کد خبر: ۲۲۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴ 11 May 2016


به گزارش تابناک لرستان ، به نقل از خبرگزاری مهر، مدیر کل محیط زیست لرستان از تبدیل تالابهای این استان به منطقه حفاظت شده خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: پرونده تالاب های پلدختر به عنوان منطقه حفاظت شده در شورای حفاظت محیط زیست در حال بررسی و رسیدگی است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست کشور قول مساعده داده که در جلسات آینده بحث تالاب های لرستان را به عنوان منطقه حفاظت شده مطرح و مصوب کند.

مدیر کل محیط زیست لرستان با اشاره به تالاب گری بلمک شهرستان پلدختر گفت: برای این تالاب جلسه ای تشکیل شده تا با مشارکت مردم منطقه، بتوانیم به یک جمع بندی برسیم و در قالب یک طرح با کمک جوانان محلی موضوع را به سرانجام برسانیم.

تالابهای لرستان منطقه حفاظت شده نیستند

تالاب‌ها جزء پرتولیدترین محیطهای طبیعی هستند. این مناطق دارای فواید اقتصادی فراوانی از جمله تولید محصولات شیلاتی (بیش از دوسوم برداشت ماهی در جهان به سلامت مناطق تالابی بستگی دارد)، حفظ سطح آب برای مناطق کشاورزی، تولید چوب، ذخیره آب و کاهش بلایای طبیعی و به ویژه سیلاباست.

تثبیت خطوط ساحلی، از بین رفتن مواد زاید و تصفیه آب، برخورداری از چشم‌اندازهای زیبای طبیعی و ایجاد بستر مناسب برای حیات بسیاری از گونه‌های جانوری و گیاهی از ویژگی‌های ارزشمند تالاب‌ها هستند.

تالاب‌ها جز تهدید شونده‌ترین زیستگاه‌ها به‌شمار می‌روند که این موضوع به‌طور عمده ناشی از خشکاندن و تغییر کاربری، ایجاد آلودگی و برداشت بی‌رویه از گونه‌های زیستی تالابهاست.

مصارف آب تالاب برای کشاورزی، وارد شدن سموم کشاورزی و مواد زاید به تالاب‌ها، خشکسالی، صید و شکار بی‌رویه و فعالیت‌های کشاورزی در حریم تالاب‌ها از دیگر عواملی هستند که در نابودی این اکوسیستم‌های کم‌نظیر تاثیر دارند.

استان لرستان با ظرفیتی بی نظیر در حوزه طبیعت گردی و صنعت اکوتوریسم دارای تالابهای زیادی است که هر کدام می توانند به عنوان فرصتی بی بدیل در این حوزه مورد توجه قرار گیرند.

این در حالیست که عدم حفاظت از این تالابها به دلیل اینکه جز مناطق حفاظت شده محسوب نمی شدند موجب تعرض انسان با روش های مختلف به این تالابهای زیبا شده بود.

پیگیری در زمینه آلودگی نفتکش های عراقی در محیط زیست

فتحی بیرانوند در بخش دیگری از سخنان خود به واژگونی نفتکش های عراقی در محورهای مواصلاتی پلدختر و آلودگی های زیست محیطی اشاره کرد و افزود: موضوع پیگیری در این رابطه تنها به محیط زیست مربوط نمی شود بلکه دستگاههای دیگر از جمله راه و شهرسازی، پلیس راه، وزارت نفت نیز باید برنامه ریزی در این زمینه داشته باشند.

وی بر لزوم شناسایی نقاط حادثه خیر در سطح محورهای مواصلاتی پلدختر تاکید کرد و گفت: محیط زیست نیز پیگیری و بررسی این موضوع را به صورت مکتوب در سازمان محیط زیست در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه موضوع تردد نفتکش های عراقی و همچنین آلودگی زیست محیطی در این زمینه به طور جدی در حال پیگیری است گفت: نتیجه نهایی در این رابطه نیز به اطلاع مردم خواهد رسید.

فتحی بیرانوند همچنین به موضوع کمبود نیروی انسانی در محیط زیست اشاره کرد و گفت: این امر یک موضوع ساختاری بوده و در کل کشور مورد بحث است.

وی ادامه داد: در این راستا سازمان محیط زیست به دنبال صدور مجوز ها در این مورد بوده و چنانچه این مسئله تحقق یابد اولویت را به شهرستان هایی مانند پلدختر خواهیم داد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار