سرپرست جدید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و متولی سلامت جامعه در کهگیلویه و بویراحمد در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود از مهمترین اولویت‌های این روز‌های دستگاه تحت مدیریت خود سخن گفت.
کد خبر: ۱۰۸۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۲ 05 December 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، دکتر محمد ملک زاده یکی از مهمترین ارکان هر نوع تغییری در جامعه را رسانه عنوان کرد و گفت انتظار دارد رسانه‌ها به عنوان بازویی قوی در کنار برنامه‌های بهداشت و سلامت برای تغییر برخی فرهنگ‌های ناصحیح و مخالف سلامت جامعه باشند.
ملک زاده اولویت‌های کاری خود را در زمینه کنترل بیماری‌های شایع غیر واگیر ، کمک به جوانی جمعیت و همچنین نظارت مطمئن بر تامین غذای سالم برای شهروندان و مردم در اقصی نقاط استان بیان کرد.
وی یکی از اولویت‌های مهم استان را مربوط به وضعیت جمعیت استان اعلام و توضیح داد که هم اکنون وضعیت نرخ رشد جمعیت استان اصلا خوب نیست به گونه‌ای که تا سال ۱۴۲۰ تقریبا اکثریت جامعه در استان و کشور را افراد بالای ۶۰ سال سن تشکیل می‌دهند. ۶۰ ساله‌هایی که فقط ۱ یا حداکثر دو فرزند دارند!
وضعیت هشدار آمیز پیری جمعیت تا جایی جدی است که ملک زاده تعبیری کنایه آمیز در این خصوص داشت با این مضمون که کسانی که در فکر سرمایه گذاری بلند مدت و سودآور هستند از هم اکنون بر روی خانه سالمندان سرمایه گذاری کنند چرا که تا چند سال دیگر یکی از مهمترین مراکز مورد نیاز ، خانه سالمندان به دلیل پیری بیشتر جامعه است!
یکی از مواردی که در تبلیغ مخالفت با فرزندآوری صورت می‌گیرد بحث نداشتن پول و تامین هزینه زندگی است ! وضوعی که ملک زاده در تشریح آن گفت این بهانه لزوما نمی‌تواند صحت داشته باشد چرا که اکنون این ثروتمندان هستند که هم خود ۱ یا ۲ فرزند دارند و هم به نوعی مروج این کم فرزندی خانواده‌ها هستند!
این مسئول بهداشت و سلامت یکی دیگر از اولویت‌های دستگاه بهداشتی استان را مربوط به برنامه ریزی برای مقابله با شیوع بیماری‌های غیرواگیر دیابت و فشار خون اعلام کرد و از تلاش‌های بیشتر در دوره مدیریت خود برای کنترل بیش از پیش این بیماری‌ها سخن گفت.
وی همچنین دیگر اولویت‌ کاری خود را نظارت دقیق بر تامین غذای سالم برای مردم استان اعلام کرد و توضیح داد در هفته گذشته طی یک مانور بازرسی بیش از ۱۰ تن غذای فاسد و تاریخ گذشته از مغازه‌های استان جمع آوری شده است.
ملک زاده در تشریح مکانیسم این اولویت ، سامانه پاسخگویی ۱۹۰ را معرفی کرد و خطاب به شهروندان و ساکنان کهگیلویه و بویراحمد در هر نقطه‌ای گفت که هر نوع مشکلی در خصوص اغذیه موجود در مغازه‌ها را مشاهده کردید ، به این سامانه اعلام کنید. خواهید دید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت ماموران بهداشت نسبت به بررسی موضوع در محل حضور خواهند داشت!
وی ضمن بیان این موضوع که اعتقاد به مخفی کاری ندارد بررسی دقیق موضوع خودکشی در استان را هم یکی از اولویت‌های کاری خود عنوان کرد و توضیح داد اگر گاهی آمار و ارقام و یا توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نمی‌شود، دلیل بر پنهان کاری و سانسور خبری نیست بلکه به این دلیل است که اعتقاد بر خروجی مناسب و کمک به عدم فشار روانی بر سلامت جامعه است چرا که گاهی بار روانی یک خبر بیشتر از خود خبر تاثیرگذاری منفی دارد، اما در مجموع اعتقاد براین دارم که باید مردم را به سمت دانایی هدایت کنیم و دانایی را حق آن‌ها می‌دانم.
ملک زاده در خصوص بحث خودکشی در استان به این نکته اشاره کرد که آیا جای سوال و تحقیق نیست در استانی که مردم آن به دارا بودن فرهنگ شهادت ، شهامت ، غیرت و مردانگی شهره هستند ، چرا باید خودکشی هم یک دغدغه باشد؟!
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت کار رسانه اشاره کرد و گفت : در حوزه کاری ما وقتی کار پایان می‌یابد که برنامه سلامت جامعه را به سرانجام رسانده باشیم و همانگونه که ما متولیان سلامت هستیم شما هم به عنوان خبرنگاران سفیران سلامت هستید و انتظار داریم در این دوره یک همکاری منظم و موثر برای فرهنگ سازی سلامت محور در جامعه داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار