مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: براساس تفاهم‌نامه با اداره کل ثبت احوال استان، شناسنامه موالید بدون انجام غربالگری شنوایی نوزادان صادر نمی‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷ 12 July 2022

همایون عمودی زاده" روز سه شنبه در گفت و گو با اهالی رسانه افزود: غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده یک ضرورت است چراکه از طریق مداخله به موقع و زودهنگام می توان شرایط زندگی را برای افراد کم شنوا بهتر کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر کودکان تازه متولد شده دارای شنوایی طبیعی هستند اظهار داشت:  بدون مداخله همکاران در بهزیستی و انجام غربالگری شنوایی، امکان کشف این مشکل در ماه های اول تولد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ۱۸ پایگاه دائمی بهزیستی لرستان کار غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده را انجام می دهند تصریح کرد: امسال در تفاهم نامه با ثبت احوال، تمام موالید ۱۴۰۱ باید غربالگری و سپس برای صدور شناسنامه معرفی شوند.

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: ۲۴ هزار کودک و نوزاد سال گذشته توسط مراکز و پایگاه‌های این اداره کل غربالگری شنوایی شدند که ۲۳۱ نفر آنان مشکوک به اختلال شنوایی بودند که پس از ارجاع این افراد به پزشک و مراکز درمانی، ۵۵ نفر دارای مشکل قطعی شنوایی تشخیص داده شدند.

عمودی زاده تصریح کرد: غربالگری شنوایی برنامه ای است که با تشخیص و مداخله زود هنگام می تواند از پیامد های شدید روانی، آموزشی و زبانی کم شنوایی پیشگیری کند.

به گفته کارشناسان بهترین دوره یادگیری، گفتار و زبان در ۶ ماهه اول زندگی و بهترین زمان غربالگری شنوایی نیز در ۱۰ روز بعد از تولد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار