تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد
نکته بارز در این گفتگو‌ها مربوط به عدم بیمه بسیاری از طرح‌ها و همچنین عدم تناسب خسارت پرداخت شده از طرف دولت با میزان خسارات وارد شده بود.
کد خبر: ۱۰۸۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱ 04 December 2022


چند روز پیش یک نشست هم اندیشی بیمه کشاورزی با حضور چند دستگاه مرتبط و با ابتکار و مدیریت، حوزه مدیریت بحران استانداری برای اولین بار در تاریخ استان برگزار شد که در این نشست صحبت‌های بسیار مهمی مطرح شد که در واقع نقطه‌ای آغازین برای کالبد شکافی چرایی ایجاد خسارات سنگین و ضرر و زیان کشاورزان خصوصا در حوزه آبزی پروری در زمان بروز بحران‌ها از جمله سیل است در حالی که معمولا این تولیدکنندگان از میزان جبران ضرر و زیان خود ناراضی هستند.
در این نشست حوزه مدیریت بحران استانداری تقریبا تمامی پرورش دهنگان آبزیان را دعوت کرده و آن‌ها هم تلاش کردند که مستقیم مشکلات خود را بیان کنند. نکته بارز در این گفتگو‌ها مربوط به عدم بیمه بسیاری از طرح‌ها و همچنین عدم تناسب خسارت پرداخت شده از طرف دولت با میزان خسارات وارد شده بود.
این آغاز راه است!
مدیر کل مدیریت بحران در خصوص برگزاری این نشست به تابناک کهگیلویه و بویراحمد، گفت: متاسفانه بار‌ها شاهد بروز خسارات سنگین پس از حوادث و بلایای طبیعی بوده ایم که عمده این خسارات بیشتر ناشی از عدم توجه به خود مراقبتی و همچنین نادیده گرفتن شرایط طبیعی است.
نیکروز ادامه داد: بخش دیگری از مشکلات مربوط به جبران خسارات پس از بحران است چرا که در بسیاری مواقع حجم خسارات آنقدر گسترده است که منابع دولتی توانایی جبران همه این خسارات را ندارد بنابراین در ابتکاری برای اولین بار تصمیم گرفته شد که با محوریت مدیریت بحران استانداری همه دستگاه‌هایی که به نحوی با سرمایه گذاران در حوزه کشاورزی خصوصا پرورش آبزیان مرتبط هستند را با سرمایه گذاران و تولید کنندگان در کنار هم جمع کنیم که نکته نظرات و راهکار‌های عملی مورد بررسی و اقدام قرار گیرند.
وی با بیان اینکه این نشست آغاز یک راه مطمئن برای مدیریت چنین بحران هایی است ، گفت: یکی از راه‌های مهم و موثر در جبران خسارت آبزی پروران که گا‌ها بسیار هم سنگین است، بیمه نمودن این طرح‌ها است که متاسفانه در این زمینه اقدامات کمی از طرف مولدین صورت می‌گیرد که یکی از اهداف برگزاری این نشست ترویج فرهنگ بیمه و آگاه سازی بوده است.
نیکروز ادامه داد: در سیل تابستان، طرح‌های پرورش ماهی زیادی دچار خسارت شدید شدند این در حالی بود که بسیاری از این طرح‌ها بیمه نبودند و عملا جبران خسارات ان‌ها با مشکلات زیادی روبه رو است.
بیمه شرایط ایدئال می‌خواهد
در این نشست نمایندگان صنف آبزی پروران به بیان مشکلات خود پرداختند از جمله این موارد، سختی شرایط بیمه از نظر آن‌ها به گونه‌ای که یک شرایط ایدئال می‌خواهد، ضعیف بودن تعهدات بیمه به گونه‌ای که نمی‌تواند پشتوانه‌ای برای بیمه شونده باشد، عدم پرداخت به موقع خسارت، ناهماهنگی بین کارشناس بیمه و کارشناس بانک چرا که آنچه برآورد خسارت می‌شود توسط کارشناس بانک در پرداخت دچار مشکل می‌شود.
یکی از مزرعه داران پرورش ماهی گفت: با چنگ و دندان طرح‌های خود را حفظ کردیم، اما در سیل تابستان تیر خلاصی بر پیکر ما وارد شد و مسئولین هم به وعده‌های خود عمل نکردند.
سرمایه گذار نسبت به سرمایه خود مسئولیت پذیر باشد
در ادامه این نشست رئیس اداره کل آموزش و ترویج بیمه صندوق بیمه کشاورزی گفت: منطقی این است که کسی که سرمایه گذاری میلیاردی انجام می‌دهد خود نسبت به محافظت از سرمایه اقدام کند، اما در برخی مواقع سرمایه گذاری شخصی است، اما بحث سرمایه ملی مطرح می‌شود که نقش مهمی در مسائل کلان کشور دارد که لازم است این طرح‌ها تحت مدیریت و حمایت قرار گیرند.
محمد رحمانی افزود: وقتی قرار استبعد از وقوع بحران، خسارت توسط دولت جبران شود، چرا قبل از بحران دولت اقدام به کمک برای بیمه طرح‌ها نمی‌کند که در زمان وقوع بحران و بروز خسارات، بتوان از طریق بیمه بخشی از ان را جبران کرد؟!
رحمانی ادامه داد: متاسفانه در کل کشور آموزش بیمه ضعیف بوده و نتوانسته ایم فرهنگ بیمه را جا بیندازیم در حالی که تولید کننده باید خود را مکلف به بیمه نمودن خود و طرح بداند.
رحمانی با اشاره به سخنان برخی از آبزی پروران گفت: مشخص است که برخی از سرمایه گذاران هیچ تجربه‌ای از بیمه ندارند در حالی که بیمه بخش کشاورزی فقط هدفمند کردن کمک‌های دولت است چرا از این فرصت استفاده نمی‌کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار