کد خبر: ۲۳۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵ 21 May 2016
شهید بروجردی 1

تابناک لرستان:مسیح کردستان لقب ماندگار سردار شهد محمد بروجردی است که پس از گذشت ۳۳ سال از شهادتش ابعاد مختلف شخصیتی و خدمات بی‌شمارش به مردم ناشناخته مانده است.

سردار شهید محمد بروجردی در سال 1333 در روستای «دره گرگ» از توابع شهرستان بروجرد دیده به جهان گشود اما پس‌ازآنکه در شش‌سالگی چراغ فروغ پدرش خاموش شد به تهران مهاجرت کرده و با توجه به سن کم در کنار تحصیل به کار نیز روی آورد. در عنفوان جوانی علاوه بر فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی بر ضد رژیم شاه در سال 56 به عضویت گروه توحیدی "صف" درآمده تا فعالیت‌های مسلحانه را باهدف مبارزه با رژیم ستم‌شاهی فراگیرد.

مسئولیت‌های شهید بروجردی

هم‌زمان با ورود امام خمینی به میهن به دستور شهید بهشتی و تحت نظارت شهید حاج مهدی عراقی گروه حفاظت از امام را تشکیل داد و پس‌ازآن نیز یگان حفاظت از محل سکونت امام در تهران را سازمان‌دهی کرد و علاوه بر فعالیت‌های یادشده تأسیس یک ایستگاه تلویزیونی به نام ایستگاه انقلاب، پخش پیام‌ها و اعلامیه‌های امام، شنود مکالمات توطئه گران، دستگیری عوامل شکنجه و اختناق رژیم، جمع‌آوری اطلاعات و اسناد مربوط و همچنین سرپرستی زندانیان زندان اوین را نیز بر عهده گرفت.

شهید بروجردی که از پایه‌گذاران اصلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و با شروع غائله کردستان و فعالیت‌های چریک‌های فدایی خلق و حزب دموکرات، به کردستان رفت و به‌واسطه فعالیت‌های دلسوزانه خود چنان محبوبیتی میان مردم کردستان یافت که به او لقب مسیح کردستان دادند.

توصیف شهید بروجردی از زبان مقام معظم رهبری و شهید همت

مقام معظم رهبری در بخشی از سخنانشان راجع به سردار شهید محمد بروجردی فرموده‌اند: «آن چیزی که من از شهید بروجردی احساس کردم و یک احترام عمیقی از او در دل من به وجود آورد، این بود که دیدم این برادر، باکمال متانت و باکمال نجابت، به چیزی که فکر می‌کند مسئولیت و وظیفه است. من تصور می‌کنم روحیه آرامش و نداشتن حالت ستیزه‌جویی با دوستان و گذشت و حلم در قبال کسانی که تعارض‌های کاری با او داشتند، نشانه آن روح عرفانی شهید بود».

سردار شهید حاج ابراهیم همت، شش ماه پیش از شهادتش، درباره شهید محمد بروجردی گفته بود: «بروجردی شناخته نشد. نه بر ملت ایران و نه بر تاریخ ما شناخته‌نشده است. تصور من این است که زمان بسیاری باید سپری شود تا شناخته شود. شاید خون رنگین بروجردی، این بیداری را در ما به وجود بیاورد».

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دربیانی با اشاره به مبارزات سیاسی شهید محمد بروجردی در قبل از انقلاب اسلامی و رشادت‌های این سردار شهید در طول جنگ در کردستان می‌گوید: در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد تا شماری مشخص از مبارزان انقلابی و سیاسی برای آموزش‌های چریکی و دفاعی به سوریه و لبنان اعزام شوند که شهید محمد بروجردی از جمله اعزام‌شدگان به این منطقه بود و توانست آموزش‌های بسیار سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر بگذارد.

وی می‌افزاید: اگر نیروهای متدین انقلابی چون شهید محمد بروجردی کنار ما حضور نداشتند، چگونه می‌توانستیم در طول ٨ سال دفاع مقدّس به جنگ ادامه داده و از میهن اسلامی دفاع کنیم؟ ما هرچه داریم از ایثار، رشادت، جوانمردی، گذشت و فداکاری این شهیدان شجاع و انقلابی کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به زمان آشنایی خود با شهید بروجردی اشاره و بیان می‌کند: سال 56 بود که من با این شهید بزرگوار آشنا شدم و او برای گذراندن آموزش نظامی و چریکی به سوریه آمده بود و طبق روالی که داشتیم با هماهنگی‌های لازم، شهید بروجردی و حسین صادقی (از مدیران وزارت امور خارجه که در کشورهای کویت و لبنان سفیر بود) به اطراف دمشق رفتند و آموزش 15روزه دیدند. سپس برای تکمیل دوره‌های آموزشی به‌اتفاق به لبنان سفرکرده در اردوگاهی نزدیک مرز اسرائیل در جنوب لبنان آموزش‌های تکمیلی خود را گذراندند.

وی تصریح می‌کند: با توجه به حساسیت و خطرناک بودن منطقه به دلیل نزدیکی به اسرائیل و تسلط آن‌ها بر اردوگاه‌های ما و با توجه به پرواز شبانه بالگردهای اسرائیلی، هرلحظه امکان بردن نیروهای ایرانی از اردوگاه وجود داشت لذا مجبور بودیم آموزش‌ها را فشرده و شبانه بگذرانیم. در مدت چند روزی که با شهید بروجردی بودم حشرونشر خوبی باهم داشتیم.

چرا به شهید بروجردی «مسیح کردستان» می‌گویند؟

جنتی به ویژگی‌های سردار شهید محمد بروجردی اشاره‌کرده و داشتن روحیه نشاط و خوش‌رویی، فعال بودن، بردباری، صبوری، ولایت‌پذیری بدون قید و شرط، داشتن حالات معنوی، مقید به مسائل شرعی، داشتن نظم، ساده زیستی و توجه نکردن به تشریفات را از ویژگی‌های بارز وی برمی‌شمارد و می‌گوید: شهید بروجردی در مباحث مختلف یک جامعه اسلامی آرمانی را ترسیم می‌کرد و همواره علاقه‌مند بود یک حکومت اسلامی در ایران ایجاد شود و در شرایطی که همه احساس می‌کردند کردستان ازدست‌رفته با حضور و مبارزات طولانی و به دلیل ویژگی‌هایی که در مقابله با عناصر ضدانقلاب و تجزیه‌طلب داشت، نقش بسزایی در نجات کردستان ایفا کرد که این مهم، شهید بروجردی را به «مسیح کردستان» معروف کرد. این شهید بزرگوار به خیلی از مناطق خطرناک هم رفته و خودش را برای هر اتفاقی حتی شهادت نیز آماده کرده بود.

محمد پاپی نژاد فرمانده سپاه بروجرد در توصیف شهید بروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد می‌گوید: شهید بروجردی تربیت‌کننده نسل فرماندهان سپاه است بسیاری از فرماندهان سپاه دانش‌آموخته مکتب بروجردی هستند.

وی می‌افزاید: این شهید بزرگوار کسی است که در رژیم گذشته با تکیه‌بر روحانیت اصیل مبارزه خود را با رژیم طاغوت آغاز کرد و درروند مبارزات انقلاب اسلامی و در بحبوحه درگیری‌های خیابانی در تهران حضور فعالی داشت و هنگامی‌که امام عظیم شأن انقلاب قصد بازگشت به کشور را داشتند همراه با عده‌ای به‌عنوان نیروهای محافظ و انتظامات حفاظت از جان حضرت امام توانست این مسئولیت را به‌خوبی در آن زمان‌حساس پیش از انقلاب انجام دهد چراکه هنوز انقلاب به پیروزی نرسیده بود و ملت ایران ده روز پرالتهاب را سپری می‌کرد و در این ده روز و تا مدتی پس‌ازآن نقش شهید بروجردی در حفاظت از امام نقشی تأثیرگذار و اثربخش ایفا کرد.

فرمانده سپاه بروجرد به نقش شهید محمد بروجردی در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره و عنوان می‌کند: شهید بروجردی جزو هسته اولیه تشکیل‌دهنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بارها به وی پیشنهاد فرماندهی سپاه داده‌شده بود اما شهید بروجردی این پیشنهاد را نپذیرفته بود.

وی بیان می‌کند: شهید بروجردی با تواضع و فروتنی که داشت در قرارگاه حمزه سیدالشهدا محور خدمت‌رسانی به مردم کردستان بود درست است که در آنجا به‌عنوان یک فرمانده نظامی برای سرکوب نیروهای ضدانقلاب ورود پیداکرده بود اما محور حرکت خود را خدمت به مردم مظلوم کردستان در کنار مبارزه با نیروهای ضدانقلاب قرار داده بود.

خدمات ماندگار شهید بروجردی به مردم کردستان

پاپی نژاد لقب مسیح کردستان را برای شهید بروجردی نشان‌دهنده گوشه‌ای کوچک از خدمات این شهید ماندگار در تاریخ دفاع مقدس دانسته و تصریح می‌کند: همه مردم کردستان و آن‌هایی که از نزدیک با شهید بروجردی ارتباط داشتند و آن‌هایی که وصف وی را دورادور شنیده بودند او را به بزرگ‌منشی و دارای تفکر انقلابی و دینی می‌شناسند و از طرفی لقب مسیح کردستان لقب برازنده‌ای است که برای این سردار پرافتخار اسلام یک لقب کوچک در مقابل بزرگی و عظمت این شهید عزیز بود.

 

وی شهید بروجردی را از افتخارات شهرستان بروجرد دانسته و می‌گوید: ما افتخار می‌کنیم که یک روستایی زاده از دل روستاهای بروجرد برمی‌خیزد و تبدیل می‌شود به شخصیتی که بخشی از فرماند‌هان عالی‌رتبه سپاه شاگرد وی بودند و به اعتراف سردارانی همچون سردار صفوی آن‌ها دانش‌آموخته مکتب شهید بروجردی بوده‌اند.

مهدی ریحانچی فرمانده اسبق گروه 24 بعثت شهرستان بروجرد است که در زمان دفاع مقدس مسئول ستاد لشگر 57 حضرت ابوالفضل لرستان و از دوستان شهید بروجردی بوده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بروجرد می‌گوید: شهید بروجردی هر زمان که از جبهه غرب به بروجرد بازمی‌گشت پس از سرکشی از خانواده خود در روستای دره گرگ که بعداً به نام این شهید بزرگوار تغییر نام داد، حتماً سری هم به سپاه ناحیه بروجرد می‌زد و در آنجا با ما دیدار می‌کرد.

نقش شهید بروجردی در خنثی‌سازی غائله کردستان

وی در بیان خاطره‌ای از این شهید بزرگوار عنوان می‌کند: دریکی از روزهای تابستان سال 59 که هنوز جنگ تحمیلی آغاز نشده بود و به دلیل فضای امنیتی حاکم بر کشور تمامی نیروهای سپاه به‌صورت 24 ساعته در مقر حضور داشتند، شهید بروجردی برای دیدن ما به مرکز فرماندهی سپاه بروجرد آمد. من در آن هنگام علاوه بر مسئول عملیات سپاه، جانشین فرمانده سپاه بروجرد نیز بودم بنابراین با شهید بروجردی مشغول صحبت و بررسی اوضاع کشور شدیم و مطالبی میان ما ردوبدل شد. شهید بروجردی در صحبت‌های خود اشاره به مطلبی داشتند به این مضمون که هرکس می‌خواهد خدمتی کند باید به کردستان بیاید آن هنگام هم هنوز جنگ شروع نشده بود و کردستان درگیر غائله تجزیه‌طلبان بود.

هم‌رزم شهید بروجردی می‌افزاید: همین اشاره کوتاه و پرمعنای شهید بروجردی که خود از روزهای آغازین غائله کردستان به این منطقه رفته بود برای ما کافی بود تا منظور او را به‌خوبی متوجه شویم بنابراین روز بعد با 40 نفر از پاسداران در قالب دو دستگاه مینی‌بوس به سمت کرمانشاه و کردستان حرکت کردیم.

وی با اشاره به درایت شهید بروجردی در حل‌وفصل همه مشکلات در جلسات مختلف بیان می‌کند: شهید بروجردی چهره‌ای نورانی داشت و با آن تبسم همیشگی خود کارها را بامتانت و بزرگواری حتی کارهای سخت و مشکلی که در کردستان پیش می‌آمد رفع می‌کرد و با دیگران نیز در آن شرایط حساس که خیلی‌ها از شدت خستگی دادوفریاد می‌کردند، باحوصله برخورد می‌کرد.

 

ریحانچی با اشاره به وجه‌تسمیه مسیح کردستان برای شهید بروجردی می‌گوید: مردم ستم دیده کردستان از زمان طاغوت تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی سختی و رنج‌های فراوانی را از جهات مختلف متحمل شدند اما خدمات بزرگ و متواضعانه شهید بروجردی به این مردم بی‌دفاع سبب شد تا در همه جای این استان نام وی به‌عنوان نجات‌بخش و مسیح مردم کردستان بر سر زبان‌ها بیفتد.

پرواز به ابدیت

شهید بروجردی که در حیات پربرکتش منشأ بسیاری از خیرات بود با تقدیر الهی پس از عمری کوتاه ولی سراسر مبارزه و تلاش و محرومیت، با قلبی آکنده از عشق به اسلام و محرومان در اول خردادماه سال 1362 درحالی‌که با عده‌ای دیگر از هم‌رزمانش در مسیر جاده مهاباد، نقده حرکت می‌کردند براثر انفجار مین به آرزوی دیرینه‌اش رسید و به فوز عظیم شهادت نائل آمد و خصلت‌های بی‌شماری همچون ساده‌زیستی، تحمل مشکلات، آگاهی و بصیرت، عشق به امام و ولایت، صلابت و قاطعیت در مقابل ضدانقلاب و ستمگران را برای رهروانش به یادگار گذاشت. شهید بروجردی با فعالیت‌های مخلصانه‌اش همه را مجذوب خودکرده بود و خبر شهادتش، تمامی رزمندگان مستقر در منطقه را آن‌چنان منقلب کرد که گویی پدر خویش را ازدست‌داده بودند.

گزارش از الهام شاهدپور:خبرگزاری تسنیم


منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فرهادعليئي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
به نظرمن شهيد بروجردي فراطر از اين حرفها بود وبه هيچ وجه نمي توان حق مطلب را برسانيم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار