معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آتش‌سوزی یکی از عوامل اصلی تخریب زیستگاه در حوزه رویشی زاگرس است.
کد خبر: ۱۰۵۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳ 01 July 2022

به گزارش روز جمعه تابناک  از روابط عمومی حفاظت محیط زیست لرستان حسن اکبری در نخستین جلسه منطقه ای هم اندیشی روسا و دبیران مناطق  مناطق پنج گانه کشور در خرم آباد  بیان کرد: با تهیه و تدوین قوانین بازدارنده و به روز،  فرهنگ‌سازی و تهیه تجهیزات پیشرفته و مشارکت‌ دادن مردم در حوزه اطفای حریق می‌تواند خسارات ناشی از آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع زاگرس را به‌طور چشم‌گیر کاهش داد.

وی با اشاره به اهمیت بحث سرشماری در مدیریت زیستگاه‌ها و حیات‌وحش اظهار داشت: به دلایل شرایط توپوگرافی کشور گاها امکان پیاده نمودن دقیق برخی روش‌های علمی سرشماری حیات وحش مقدور نمی‌باشد ولی می‌توان با بهره‌گیری از نیروهای متخصص، امکانات پیشرفته و نظارت مستمر دقت سرشماری را تا حد زیادی بالا برد.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، با اشاره به اهمیت گونه‌های گیاهی و جانوری بر استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها جهت انجام تحقیقات کاربردی و مفید در خصوص حفاظت از تنوع زیستی تأکید نمود. 
 
 وی شکار بی رویه را از عوامل کاهش جمعیت حیات وحش در حوزه زاگرس عنوان نمود و این مناطق را یکی از بهترین زیستگاه‌ها برای حضور گونه‌های شاخصی مانند کل و بز کوهی و پلنگ ایرانی دانست. 

 معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور افزود: شاید تنها کشوری هستیم که می توانیم گونه پلنگ را نجات دهیم و برای تحقق این امر حفاظت از پلنگ در زیستگاه‌های اصلی آن حایز اهمیت خواهد بود. 

 وی با اشاره به اهمیت موضوع قاچاق حیات‌وحش در کاهش گونه های شاخص و در خطر انقراض مانند پرندگان شکاری، هوبره و  بر برخورد جدی و قاطع با قاچاقچیان حیات‌وحش تأکید نمود. 

 اکبری گفت: در خصوص تعارض دام با حیات وحش اقدامات خوبی در خصوص رایزنی با بیمه ها و تخصیص اعتبارات صورت گرفته است که امیدواریم این اقدامات منجر به کاهش تعارضات و آسیب های احتمالی به حیات‌وحش شود. 

 وی در مورد افزایش سطح مناطق گفت: باید یک تعادل منطقی در خصوص افزایش مناطق انجام گیرد که باعث حفظ اکوسیستم شود.

 اکبری با اشاره به مشکلاتی که پسماند در بحث آلودگی های زیستی محیطی مخصوصأ منابع خاک ایجاد می‌کند خواستار برخورد جدی‌تر با مسببین این امر شد.

 معاون محیط زیست طبیعی سازمان با اشاره به اهمیت رودخانه‌های زاگرس در تامین آب شیرین کشور گفت: باید مدیریت فاضلاب در حوزه زاگرس طوری باشد که کمترین آسیب به این منابع آبی با ارزش وارد شود. 

فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور نیز در این همایش در خصوص جذب نیروهای وظیفه برای خدمت در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با تعامل با ستاد مشترک نیروهای مسلح در صدد هستیم که مجوزهای لازم از این ستاد اخذ و بخشی از این کمبود نیرو در سازمان را با جذب سرباز رفع نمائیم اما مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که می‌بایست برطرف شود. 

 سرهنگ "جمشید محبت خانی" در خصوص به روز رسانی امکانات یگان حفاظت گفت: طرح تجهیز یگان در دستور کار سازمان قرار دارد که تجهیزاتی مانند خودرو امکانات هوشمندسازی، بیسیم سراسری و سایر موارد به تدریج در اختیار یگان حفاظت قرار خواهد گرفت.

 وی با اشاره به کشف پنج هزار و ۳۰۰ قبضه اسلحه در سال توسط یگان‌های حفاظت محیط زیست در سراسر کشور گفت: محیط‌بانان با کشف و ضبط این تعداد اسلحه کمک شایانی به بحث آرامش و امنیت جامعه انجام داده‌اند.

محبت خانی در خصوص  ساخت پاسگاه در مناطق حفاظت شده گفت: ساخت پاسگاه ها باید بر اساس طرح تیپ سازمان و متناسب با نیروی انسانی موجود باشد و اگر نیروی انسانی جهت حفاظت کافی نباشد، اقدام به ساخت پاسگاه در مناطق به صلاح نمی‌باشد.

 وی با اشاره به اینکه کار محیط‌بانی مشابه نیروهای نظامی و انتظامی است خواستار تدوین و تصویب آئین‌نامه اجرایی و انضباطی یگان حفاظت محیط زیست براساس آئین‌نامه‌های اجرایی نیروهای نظامی شد.

سرهنگ محبت خانی با اشاره به این موضوع که حمایت بیمه‌ای از همیاران محیط‌زیست منوط به صدور کارت همیار است عنوان داشت: ماموریت همیاران باید براساس درخواست یگان حفاظت اداره کل محیط زیست هر استان باشد.

فرمانده یگان حفاظت  کشور با بیان برخی سختی‌های شغل محیط‌بانی بر ایجاد جذابیت‌های جدید در شغل محیط‌بانی جهت تحمل سختی‌ها و مشکلات و دشواری‌های این شغل شریف تأکید نمود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار