کد خبر: ۲۰۱۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۴ 23 March 2016


به گزارش تابناک لرستان ،مجموعه فرهنگی تاریخی حمام گپ خرم آباد عصر سه شنبه با حضور استاندار لرستان ومعاونین استانداری در مراسمی افتتاح شد.

،این بنا در مرکز شهر خرم آباد در کنار میدان گپ واقع شده و منسوب به حسین خان ساکی است و احتمال می رودبا بنای پل گپ خرم آباد هم دوره باشدکه در دوره شاه سلطان حسین صفوی بنا شده است.

مساحت این اثر 790 متر مربع است که به نظر می رسد در آن تغیراتی در آن لحاظ شده باشد.
تزئینات ساده گچبری در رسمی بندیهای زیر گنبد این بنا وجود دارد و در گذشته آب رسانی بنا از چاهی موسوم به گور یا گاورو که در قسمت تون قرار دارد انجام می شد.
در قسمت بینه 2ستون سنگی ودر گرم خانه حمام نیز 4 ستون سنگی وجود دارد،قوسهای اجرا شده در بنا همگی از نوع شبدری کند می باشدو این بنا مربوط به دوره صفویه وبه شماره 2357 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
این حمام قدیمی سال ها مخروبه بود که برای احیاء به بخش خصوصی واگذار شد.

هوشنگ بازوند" عصر سه‌شنبه 3 فروردین‌ماه 95 در مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی، تاریخی و پذیرایی «حمام گپ» خرم‌آباد گفت: طرحی در دست داریم به نام "لرستان 96" گه هدف این طرح تبدیل لرستان به مقصد گردشگری ایرانیان و خارجیان است و امیدواریم با تأمین زیرساخت‌های مناسب گردشگری در استان، این طرح در سال 96 به نتیجه دلخواهی که می‌خواهیم برسد.

استاندار لرستان افزود: لازم است نسبت به احیاء جاذبه‌های تاریخی استان اقدامات اساسی صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: وجود اماکن تاریخی و فرهنگی در لرستان سرمایه‌های بزرگی برای استان محسوب شده و به‌نوعی هویت آن به شمار می‌روند.

بازوند با تاکید بر این که باید داشته‌های خود را به روز تبدیل کنیم افزود: حمام "گپ خرم‌آباد" یکی از اماکن تاریخی لرستان بوده که با ورود بخش خصوصی، این مجموعه به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی و پذیرایی تبدیل شده است.

استاندار لرستان با بیان این که ورود بخش خصوصی برای احیاء ثروت‌های قدیمی استان را باید به فال نیک گرفت، افزود: احیاء حمام قدیمی گپ خرم‌آباد مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است.

بازوند یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی را درون‌زا بودن آن دانست و گفت: درون‌زا بودن اقتصاد مقاومتی به این معنی است که ما خود باید مشکلات استان‌مان را حل کنیم و احیاء ظرفیت‌های راکد یکی از این موارد است و احیای مجموعه حمام "گپ خرم‌آباد" در همین راستا است.

وی اضافه کرد: در راستای تبدیل لرستان به مقصد گردشگری لازم است جاذبه‌های تاریخی استان احیاء شده و شرایطی به وجود آید که برای ماندگاری گردشگر اثرگذار باشد.

قابل ذکر است مراسم افتتاح مجموعه فرهنگی و تاریخی «حمام گپ» خرم‌آباد با حضور "هوشنگ بازوند" استاندار لرستان، "سید سعید شاهرخی" معاون سیاسی امنیتی استانداری، "غلامرضا سلیمانی" مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، "عباس دولتشاهی" فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، "یحیی عیدی‌بیرانوند" شهردار خرم‌آباد و جمعی از نویسندگان، هنرمندان و اعضای انجمن‌های مردم‌نهاد استان برگزار شد.

خبرنگار: محمد یگانه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار