کد خبر: ۱۹۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹ 02 March 2016


این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در خرم‌آباد را به راستی می‌توان پیچیده‌ترین انتخابات طول تاریخ برگزاری این رقابت سیاسی در این شهر دانست. آوردگاهی که در آن ترکیب جناح‌بندی‌های سیاسی و سوگیری‌های طایفه‌ای باعث به وجود آمدن معجونی شد که اکثر فعالان و حتی نخبگان کارکشته‌ی سیاسی را به تناقض‌گویی و سرگردانی در یافتن راهی درست و به خیر و صلاح مردم واداشته است.

راه یافتن یک کاندیدای اصلاح‌طلب به عنوان بخت اول ورود به بهارستان، دو کاندیدای مستقل و یک کاندیدای اصولگرا که هرکدام نمایندگی تعدادی از سرشناس‌ترین طوایف خرم‌آباد را نیز یدک می‌کشند باعث به وجود آمدن شرایط بسیار بغرنجی شده است که در آن هیچ‌کدام از طرفین تاکنون نتوانسته است استراتژی مشخص و مدونی برای خود تعیین و آن را به مرحله‌ی اجرا بگذارد.

با این وجود پیش‌بینی می‌شود که در چندروز آینده، با پایان یافتن این حالت خلسه و احتیاط مفرط، صف‌بندی‌های سیاسی به آهستگی آشکارتر شده و چهار کاندیدای وارد شده به مرحله‌ی دوم انتخابات، مواضع خود را مشخص کرده و موقعیت و استراتژی خود را در میدان انتخابات علنی نمایند.

در این میان محمدرضا ملکشاهی راد و دکتر محمد بیرانوند به عنوان دو چهره‌ی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب موجود در بین گزینه‌ها، وضعیت مشخص‌تری نسبت به دو رقیب مستقل خود از نظر مواضع سیاسی و گرایش‌های جناحی دارند. همچنین این دو به دلیل وابستگی به طوایف حسنوند و بیرانوند به عنوان مهم‌ترین طوایف خرم‌آباد، تقابل آشنا و قدیمی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را در کنار دو قطبی حسنوند – بیرانوند تداعی کرده‌اند.

از طرفی محمدرضا ملکشاهی‌راد به عنوان کاندیدای مطرح در سه دوره‌ی قبلی انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان داده است که شخصیتی تمام نشدنی در عرصه‌ی سیاسی استان است. عرصه‌ای که در آن معمولاً چهره‌ها خیلی زود رنگ باخته و اعتماد عمومی را به خود از دست می‌دهند.

وجه تمایز ملکشاهی‌راد نسبت به سه گزینه‌ی دیگر این است که او در شرایطی به دور دوم انتخابات مجلس 94 راه یافته است که برعکس رقبای دیگر خود، بر خلاف مسیر رودخانه شنا کرده است. او در این میدان از یک سو با نظریه‌ی لزوم همسویی دولت با مجلس و ضرورت انتخاب نمایندگان اصلاح‌طلب و از سوی دیگر با تفکر عدم تکرار نمایندگان قبلی مبارزه کرده است و باید گفت که با در نظر گرفتن شرایط موجود توانسته است موفقیت چشمگیری را در این عرصه به دست آورد.

ا نگاهی به موقعیت دیگر رقبای شبیه به او در جدول نمایندگان دور اول، یعنی دکتر ایرج عبدی که در مقام هشتم قرار گرفته است و همچنین ابراهیم آقامحمدی که حتی رغبت به حضور در این دور از انتخابات را از خود نشان نداد و یا کاندیداهایی همچون حسنوند، ایمانی و رحیمی‌نسب، به خوبی می‌توان به اهمیت کار ملکشاهی‌راد و تشکیلات تبلیغاتی او در دست‌یابی به موقعیت دوم جدول رتبه‌بندی کاندیداها پی برد.

در هر صورت هر کدام از چهار کاندیدای موجود که بتواند راهی مجلس شود باید بداند که در دور بعد با این موج مخالف مواجه خواهد بود و نتیجه‌ی حضور آنها در دور بعد انتخابات را می‌توان با عملکرد ملکشاهی‌راد در این دوره مقایسه کرد، نه تعداد آراء موجود در لیست این دوره.

موج مخالف دیگری که ملکشاهی‌راد در تبلیغات خود با آن مواجه بود، حجم عظیم شایعات و تخریب‌هایی بود که سعی می‌کرد از او چهره‌ای مافیایی بسازد. به نظر می‌رسد ملکشاهی‌راد به عنوان چهره‌ای که یک بار مسئولیت خطیر و پرحاشیه‌ی نمایندگی مردم در مجلس را بر عهده داشته است در دور دوم نیز با این مشکل مواجه بوده و می‌بایست تدبیری برای مقابله با این دست شایعه‌سازی‌ها بر علیه خود بیاندیشد.

متأسفانه پدیده‌ی بداخلاقی‌های سیاسی و انتخاباتی امروزه به بحرانی در شهر خرم‌آباد بدل شده است که علاوه بر تأثیر مستقیم بر خروجی این رقابت سیاسی، در پایین آمدن شأن نمایندگان و مردم نقش مهمی بازی می‌کند و می‌رود به میراثی شوم برای غبارآلود شدن فضای سیاسی و اجتماعی استان برای همیشه بدل شود


.میراثی که بسیاری نطفه‌ی آن را در بداخلاقی‌های رخ داده در انتخابات نهمین دوره مجلس در خرم‌آباد می‌دانند و سبب شد خرم‌آباد نتواند سنت دیرینه و نامیمون فرستادن نمایندگان یک‌بار مصرف را به فراموشی سپرده و برای اولین بار نماینده‌ای را در دو دوره متوالی راهی مجلس نماید.

علاوه بر این عامل، همچنین می‌توان عدم حمایت کاندیدای صدرنشین انتخابات دور قبل از ملکشاهی‌راد را نیز می‌توان دومین عامل عدم راه‌یابی او به مجلس دانست. در واقع بسیاری، اولین خطای دکتر عبدی را پس از انتخاب شدنش توسط مردم، حمایت از کاندیدای کم‌تجربه‌تر و یا به عبارتی هم‌سطح خود می‌دانند. این در حالی است که او می‌توانست با حمایت از ملکشاهی‌راد، همراهی نماینده‌ای مجرب و قدرتمند‌ را در مجلس تجربه نماید تا ضمن بهره گرفتن از توان و ظرفیت بالای او در مجلس، تابوی عدم تکرار نمایندگان مجلس را شکسته و راه را برای انتخاب مجدد خود در دور بعد هموارتر نماید.

امروزه نیز متأسفانه شاهد آنیم که در فضاهای عمومی و مجازی، برخی با شعار «هر کسی غیر از ملکشاهی‌راد» سعی در تضعیف پایگاه مردمی این کاندیدای قدرتمند داشته و به انگیزه‌های مختلف، تمام تلاش خود را در جهت تخریب چهره و وجاهت کم‌نظیر او در بین مردم به‌کار می‌گیرند.

این در حالی است که ملکشاهی‌راد به عنوان کسی که توانسته‌ است تعادلی منطقی بین مبانی فکری اصول‌گرایی معتدل و واقعیات جامعه برقرار نموده و بر اساس آن عمل نماید، می‌تواند به عنوان شخصیتی فراجناحی و مورد اعتماد کلیه‌ی اقشار جامعه از هر طیف فکری با هر نوع جهت‌گیری سیاسی جای گرفته در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح گردد.

همراه شدن بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده با افکار و عقاید متنوع که بسیاری از آنان با تفکرات اصلا‌ح‌طلبانه از او حمایت می‌کنند و ارتباط صمیمانه و دوسویه با بسیاری از شخصیت‌های سیاسی کشور از جناح مقابل نشان می‌دهد که تبلیغات برخی برای افراطی نشان دادن او از پایه بی اساس می‌باشد.

دیگر ویژگی‌های شخصیتی این کاندیدا همچون سلامت مالی و اخلاقی، قدرت بیان و چانه‌زنی بالا، درک عمیق سیاسی و توان ادراکی بی نظیر او در شناختی جامع از شرایط کشور و استان، پرهیز از عوام‌گرایی و عوام‌فریبی در تبلیغات و سخنرانی‌ها، پرهیز از هزینه‌های هنگفت در تبلیغات انتخاباتی، حسن سلوک و ارتباط صمیمانه با بدنه‌ی جامعه، از او شخصیتی ساخته است که می‌توان برای تکرار به او امیدوار بود.

نویسنده : نسیم عباسی


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار