کد خبر: ۲۸۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 03 September 2016
 
به گزارش تابناک لرستان به نقل از پایگاه خبری یافته ،نشست علمی «ناگفته‌های کلماکره – غار اسرار آمیز لرستان» در خانه اندیشمندان علوم انسانی تهران برگزار می‌شود.
ب به همت گروه تاریخ و باستان شناسی خانه اندیشمندان، نشست علمی «ناگفته‌های کلماکره – غار اسرارآمیز لرستان» روز چهارشنبه 17 شهریورماه در تهران برگزار می‌شود.
این برنامه به منظور معرفی بیشتر غار کلماکره و با حضور سخنرانانی چون حسین غضنفری، خسرو پور بخشنده، حسین بیرانوندی، منصوره نظارتی زاده، مهرداد ملکزاده برگزار خواهد شد.
این برنامه به همت گروه تاریخ خانه اندیشمندان علوم انسانی و همکاری چند نهاد از ساعت 17 روز چهارشنبه 17 شهریور ماه 1395 در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی واقع در تهران خیابان استادنجات اللهی – نبش ورشو با حضور علاقه مندان برگزار خواهد شد.
شایان ذکر است غار "کلماکره" در بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر‌ لرستان واقع است كه بر اساس تعداد اشياء تاريخي كشف شده طي سال 1368 در آن، یکی از 6 گنجینه بزرگ کشف شده در جهان به شمار مي‌رود.
واژه کلماکره از سه کلمه "کل، ما و کره" تشکیل شده است. «کل» در گویش مردم لرستان نوعی حیوان کوهی با شاخ‌های کمانی رو به بالا و جنس نر بز کوهی است. کلمه «ما» با توجه به گویش محلی به صورت پسوند «مان» به معنای مکان، محل استقرار و مأوا به کار می‌رود. کلمه «کره» به درختی اطلاق می‌شود که مشابه درخت انجیر است و از نظر ظاهری تفاوتی با آن ندارد فقط میوه آن نامرغوب و غیرخوراکی است که در بدو ورود به غار، این درخت رؤیت می‌شود.
این غار به صورت تصادفی در جریان تعقیب یک بزکوهی توسط یک شکارچی در سال 1368 خورشیدی کشف می‌شود؛ از زمان کشف این غار تا مدت‌ها این غار مورد تعرض و غارت قرار گرفته است. بسیاری از پدیده‌های توصیف‌ناپذیر و طبیعی این مکان شگفت‌انگیز و آثار 2700 ساله آن به امید یافتن گنج توسط افراد سودجو منهدم شده است. تعداد قابل توجهی از اشیاء کشف شده این غار توسط یک تاجر عتیقه گرد آمد و در کتابی تحت عنوان «گنجینه کوه‌ها و هنرهای ماد» در لندن به چاپ رسید. برخی از اشیای کشف شده نیز در اختیار سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته‌اند و در موزه ایران باستان تهران و موزه قلعه فلک‌الافلاک در خرم‌آباد نگه‌داری می‌شوند.
غار  کلماکره در تاریخ 22 مرداد 1384 و با شماره 13119 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسید‌.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار