کد خبر: ۲۲۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴ 15 May 2016


به گزارش تابناک لرستان به نقل از ایسنا منطقه لرستان ،، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: ناهمگنی رویشگاه‌ها می‌توانند در ناهمگنی شدت آلودگی درختان تاثیرگذار باشند.

مجید توکلی  بیان کرد: در سال‌های اخیر در استان فارس روی درختان بلوط آفتChrysobothris parvipunctaجمع‌آوری و شناسایی شده است.

وی اضافه کرد: لاروهای این خانواده بیشتر روی گیاهان چوبی و در زیر پوست آنها فعالیت می‌کنند. درختان بلوط از میزبان‌های اصلی این گونه‌ها هستند.

توکلی با بیان اینکه در زمینه دشمن طبیعی این چوبخوار اطلاعاتی در دسترس نیست، ادامه داد: تنوع زیستی جنگل‌های زاگرس از جمله تنوع زیستی جانوری مانند تنوع پرندگان در دهه‌های اخیر کاهش زیادی داشته و باعث به هم خوردن چرخه‌های حیاتی و شیوع سوسک‌های چوبخوار و سایر آفت‌ها شده‌اند.

این پژوهشگر منابع طبیعی اظهار کرد: در مطالعاتی که بر روی بلوط‌های دشت برم صورت گرفت، بر روی 89.2 درصد از درختان خشکیده، آثار فعالیت آفات که عمدتاً حشرات چوبخوار بودند، مشاهده شد.

وی افزود: محققین زیادی معتقدند بین شیوع بیماری ذغالی و فراوانی سوسک‌های چوبخوار شاخک بلند رابطه وجود دارد. آفات چوبخوار و پوست‌خوار جزو آفات ثانویه با درجه دوم هستند یعنی در حالت عادی خسارت زیادی وارد نمی‌کنند اما به دنبال یکسری شرایط از جمله حادث شدن خشکسالی و استرس رطوبتی و در نتیجه آن ضعیف شدن درختان، خسارت این آفات شدید بوده و جنبه اقتصادی پیدا می‌کند.

توکلی گفت: به‌طور کلی می‌توان گفت، ناهمگنی شرایط توپوگرافیک رویشگاه و تنوع خصوصیات ساختار توده از جمله عواملی هستند که می‌توانند در ناهمگنی شدت آلودگی درختان به سوسک‌های چوبخوار تاثیرگذار باشند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار