همایون پور به لغزندگی جاده و تصادفات زنجیری ای در ۱۵ کیلیومتری شیراز اشاره و اعلام کرد: این تصادفات هیچ گونه خسارت جدی در بر نداشته است.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱ 05 December 2022

تابناک فارس به نقل از شیرازه: امروز همزمان با بارندگی های سطح شهر شیراز و حوالی آن شاهد ترافیک سنگین در محور مرودشت به سمت شیراز بودیم که تردد را برای عابرین با مشکل مواجه کرده بود.

جهت اطلاع از دلیل ایجاد این ترافیک ها با سرهنگ علی اصغر همایون پور رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده ای پلیس راه شمال فارس تماس گرفتیم .

وی در ابتدا با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی تاثیر مستقیم بر رفتار رانندگان دارد، عنوان کرد: بنا بر اعلام سازمان هواشناسی طی امروز، فردا و پس فردا، به مدت سه روز اعلام بارش شده و همواره به موجب بارش سطح راه لغزنده می شود و ضریب اصطکاکی کاهش می یابد، که همین امر موجب بروز چند تصادف در این محور گردید.

همایون پور افزود: لزوما راننده ها باید سرعت مطمعنه پیشه کنند و از سیستم ایستایی خودرو اطمینان حاصل کنند،عاج و لاستیک متناسب باشند تا اینکه بتوانند اصطکاک لازم را در این شرایط آب و هوایی تامین نمایند.

 

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده ای پلیس راه شمال فارس ادامه داد: از آنجایی که وجود آب در سطح راه باعث کاهش قدرت ایستایی ، قدرت ترمز خودرور و هم بر زمان و مسافت ایستایی خودرو تاثیر گذار است فاصله طولی از مهمترین ها در رفتار ایمن در اینجور شرایط آب و هوایی به شمار می رود.

وی اظهار کرد: پس از مدت طولانی که بارش شکل می گیرد رسوباتی که در مسیر انباشته شده، در سطح راه جاری می شود و این مورد باعث ایجاد لغزندگی سطح راه می شود که رانندگان باید به این اوضاع و احوال آشنا باشند و موضع رفتاری متناسب اتخاذ کنند تا حرکت و روند ایمنی داشته باشد.

همایون پور در ادامه به بد رفتاری هایی که امروز در حین رانندگی از برخی رانندگان شاهد بودیم اشاره کرد و افزود: این اتفاقات در سطح ترافیک جاده ای در محور مرودشت _شیراز مقطع پانزده کیلومتری به سمت ورودی شیراز رخ داد که باعث شد در یک مقطع هشت تا ده کیلومتری تصادفات زیادی بصورت زنجیره ای اتفاق افتد.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده ای پلیس راه شمال فارس با بیان اینکه در ده الی دوازده مقطع و در هر مرحله تقریبا هفت الی هشت دستگاه خودرو باهم برخورد داشتند، افزود: عمده علل اینگونه تصادفات ،عدم رعایت فاصله طولی و سرعت مطمعنه و متناسب با شرایط آب و هوایی بود.

وی ضمن تاکید بر رعایت نکات ایمنی توسط رانندگان، اعلام کرد: چنانچه تصادفی واقع شد و به موجب آن تراکم انباشتگی ترافیکی شکل گرفت ،صبور باشید و انضباط ترافیکی خود را حفظ کنید و حتما در صورت امکان خودرو خود را از،سطح راه خارج کنید، چون در خصوص تصادفات خسارتی ،آنهایی که دو دستگاه خودرو باهم برخورد کنند بیمه تعریف شده و بنا به سقف مالی تعریف شده پوشش خواهند داد؛ چنانچه مشکلی در این خصوص ندارند و قبول تقصیر می کنند ،میتوانند خودرو خود را به سمت کنار جاده هدایت کنند.

همایون پور همچنین تصریح کرد: توصیه میکنم سعه صدر داشته باشند در صورت خسارتی خودرو خود را از جاده خارج کنند و اینکه فاصله طولی را به نسبت سرعت تعریف شده با توجه به این اوضاع و احوال و شرایط اب و هوایی چندین برابر وضعیت معمول اتخاذ کنند.

 

به گفته وی سرعت مطمعنه و فاصله طولی دو موردی است که بر آن تاکید می شود که رانندگان مد نظر قرار بدهند ضمن اینکه به مسایل جانبی که می تواند محدودیت دید را باعث شود، ازجمله غبار گرفتگی شیشه، برف پاک کن ، پر بودن مخزن شیشه شوی خودرو را مد نظر قرار دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار