کد خبر: ۲۹۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵ 07 September 2016

لرستان باید به عنوان کانون پلنگ ایران معرفی شود

تابناک لرستان: یکی ازگونه‌های مهم جانوری استان پلنگ ایرانی است.تنوع آب و هوایی و ارتفاعی لرستان را به یکی ازکانون‌های مهم پلنگ ایرانی تبدیل کرده است. اما این گونه جانوری تأثیرگذار در اکوسیستم محیط زیست را عواملی تهدید می‌کند که می‌توان به شکارهای غیرمجاز، وفور اسلحه‌های شکاری و خشکسالی‌های مداوم اشاره کرد.
همچنین از بین رفتن زیستگاه‌ها بر اثرجاده سازی و ورود عشایر به زیستگاه‌های پلنگ هم از دیگر عوامل تهدید این گونه جانوری به شمار می رود.
پلنگ ایرانی یکی از گونه‌های در معرض خطر است که حفاظت از آن ضروری است. انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ یکی از اقداماتی است که می‌تواند در حفاظت از این گونه جانوری مهم باشد.

88888888888888.jpg
با توجه به این موضوع که آمار دقیقی ازتعداد پلنگ استان در دست نیست بنابراین انتخاب استان به عنوان پایلوت پلنگ می‌تواند کمک شایان توجهی در این زمینه کند.
با مدیرکل حفاظت محیط زیست، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان و یک فعال محیط زیست در مورد اهمیت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ گفت وگویی را انجام داده ایم.

 پراکنش مناسب پلنگ
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این باره می‌گوید: خسارتی که به دام‌ها از ناحیه پلنگ وارد می‌شود نشان دهنده پراکنش مناسب این گونه جانوری در استان است.
«مهرداد فتحی بیرانوند» می‌افزاید: با توجه به پراکنش پلنگ در همه عرصه‌های طبیعی استان چند بار از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرده ایم که لرستان را به عنوان پایلوت پلنگ معرفی کند.وی ادامه می‌دهد: انتخاب لرستان به عنوان پایلوت نقش مهمی در انجام مطالعات کارشناسی شده در مورد زندگی پلنگ دارد.

مزایای انتخاب لرستان به عنوان پایلوت
این مسئول می‌گوید: در صورت انتخاب استان به عنوان پایلوت پلنگ با ورود تجهیزاتی مانند حلقه گذاری الکترونیکی برای کنترل جمعیت می‌توان پی به تعداد قلاده پلنگ و مشکلات پیش روی آنها برد.
فتحی بیرانوند معتقد است: پلنگ به دلیل اهمیتی که درتعادل بخشی به هرم غذایی دارد باید مورد حفاظت قرار بگیرد.
وی می‌گوید: یکی ازپیامدهای از بین رفتن پلنگ طغیان گونه‌های جانوری مانند گراز است که خسارت‌های فراوانی به دامداران وکشاورزان وارد می‌کند اما زمانی که پلنگ به تعداد کافی وجود داشته باشد تعادل گونه‌های جانوری حفظ می‌شود.

عوامل تهدید کننده
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار می‌کند: وفور اسلحه در استان و نهادینه شدن فرهنگ شکارچیان جوامع سنتی به خصوص عشایر حیات پلنگ را در استان تهدید می‌کند.
فتحی بیرانوند اضافه می‌کند: قطع زیستگاه‌ها به واسطه ایجاد جاده‌ها که بدون مطالعه انجام می‌شود، ورود عشایر به زیستگاه پلنگ به منظور چرای دام‌ها هم از دیگر عواملی است که زندگی پلنگ را با خطر روبرو کرده است.
 وی با اشاره به این‌که جریمه شکار پلنگ به 80 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: با توجه به این موضوع که پلنگ ازگونه‌های جانوری در معرض خطر است بنابراین افزایش جرایم مورد توجه ما بوده است.مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان می‌گوید: طبق قراردادی که با یکی از شرکت‌های بیمه ای منعقد شده پلنگ بیمه است و در صورتی که خسارتی به دام یا کشاورزی وارد کند مطالبات پرداخت می‌شود.

تنوع ارتفاعی و اقلیمی
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط لرستان نیز اشاره می‌کند: لرستان به دلیل تنوع آب و هوایی و ارتفاعی ازتنوع زیستی مطلوبی برخوردار است، ظرفیتی که شرایط را برای حضورگونه‌های جانوری استان فراهم کرده است.
«نبی الله قائد رحمتی » درگفت وگو با همشهری بیان می‌کند: کمترین ارتفاع استان به پلدختر با 300مترمربوط می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین ارتفاع را اشترانکوه  با 4هزار و 80متردارد که بستر مناسبی را برای زندگی پلنگ در لرستان ایجاد کرده است.
قائدرحمتی معتقد است: تنوع آب و هوایی و وجود طبیعت بکر از مواردی است که می‌تواند در انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ نقش داشته باشد.

777777777777.jpg
زیستگاه‌های پلنگ در لرستان
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره زیستگاه پلنگ می‌گوید: پلنگ در بخش پاپی به دلیل طبیعت بکری که دارد بیشتر زندگی می‌کند. اشترانکوه، قالیکوه هم از دیگر زیستگاه‌های پلنگ در لرستان است.وی با اشاره به نقش پلنگ در اکوسیستم محیط زیست می‌افزاید: پلنگ به عنوان گونه چتری شناخته می‌شود زیرا زمانی که پلنگ در منطقه ای زیست می‌کند بدان معناست که وضعیت آن زیستگاه مطلوب است.
قائدرحمتی در مورد اهمیت انتخاب لرستان به عنوان پایلوت پلنگ اظهار می‌کند: زمانی که لرستان به عنوان پایلوت انتخاب شود علاوه بر مشخص شدن تعداد پلنگ، شناخت بیشتری از محل زندگی آن پیدا می‌کنیم بنابراین مدیریت مطلوبی برای حفاظت از این گونه جانوری صورت می‌پذیرد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌گوید: از دیگر مزایای معرفی لرستان به عنوان پایلوت پلنگ رفع مشکلات پیش روی آن است و تمهیداتی نیز برای رفع آنها اندیشیده می‌شود.
وی بیان می‌کند: در صورت موفقیت این طرح همچنین تجهیزات خوبی وارد استان می‌شود که می‌تواند در پایش این گونه جانوری نقش مهمی داشته باشد.

تخریب زیستگاه‌ها
قائد رحمتی با اشاره به عمده‌ترین تهدید پیش روی حیات پلنگ می‌گوید: تخریب زیستگاه‌ها و جزیره ای کردن زیستگاه پلنگ از عوامل مهمی است که پلنگ لرستان را تهدید می‌کند.
از بین رفتن هرم غذایی این گونه جانوری به خاطرشکارهای غیرمجاز هم از دیگر مواردی است که وی بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: بحث خشکسالی‌های مداوم هم تأثیر منفی برحیات پلنگ گذاشته است.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در مورد بازدارنده بودن قوانین و جرایم در مورد شکار پلنگ می‌گوید: میزان جرایم خوب است به ویژه با وجود قوانین جدید اما جرایم برای افراد متخلف مانند زندان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

تعداد قلاده پلنگ
این مسئول اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهار می‌کند: درکل جهان هزار و 300قلاده پلنگ وجود دارد که از این تعداد 900 قلاده آن در ایران زندگی می‌کنند.
وی بیان می‌کند: طبق سرشماری سال 94- 93 هم 20تا 25 قلاده پلنگ در لرستان برآورد شده است.
قائدرحمتی می‌افزاید: با توجه به عرصه یک میلیون و200 هزار هکتاری و همچنین 451 هزارهکتاری عرصه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست می‌توان گفت بین  50 تا 70 قلاده پلنگ دراستان وجود دارد.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به تعداد تلفات پلنگ استان، می‌گوید: ازسال 88 تاکنون 10مورد تلفات داشته ایم که سن آنها بین 2تا 3سال بوده و نشان می‌دهد زادآوری پلنگ در استان مطلوب است.
وی می‌گوید: این گونه جانوری ارزشمند در معرض خطر قرار دارد بنابراین نیاز به حفاظت دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار