازنگری شود.«اکبر رشنو» بر افزایش واحدهای مددکاری و ارشاد در دادگاه‌های خانواده تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: حضور روانشناسان، روانپزشکان و مشاوران خانواده در مرکز مشاوره قبل از طلاق می‌تواند در کاهش اختلافات میان زوجین تاثیرات فراوانی داشته باشد. همچنین اجباری شدن آموزش‌های قبل از ازدواج همانند آزمایش‌های پزشکی از جمله راهکارهایی است که برای کاهش آمار طلاق در استان می‌توان در نظر گرفت.


ثبت هزار و 901 طلاق
مدیرکل ثبت احوال لرستان از ثبت هزار و 901 طلاق طی شش ماه اول سال جاری خبر می دهد و می گوید: بر همین اساس نسبت ازدواج به طلاق در استان در 6 ماه نخست امسال برابر5/9بوده است. یعنی تقریباً به ازای هر ۶ ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده
است.«مصطفی امانی پور » با اشاره به اینکه در هر شبانه روز 10 طلاق در لرستان ثبت می‌شود، ادامه می دهد: در سال 92، 3458 طلاق در لرستان به ثبت رسید که این آمار در سال 93 به 3460 طلاق ثبت شده افزایش پیدا کرد. همچنین در سال گذشته 3551 طلاق به ثبت رسید که در مقایسه با سال 93 افزایش داشته است.مدیرکل ثبت احوال لرستان می افزاید: در سال 93 نسبت ازدواج به طلاق ثبت شده در استان حدود5/8 بوده و در سال 94نیز به ازای هر 5/4 ازدواج یک طلاق رخ داده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس آمارهای سال گذشته میانگین سن ازدواج مردان در استان 28 سال و زن‌ها 23 سال بوده است. در 6 ماه نخست امسال ۱۱ هزار و ۲۴۶ ازدواج به ثبت رسیده و به ‌طور میانگین هر ساعت ۶۰ ازدواج ثبت شده است

گزارش: عباس دارایی تابناک لرستان

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پارسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
فقر بیکاری در لرستان عامل طلاق است برای جوانان کار تولید کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار